Új metróállomások

A természet után, szabadon

Lokál

Október derekán a 3-as metró déli szakaszának négy állomását adták át, a tervezők a 4-es metrónál megkezdett építészeti koncepciót folytatták – úgy tűnik, sikerrel.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2020. december 17-i számában jelent meg.  Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

A kontinens első földalatti vasútjával büszkélkedő magyar főváros metróhálózatának kiépítése már a szocialista építőipar érdeme. A rendszerváltás után a kisföldalattit ugyan nagyképűen 1-es metróvonalra keresztelték át, és nagy nehezen elkészült a kétségkívül gyönyörű, de csonka 4-es vonal, mégis a Kádár-kor idején megépült észak–déli és a kelet–nyugati vonalak mint cardo és decumanus alkotják ma is a város közlekedésének föld alatti főtengelyeit.

Metróretró

A „piros” (M2) és a „kék” (M3) metró mindenestül a szocializmus terméke és szimbóluma sokunk mentális térképén. A jelenleg felújítás alatt álló M3-as vonal állomásai tükrözték leghívebben az igazi szocialista dizájnt, amelyet ma már eufemisztikusan retrónak becézünk, a korábban épült M2-es állomásai inkább a szovjet mintát követik, kerülve annak nagyzolását. A kádári moderált és a reprezentációban is racionális korlátokat tartó vezetési és életstílushoz nem illettek a moszkvai vagy kijevi metró föld alatti palotái, noha tervek bizonyítják, hogy az építés megindításakor, 1950-ben még egy az egyben próbálták utánozni a szovjet „sztálinbarokk” metrót. Miután 1954-ben Nagy Imre leállíttatta az építkezést, a munka csak 8 évvel később folytatódott, az eredetihez képest jóval puritánabb tervek alapján. A korszak modernista felfogásában megtervezett állomásokon különféle színű minőségi kőburkolatok fedték a falakat, a padlót és a vaskos oszlopokat. Ennek ellenére az üzenet – a színvonalas épített terek révén a metróval közlekedő dolgozók mint uralkodó osztály megbecsülése – megfelelt a szovjet mintának, miközben a stílus igazodott ahhoz, hogy a metró a nagyvárosi modernitás szimbóluma. Még inkább igaz ez a kelet–nyugati vonal átadásával párhuzamosan épülni kezdő észak–déli vonal állomásaira, mivel az M3-as frissebb, könnyedebb és nem utolsósorban pragmatikusabb módon szólította meg az utazóközönséget.

 
Nagyvárad tér – itt még végállomás. Fotó: Fortepan/Lovas Gábor
 

Hosszú metrónak hosszú történet dukál, az Újpestet Kőbánya-Kispesttel összekötő vonal 1970-től 1990-ig folyamatosan épült, öt szakaszban adták át az állomásokat. Szakaszai, tükrözve az építés közben eltelt két évtizedet, nem csak stílusukban eltérőek, de a várost lakóteleptől a belvároson át lakótelepig átszelő utazás egyben szociográfiai keresztmetszetet is rajzol Budapest lakosságáról. Az elsőként átadott belvárosi mélyállomások (Deák tér–Nagyvárad tér, 1980) felületképzésükben még a hetvenes évek stílusát ötvözték a karcsúbb szerkezeti megoldásokkal. Ezután épült ki dél (Nagyvárad tér–Kőbánya-Kispest, 1981), illetve észak felé (Deák tér–Lehel tér, 1981; Lehel tér–Árpád híd, 1984; Árpád híd–Újpest-Központ, 1990) a folytatás, ahol a kővel és a kismozaikkal szemben már megjelentek a nyolcvanas évek könnyedebb, szerelt építőlemez fal- és oszlopburkolatai, a korra jellemző élénk színekben, sokszor lekerekített sarokmegoldással a fal és a mennyezet között. Ugyanilyen színesek, áramvonalasak és tipizáltak voltak a többféle prototípusú ülőbútorok, amelyek a leginkább beégtek a városi emlékezetbe. (E bútorokból sokat elmentett a Közlekedési Múzeum több száz más relikviával együtt, hogy az Északi Főműhely területén épülő új múzeumában a metrókiállítás részeként majdan bemutassa.)

