Interjú

"Nem az a baj, hogy definiálják"

Somlai Péter szociológus a családról

  • Iványi Zsófia
  • 2013. május 11.

Lélek

Nemrég jelent meg a család szerkezetében és működésében beállt változásokat összegző, a folyamatok hátterét feltáró kötete, a Család 2.0. Az ELTE oktatójával családpolitikáról, a gyerekkor megszűnéséről és arról beszélgettünk, hogy egyre homályosabb, mitől számít valaki felnőttnek. Magyar Narancs: A kormány legutóbb az alaptörvénybe foglalta, hogy szerinte mi minősül családnak. Az sem izgatta különösebben, hogy az Alkotmánybíróság visszadobta a család fogalmának a házasságra és a szülő-gyerek kapcsolatra szűkítését. Ilyenre van példa más országban is?

Somlai Péter: A családjogi törvények, melyek alapján elosztják a különféle támogatásokat és segélyeket, a világon mindenütt vannak, s ezekhez szükséges definiálni a család fogalmát - ilyen szempontból nem egyedülálló a magyar eset. Nálunk sem az a baj, hogy definiálják a család fogalmát, hanem az, ahogyan.

MN: Nem számít családnak, ha két ember együtt él, és közösen vállalnak gyereket. Ilyen esetben a gyereknek hivatalosan van egy anyja meg van egy apja, de ők hárman nem család.

SP: A házassághoz kötni a családot egy olyan időszakban, amikor száz gyerek közül negyven házasságon kívül születik, teljesen elfogadhatatlan. Ezeknek a gyerekeknek túlnyomó többsége olyan háztartásba születik, ahol a szülők együtt vannak, csak nem házasodtak össze. Ilyen esetben az új törvénykezés szerint a szülők kapcsolata nem tekinthető a saját családjuk alapjának. Ez teljes képtelenség.


Fotó: Galló Rita

 

MN: A kormány előszeretettel hivatkozik arra, hogy a statisztikák szerint a házasságokban több gyerek születik, ergo a házasságra buzdítással ők a gyerekszámot kívánják növelni. De a skandináv országokban a legalacsonyabb a házasságkötések arányszáma, ugyanakkor ott születik a legtöbb gyerek.

SP: Pontosan. Rengeteg dologtól függ, hogy vállal-e egy pár gyereket: a kapcsolatuk milyenségétől, hogy lelkileg készen állnak-e már arra, hogy szülővé váljanak, az anyagi helyzetüktől stb. A házasság jogi intézmény, nem pedig gyerekvállalási kedvet generáló csodaszer.

MN: A Nagycsaládosok Országos Egyesülete szerint a "családbarát alkotmány" pozitívan különbözteti meg a házasságot.

SP: De megtagad bizonyos jogokat és támogatásokat azoktól, akik házasságkötés nélkül élnek együtt. Vegyünk egy öttagú, úgynevezett "mozaikcsalád"-ot. Ebben a pár tagjainak van egy közös gyereke, és együtt nevelik az előző kapcsolataikból származó másik két gyereket. 'k nem minősülnek automatikusan családnak, ergo a három gyerek után járó támogatásokat és kedvezményeket nem kapják meg. Vagyis jogi és gazdasági szempontból hátrányos helyzetbe kerülnek az olyan gyerekek, akiknek a szülei nem házasok. Ez súlyos diszkrimináció.

MN: A kormány családpolitikája összhangban van a többség értékrendszerével és elvárásaival?

SP: Nem hiszem, hogy a magyar társadalom meghatározó hányada ezt szeretné. Ha így lenne, akkor nem csökkenne évről évre a házasságok száma, nem növekedne a nem házas együttélések száma, és nem születne egyre több gyerek házasságon kívül. Ezek a tendenciák teljesen megegyeznek a nyugat-európai népesedési folyamatokkal: a már említett változások mellett nálunk is egyre kevesebb gyerek születik, nálunk is elöregszik a társadalom, és nálunk is sokféle együttélési forma, illetve családszervezet alakult ki.

MN: Ugyanakkor nálunk még erősen élnek a patriarchális beidegződések: például, hogy a házimunka vagy a kisgyerekek ellátása a legtöbb családban kizárólag a nő feladata, miközben a háztartások rég kétkeresőssé váltak.

SP: A patriarchizmus olyan értékek és normák együttese, amelyek évezredek óta vonatkoznak a férfi-nő és a felnőtt-gyerek viszonyra, így nyilván nem tudnak egyik napról a másikra eltűnni. De az utóbbi százötven-kétszáz évben nálunk is elkezdődött a patriarchális minták és szabályok kikopása, és az utóbbi időben fel is gyorsult. A "kétkeresős" családokban gyakori lett a háztartási teendők és a gyereknevelés egyenlőbb megosztása. Amikor majd' negyven éve a nagyobbik gyerekemért mentem az óvodába, még kevés apát lehetett látni mellettem. Évekkel később, amikor a kisebbikért mentem, már valamivel többen voltunk ott férfiak. Ma már teljesen mindennapos, hogy az apa csípi fel, majd látja el otthon a gyereket.

MN: Sokan többször pályát módosítanak életük során, a legtöbb munkahely sem egy életre szól. Hogyan hat mindez a családtervezésre?

