Kockázatos műélvezet - Stendhal-szindróma

  • Pallag Zoltán
  • 2013. április 7.

Lélek

"Lüktető szívvel léptem ki a Santa Croce-templomból, mintha kiszippantották volna belőlem az életet, úgy éreztem, mintha zuhannék" - írja Stendhal a firenzei Santa Croce-templomban 1817 februárjában tett látogatásáról. E nevezetes szédülésről kapta a nevét egy különös tünetegyüttes, a Stendhal-szindróma.

Az olasz pszichiáter, Graziella Magherini a firenzei Santa Maria Nuova kórház orvosaként 1977 és 1986 között 106 páciensen figyelte meg a szédülés, a légszomj, a remegés, az önkívületi állapot, a zavarodottság, a sírógörcs, a bűntudat, sőt olykor a hallucináció tüneteit, amelyeket minden esetben a művészeti alkotások befogadása vagy befogadni nem tudása váltott ki. Magherini a tünetcsoportnak - ahogy a témában írt, 1989-ben megjelent könyvének is - a Stendhal-szindróma (más néven hiperkulturémia) nevet adta, és úgy tűnik, a hangzatos elnevezés mögött valós probléma áll. Janka Zoltán, a Szegedi Tudományegyetem Pszichiátriai Klinikájának tanszékvezető egyetemi tanára szerint létezhet ilyen betegség, csak nincs a szakmai érdeklődés előterében. "Ilyen esettel nem találkoztam, de részlegesen magam is meg-megilletődtem, kicsit átéltem... Például Firenzében, de Rómában is" - árulta el. Hogy ezzel mennyire nincs egyedül, bizonyítja a spanyol Neurología szakfolyóiratban 2010-ben megjelent tanulmány, amelynek szerzői 2008 februárjában, Rómában kérdőívet osztottak ki egy ideggyógyászati konferencia résztvevői között, és a Stendhal-szindróma tünetei iránt érdeklődtek. A beérkezett válaszokat feldolgozva megállapították, hogy a neurológusok 25 százaléka produkált jellemző tüneteket - többségük a művészeti hatások túlcsordulásáról számolt be -, bár egyértelmű Stendhal-szindrómát egyiküknél sem diagnosztizáltak.

Szíven üt


Szíven üt

Fotó: Sióréti Gábor

 

Persze nem mindenki fogékony e "betegség"-re. Például az olaszok általában immúnisak rá, hiszen őket körülveszik a mások által csak reprodukciókról ismert alkotások. Magherini páciensei jórészt amerikai és japán turisták voltak, akik többnyire először találkoztak az itáliai reneszánsz remekműveivel ilyen mennyiségben, ráadásul testközelből. A kutató megfigyelte, hogy az áldozatok jellemzően a 26 és 40 év közötti egyedülálló férfiak és nők, akik többnyire egyedül utaznak, de amúgy ritkán hagyják el az otthonukat. Ráadásul a firenzei kórházban kezelt páciensek többsége arról számolt be, hogy utazásuknak kiemelt jelentősége volt az életükben.

Természetesen nemcsak nagy számú, jelentős művészi értékű alkotás, hanem akár egyetlen remekmű is kiválthatja a tüneteket. Leírtak erre utaló eseteket Michelangelo Dávidja kapcsán, és így lehetett ez Dosztojevszkij esetében is, aki 1867-ben Bázelban, egy átmulatott éjszaka utáni délelőtt meglátta ifj. Hans Holbein Halott Krisztusát (1520-22), és igen felzaklatta magát. Anna Dosztojevszkaja leírása szerint az író hosszú ideig csak ült a festmény előtt, azzal az arckifejezéssel, amit epilepsziás rohamai előtt figyelt meg rajta, de roham ezúttal nem jelentkezett, s az író lassan megnyugodott. De később a bázeli múzeumlátogatást "beépítette" Félkegyelmű (1869) című regényébe. Miskin herceg nem tud beszélni a képről, amit Bázelban látott, majd később Rogozsin lakásán meglátva a festmény másolatát, így kiált fel: "De hát ennek a képnek a láttára némelyik ember még a hitét is elveszítheti!" (Makai Imre fordítása.)

"A jelenség élettani hátterében az agyi ingerületátvivő anyagok, a dopamin és a noradrenalin szintjének drasztikus megváltozása állhat - mondta lapunknak Tényi Tamás, a pécsi pszichiátriai klinika professzora, a Ritka pszichiátriai tünetek és szindrómák című könyv (2009) szerzője. - A műalkotások befogadása intenzív emocionális élményt jelent, amelynek során bizonyos neurokémiai átvivő anyagok agyi szinapszisokban levő szintje megváltozhat, és ez eredményezhet testi és lelki tüneteket. De tudomásom szerint a Stendhal-szindróma esetében ilyen vizsgálatokat nem végeztek." Janka Zoltán is a dopamin/noradrenalin párost teszi felelőssé a tünetegyüttes kiváltásában, szerinte kicsit olyan ez, mint az alkotás láza, hipomániás állapot. Amúgy a Stendhal-szindróma nem áll távol az arisztotelészi katarzisfogalomtól sem, ahogy ezt mindkét kutató megerősítette. Tényi szerint a műalkotások befogadása során egyfajta "mintha valóság" teremtése történik, és bár a befogadó intenzív katartikus érzéseket élhet át, mindig tudja (legalábbis normális esetben), hogy a művészet és a valóság nem azonos. "Abban az esetben, ha a mű befogadása során ez a minthavalóság-képzés nem következik be - mondta a professzor -, a befogadó a művet mint valóságos történést kezdi percipiálni, ami magyarázhatja ezt a különös és ritka jelenséget, de ennek magyarázatát a befogadó személyiségében, nem a műalkotások vagy bizonyos városok atmoszférájában kell keresnünk."

Graziella Magherini könyvének megjelenése után a Stendhal-szindrómát Ravennában, Rómában, Velencében, Jeruzsálemben és Indiában is megfigyelték, sőt egyes kutatók szerint ritka természeti jelenségek látványa is kiválthatja a tünetcsoportot. Azonban arról se feledkezzünk meg, hogy a jelenleg használt és elfogadott, a pszichiátriai betegségeket és szindrómákat leíró klasszifikációs rendszerekben nem szerepel a Stendhal-szindróma. Dario Argento viszont ezzel a címmel forgatott horrorfilmet 1996-ban, melyben egy nyomozónő számára válik rémálommá a műalkotások élvezete az elátkozott Uffizi Képtárban.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.