A teljes vonalat egységesnek nevezhető, akkori mércével mérve színvonalas stílus jellemzi, amely az utolsóként átadott négy állomáson már egészen korszerű, visszafogottan kulturált megjelenést eredményezett. Ám mai szemmel nézve katasztrofális volt a világítás, az utastájékoztatás megoldásai, a zajszint, illetve a kivitelezésben a korban uralkodó „buherálás” általános jelenléte. Nem csoda, hogy 30–40 év elteltével nemcsak a műszaki tartalom avult el, hanem a beépített anyagok és azok tartószerkezete is. A mostani felújítás során még a padlók gránitburkolatát sem sikerült mindenütt megmenteni, és a rekonstrukció nagyobb részét kitevő, nem látható műszaki megújulás – a szellőzés, akusztika, elektronika, gépészet, tűzvédelmi megoldások stb. – során nyilvánvalóvá vált, hogy az ezeket takaró falburkolatok, álmennyezetek esetében sem elég a „stoppolás”, köpenyt kell váltani.

Egy teljes metróvonal megújítása során nemcsak a beavatkozás mélysége eldöntendő, hanem az is, hogy e „vízszintes liftben” utaz­va hasonlítsanak-e az emeletek egymáshoz. A döntésnél figyelembe kell venni a metróközlekedés, és általában a városi tempó sodrását – az sem kívánatos, hogy minden áldott nap ugyanaz az erős vizuális effektus sokkolja az átutazót. A végeredmény sikere azon múlik, hova toljuk a csúszkát a teljes egyformaság és a kirívó egyediség skáláján.

 
Volt egyszer egy kék vonal: Klinikák, 1976. Fotó: Fortepan/Uvaterv
 

A föld alatti építészet kihívásai

Az egyformaságot mutatja az M2-es vonal, ahol 2004–2007 között sikerült az összes állomást egyformán jellegtelen hacukába öltöztetni, amivel nem is az unalmassága a legfőbb baj, hanem, hogy az amúgy is ingerszegény túra során a csőben bambuló utas az állomásra érve nem tudja, hogy a Kossuth téren van-e vagy már az Astoriánál. A példa sántít, az előbbit könnyű felismerni Oláh Mátyás László Teiresziász-szobráról, és ez egy fontos eszközre hívja fel a figyelmet, amelyet a kék metróban egyébként eredetileg is alkalmaztak: a képzőművészet identifikáló szerepére. Az M3-as vonalon feltűnően sok a képzőművészeti alkotás, az utolsónak épült, északi szakasz égetettzománc-kompozícióit ráadásul kifejezetten egységes koncepció alapján készítették a BME Építész Kara rajzi tanszékének oktatói. Az állomásokat tervező és a mostani tendert elnyerő Uvaterv tervei alapján felújított állomásokon e művek mindegyike megújulva került vissza a helyére, abban a reményben, hogy azokat nem fogják ismét darabokban hazahordani. De a szintén e szakaszon kipróbált utastájékoztatási kísérlet, a nemrég elhunyt Nemcsics Antal festőművész-professzornak, a színdinamika világhírű kutatójának rendszere sajnos nem állta ki az idők próbáját. A professzor túlbecsülte az átlagember színérzékenységét, ember legyen a talpán, aki a szkítakéket a mangánkéktől megkülönbözteti a robogó szerelvényből Újpest-Központ és Újpest-Városkapu között. Ugyanakkor ez a korai kísérlet rámutat a metróállomások tervezésének kevésbé látványos, ám annál alapvetőbb elemére, a jól dekódolható utastájékoztatásra. Az egyéni arculattal bíró, lehetőleg azonnal felismerhető állomások a vonalon állandóan közlekedő utasokat segítik, a megfelelő helyeken elhelyezett feliratok az idegeneket, a határozott vonalvezetés, világítás, burkolatkezelés pedig az általános biztonságérzetet növeli.