SP: A gazdasági bizonytalanság aláássa a családtervezés alapjait. Amikor az ember nem tudhatja, hogy a következő hónapban meglesz-e még a munkahelye, vagy kap-e fizetést, hogyan merne gyereket vállalni? Ma már nincs meg az ún. standard életút, amelyben az egyes életszakaszok élesen és világosan elkülönülnek egymástól: míg régen valaki akkor vált felnőtté, amikor befejezte a tanulmányait, és dolgozni kezdett, addig ma life long learning van, hisz' igen gyakran kell változtatni munkakört, illetve tevékenységet. Emellett a szakmai identitás nagyon háttérbe szorult: régen valaki eldöntötte, hogy rendőrtiszt lesz vagy asztalos, de nem lehetett egyszerre mindkettő. Ezzel szemben ma, a félállások, beugrások és alkalmi megbízások korában könnyedén lehet valaki délelőtt pizzafutár, este meg operaénekes. Megváltozott a tanulás, megváltozott a munka, és az ifjúkor nagyon kitolódott: sokan a harmincas éveik közepéig járnak egyetemre, miközben vagy dolgoznak, vagy a szüleik segítenek nekik, vagy is-is. Mindezek együttes hatásaként teljesen homályos, hogy mik ma a felnőttség paraméterei. Szerintem a gyerekvállalás tekinthető a legfontosabbnak a felnőtté válásban: nem véletlen, hogy sokkal később szülnek a nők, mint korábban - mindenki fél a gyerekvállalással járó felelősségtől, és amíg lehet, halogatja.

MN: E miatt a tudatos halogatás miatt jön elő sok nőnél a pánikidőszak valahol 30 és 40 éves kora között.

SP: Igen, ez a probléma sokakat érint. Rengetegen nem akarnak addig gyereket, amíg nem állnak úgy anyagilag, amíg "nem éltek még eleget", amíg nem találták meg az ideális partnert, majd jön a felismerés, hogy már nem áll határtalan idő a rendelkezésükre, és onnantól kezdve a halogatás helyét átveszi a türelmetlen várakozás.

MN: A gyerekkor is megváltozott: a gyerekek tudatos fogyasztók lettek, és a korábban tabunak számító ismeretek az internet és a televízió révén simán eljutnak hozzájuk. Tud ez ellen tenni valamit a szülő? És ha igen, jó az, ha eltiltja a gyerekét az olyan tartalmaktól, amik minden kis barátjának természetesek?

SP: Ez a mai, középosztálybeli szülők egyik nagy dilemmája: védjem a gyerekem elméjét, és ne engedjem tévét nézni vagy internetezni, ezzel kockáztatva, hogy hiányos ismeretei miatt a társai esetleg kiközösítik? Régen a felnőttek és a gyerekek világát falak választották el, a gyerek nem láthatott bele a tabunak minősített dolgokba, például a szexualitásba. Ezek a falak ledőltek, amit sok szakember a gyerekkor és az ártatlanság halálának tart.

MN: Az időskor is nagyon kitolódott, és ezzel párhuzamosan átalakult.

SP: Igen, még a huszadik század elején is az volt jellemző, hogy mire egy asszony legkisebb gyereke kirepült otthonról, a nő már öregnek számított, és pár éven belül meg is halt. Ma viszont az életének igen nagy hányada hátravan még a legkisebb (vagy egyetlen) gyereke elköltözésekor. A fejlett országokban szenior kurzusokat indítottak az egyetemek a sok szabad idővel rendelkező időseknek, és persze számos piaci szereplő célcsoportjává vált ez a korosztály.

MN: A mai gyerekek beleszületnek az okostelefonok és iPodok világába, sokszor ők tanítják a szüleiket, nagyszüleiket, hogyan kell használni ezeket az eszközöket. Mit eredményez a családokban, hogy már nemcsak az idősek tanítják a fiatalokat, hanem fordítva is történik a dolog?

SP: Ez nagyon érdekes folyamat. Sosem volt még olyan a történelem során, hogy a fiatalok vezessék be az idősebbeket a tudás, az ismeretszerzés, kommunikáció és játék egyik fontos területére. Szociológusként rendkívül izgalmas megfigyelni, hogyan változott meg és vált egyirányúból kölcsönössé a nemzedékek közti tanulás.

MN: A Család 2.0-ban ír arról is, hogy nálunk tavaly leszállították az általános tankötelezettség korhatárát 16 évre, miközben minden fejlett országban inkább emelik.

SP: Ma már az érettségi teljesen magától értetődő végzettségnek számít, sőt, sok munkahelyen a diploma a minimális elvárás. Finnországban a 18-23 év közöttiek 90 százaléka jár egyetemre. Nálunk sem csökkenteni, hanem növelni kellene a főiskolai és egyetemi diáklétszámot. Sokkal többet kellene költeni oktatásra, hiszen az a cél, hogy a fiatalok egyre nagyobb hányadához jusson el a "szellem napvilága". Aki 16 évesen kiesik az oktatásból, az sosem fog rendes munkát találni a posztindusztriális világban. Kártékony döntés volt ez, amivel növelték az amúgy is nagyon magas munkanélküliséget a fiatalok körében.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."