„Művészet és valóság között” – döbbenetes afrikai képek

  • narancs.hu
  • 2013. június 14.

Képzőművészet

Pieter Hugo dél-afrikai fotográfus képei a Ludwig Múzeumban láthatók. A Narancs új számában interjúban beszél a szélsőséges élethelyzetek megjeleníthetőségéről, galériánkban pedig most megtekinthetik, mire jutott a kérdéssel a gyakorlatban.

„A művészetnek megvan az a képessége, hogy megváltoztassa a világot. Nem mindig oly módon, ahogy terveztük, de hat ránk, sőt, így vagy úgy meg is változtat. Engem nem az vezet, hogy üzenetet hagyjak vagy előálljak egy világos példával, hogy miként kellene megváltoztatnia téged a művészetnek, amikor nézed, amikor befogadod. Engem az érdekel a fotózásban, hogy valahol a művészet és a valóság objektív megragadása között helyezkedik el. A fényképészetnek megvan az adottsága ahhoz, hogy közrefogja ezt a két aspektust. A munkáknak pedig, amelyek ezen a határmezsgyén helyezkednek el, óriási energiájuk van, és ez az erő engem teljesen lenyűgöz.”

Ezt a fotós a megnyitó után nyilatkozta a Narancsnak. Nyomtatott kiadásunk interjújában Fülöp Zsófia arról is beszélgetett vele, milyen viszonyt lehet kialakítani a lefotózott emberekkel, miért unalmas az elsőre extrémnek tűnő munkája, és milyen egy népirtás emlékei és végrehajtói között élni.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.