 
 
 Határ út. Fotó: Danyi Balázs

A föld alatti építészet nagy kihívása, hogy kompenzálni tudja a térben történő tájékozódás sarokpontjainak elvesztése miatt fellépő pszichés bizonytalanságot. E nehézségekhez járulnak még a föld alatti világhoz fűződő kellemetlen asszociációk is, komoly viselkedés-lélektani tanulmánnyal felér megfigyelni utastársainkat, amikor a szerelvény valamiért megáll az alagútban. Így az állomások építészeti kiképzésének elsődleges feladata a biztonság­érzet megteremtése, aminek az egyértelmű tájékoztatási rendszer ugyanúgy eszköze, mint az építészeti fogások, amelyek a tájékozódást, az irányok felismerését segítik, és önkéntelenül terelik az utast a megfelelő irányba.

A pszichés feszültség oldásának bevált eszköze a látványos belsőépítészet, legyen az klasszikus főúri pompa, mint az orosz metrókban, vagy kortárs csillogás, sci-fi, high tech, vagy épp barlangélményt nyújtó szellemvasút – mindenre van példa. A világ legizgalmasabb metróállomásait bemutató gyűjtésekben rendre felbukkannak a budapesti 4-es vonal állomásai is, a metrók világát feldolgozó honlapon (mic-ro.com/metro/metroart) pedig külön menüpont foglalkozik az építészet és a művészetek szerepével. Nem elhanyagolható a metróállomások mint vizuális üzenőfalak szerepe sem, valószínűleg a közlekedés tereiben fordul meg a legtöbb városi ember, így felbecsülhetetlen értékük van a közízlés és közgondolkodás formálásának küzdelmes folyamatában.

Négyen a hármasból

Mindez együtt van a 2020 őszén, az M3-as vonalon átadott újabb négy állomás építészetében, és várhatóan jelen lesz a továbbiakban a vonal teljes hosszán is. Az állomásokat tervező csapatok az M4-es metró tervezésében már részt vettek, akkor még a generáltervező Palatium Stúdió fiatal munkatársaiként. Az eltelt másfél évtizedben pályakezdő építészekből érett alkotókká váltak, akik a 4-es metró tervezése során kialakult hálózatos rendszert követve immár saját irodájukkal, a Bright Fields Studios­szal, illetve a Bognár Kft.-vel vettek részt a Palatium, majd a belőle kiváló Paragram Stúdió által koordinált munkában. Ily módon az M4-es tapasztalatai hasznosultak, beleértve a konkrét utastájékoztatási szisztémát és az ott képviselt szellemiséget is. Ahogy ott, itt is az az elv érvényesül, hogy az egységes karakteren belül – amit az M4-es esetében a látszóbeton-struktúrák használata, itt pedig a felületek strukturálása jelent – minden állomás egyedi, jól megkülönböztethető arculattal rendelkezik. Mivel ez esetben a térszerkezet adott volt, a műszaki tartalmat burkoló köpeny – a padló, az álmennyezet és elsősorban a fal – megformálásán lehetett újítani. Visszatérő elem a peronok terében a kifejezetten ide tervezett beton bútorcsalád, Nagy-Mihály Márk tervei alapján a VPI munkája, amely hosszas termékfejlesztés eredménye, és formájában rokon a „kék” vonal eredeti, áramvonalas bútoraival. Ugyanakkor anyaga és tömbszerű hatása okán összetéveszthetetlenül mai, és ismétlődésével összefűzi a különféle vizuális eszközökkel egyedivé alkotott állomásokat.

Az utas komfortját olyan, a laikus számára észrevehetetlen, magától értetődőnek tűnő eszközök is szolgálják, mint a gondosan megtervezett világítás, vagy az akusztikai terhelés radikális csökkentése. Utóbbira nagy súlyt helyeztek, az álmennyezet fölé és a sínek mellé, a kerekek magasságában mindenütt hangelnyelő burkolat került, illetve ezt a célt szolgálják a vágányok közé épített paravánfalak is.

