„A kormányelit szórakozóhelyévé válik a Balaton, egyre szűkebb rétegnek lesz lehetősége a magyar tengernél nyaralni”

  • Gera Márton
  • 2018. augusztus 6.

Lokál

Egy kampányplatform petíciót indított, hogy megvédje a balatoni szabad strandokat. Papp Dórával, az aHang képviselőjével beszélgettünk.
  • Petíciót indított az aHang nevű kampányplatform, hogy megvédjék a még létező balatoni szabad strandokat, amelyekből már egyre kevesebb van a tó körül. A tavaly indult civil szerveződés azt szeretné elérni, hogy ne csökkenjen az ingyenesen elérhető partszakaszok száma, és az önkormányzatok őrizzék meg a szabad strandokat.
  • A korábban a Pozsonyi úti fakivágások ellen is küzdő aHang képviselőjével, Papp Dórával beszélgettünk.

 

magyarnarancs.hu: Miért indítottátok a petíciót?

Papp Dóra: Mi elsősorban a „Miénk a Balaton” jelszó miatt érezzük azt, hogy valamit tenni kell, mert azt látjuk, hogy a Balaton környékén egyre több olyan, nagyrészt magánberuházás van, ami megakadályozza, hogy a part bárki számára hozzáférhető legyen. Egyre inkább a kormányelit szórakozóhelyévé kezd válni a Balaton ahhoz képest, hogy korábban mindenkinek elérhető volt. Egyre szűkebb rétegnek lesz lehetősége a magyar tengernél nyaralni, a hotelek és kempingek felvásárlása és a korábban közterületnek minősülő területek magánkézbe juttatása is ebbe az irányba mutat.

magyarnarancs.hu: Arról van információtok, hogy az elmúlt években hány balatoni szabad strandot tettek fizetőssé?

PD: Folyamatosan vannak olyan strandok, amelyeket fizetőssé tesznek, évente két-három ilyen esetről tudni. De olyanról is hallani, hogy egy szabad strandot parkolóvá szeretnének alakítani. Most mérjük fel, hogy pontosan hány olyan strand van, amelyet fizetőssé tettek az elmúlt években. Ez a folyamat elsősorban az északi partot érinti, itt tűntek el a szabad strandok.

magyarnarancs.hu: Amikor egy strandot fizetőssé tesznek, mire hivatkozik az önkormányzat?

PD: Alapvetően arra, hogy fenntartási költségei vannak a strandoknak, és ezt csak úgy tudják kigazdálkodni, ha belépőt szednek. Az valóban igaz, külön szabályozás vonatkozik arra, hogy egy strandot hogyan kell fenntartani, hány vizesblokk kell, hogyan kell takarítani. Hasonló probléma, és erre szintén hivatkoznak az önkormányzatok, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökségnél csak fizetős strandokkal lehet pályázni fejlesztési pénzekre. Az egyik valódi ok az lehet, hogy az önkormányzatok az idegenforgalmi adó mellé járó kiegészítő támogatások nagy részét elveszítették, és ezt valahonnan pótolniuk kell.

magyarnarancs.hu: Elég sokszor hallom a még ingyenes bélatelepi strandon, hogy ha ezt is fizetőssé tennék, akkor tisztább lenne a mosdó, gyakrabban takarítanák a strandot, több fejlesztésre volna lehetőség. Ez egy létező álláspont.

PD: Mi abszolút támogatják a fejlesztést, viszont azt látjuk, hogy a fizetős strandokból származó bevételeket gyakran nem a strandokba forgatják vissza. Ha fejleszteni szeretne az önkormányzat, és ezért kell fizetőssé tenni a strandot, akkor mindenképpen tisztábban kellene kommunikálni ezeket a fejlesztési terveket. Fontos lenne, hogy egyértelműen lássuk, mi történik a Balaton körül, mi történik azzal a természeti és kulturális kinccsel, ami a Balaton jelenleg.

magyarnarancs.hu: Hogyan akar küzdeni az aHang a szabad strandokért?

PD: A napokban megkeressük a polgármestereket, és várjuk a hivatalos nyilatkozatukat, hogy mit terveznek a még működő szabad strandokkal. Azt szeretnénk elérni, hogy az önkormányzatok hozzák nyilvánosságra a szabad strandokra vonatkozó terveiket, és garantálják, hogy az elkövetkezendő években nem fog csökkenni az ingyenesen elérhető partszakaszok száma.

magyarnarancs.hu: Hányan írták eddig alá a petíciót?

PD: Már több mint kétezren, és ha megfelelő társadalmi igény mutatkozik, azt is megfontoljuk, hogy a későbbiekben arról is tárgyaljunk majd, újra szabad stranddá válhatnának-e a fizetőssé tett strandok.

Hogyan lett a Balaton a gazdagok pihenőhelye, és hogyan terjeszkedik a NER a tó körül? Erről februárban közöltünk részletes összeállítást:

Az ellopott Balaton

Jól tükrözi az ország állapotát a Balaton átalakulása: a tó környéke immár a gazdagok pihenőhelye, a változás legnagyobb haszonélvezőit pedig Orbán Viktor környezetében kell keresni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.