 
 
Pöttyös utca. Fotó: Danyi Balázs

Ami a peronfalat illeti, a feladat nagyon leegyszerűsítve abból állt, hogy a durván 120 méter hosszú egységet vizuálisan izgalmas, mégis megnyugtató stabilitást sugárzó térré varázsolják egyetlen ecsetvonással. A Határ úton a némi piros ellenpontozással megőrzött kék szín és a szálcement burkolatba mart grafika – Sall Fanni és Novotny Dóra műve – oldja meg a feladatot; a mintázat alapja a Voronoj-cellák rendszere, amely a természetben számtalan helyen előforduló, matematikailag leírható struktúra, ezért univerzális tartalommal bír. A Pöttyös utca esetében határozott tervezői döntés nyomán a vonal eredeti állomásarchitektúrájának „műemléki felújítása” készült el, természetesen korszerű műszaki tartalommal. Itt a meleg sárga szín adja az állomás egyediségét, amely az eredetihez hasonló osztású, függőleges paneleken jelenik meg. Megújult a felszínen a bejárati pavilon is, pöttyökben elhelyezett világítással, és idekerült Melky Ödön 1984-ben készült, eredetileg is az állomáson álló szobra, a Mama. Az Ecseri úti állomás térszerkezete különbözik a többitől, itt a peron közepén nyílik a bejárat. A tervezők erre a „szájra” hangolták az állomást, amely szinte átszakítja a peronfal síkját, maga körül meggyűri azt, hullámokat vet, amelyek aztán a peron végei felé elcsitulnak, síkba simulnak. A Népligetnél a fal burkolata szürke acéllemez, amely távolról háromszögekből álló, finoman eltérő színekből komponált síkbeli mintázatnak tűnik, ám közelebb lépve kiderül, hogy a színeltérés oka a ritmikus térbeli hullámzás, amit a síkból kimozdított háromszögek fény-árnyék játéka produkál. Azt már csak a beavatottak tudják, hogy a szín és mintázat ihletője a Fradi-sas tollazata volt. Pánikra semmi ok: az ordító zöld is meg fog jelenni az aluljáróban – az ordító szurkolók megnyugtatására.

A négy állomás tulajdonképpen négyféle vizuális megoldás egy elnyújtott fekvő téglalap ritmikus strukturálására, egyúttal kísérlet az alkalmazott anyag, a szálcement megmunkálási lehetőségeire. A színes sík, a szabad, plasztikus formálás, a felületbe mart mintázat és a geometrikus ritmus egyazon, a világot nem bombasztikusan egyedi formákban, hanem ismétlődő elemek hálózatában megragadó gondolkodási metódus termékei. A most elkészült állomások az építés drámáját, a teremtettséget a dolgok mélyén rejtőző természeti minta megjelenítésével ünneplik. A drámai struktúrákkal operáló 4-es metrón nevelődött tervezők már egy új generáció szemléletét jelenítették meg a 3-as metró tereiben, egy olyan generációét, amely egyszerűen átlátható, pragmatikus rendszerekben gondolkodik. Ilyen értelemben a most átadott felújítás hű folytatása a kék vonal eredeti koncepciójának, amely szerényebb eszközökkel, de szintén a saját kora praktikus dizájnfelfogását tükrözte, enyhítve a föld alá kényszerült földlakó szorongását.

Babakocsik a kabinban

A metró felújításának érzékeny témája az akadálymentesítés, amely Tarlós István hírhedté vált beszólása – „az M3 metró utasainak alig egy ezreléke mozgássérült” – nyomán elég felemás lesz a jövőben. A kéreg alatti metróállomásokon lift épül, de a mélyállomásokon (a Semmelweis Klinikáktól a Nyugati pályaudvarig) csak kompromisszumos megoldást lehetett alkalmazni, egy-egy mozgólépcső helyén működő ferde kabinokkal. Tarlós megnyilvánulása azért sem állja meg a helyét, mert a mozgólépcsőt babakocsival is használják – ez az, amit e cikk szerzője hatévnyi kisgyerekes „pályafutása” alatt egyszer sem mert megtenni. Neki bármilyen lift isten áldása lett volna, a hozzá hasonló gyávák problémáját viszont a ferdén mozgó kabin nem oldja meg, mert a babakocsi ugyan belefér, de a mozgása olyan lassú, hogy garantáltan sorban állást eredményez. A felújítás része volt az aluljárók megújítása is, de ezek egyelőre csak tervszinten készültek el, és ez ugyancsak hátráltatja az akadálymentesítést.

Az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.