helyrajzi szám

Angyalföldi út 36–38.

Lokál

Budapest születése valóságos népességrobbanást idézett elő, mivel a jobb munkalehetőség reményében tömegek érkeztek vidékről a fővárosba.

S épp e tömegek építették fel Budapestet, nekik azonban nem építettek megfizethető lakásokat. A 19. és 20. század fordulójának idején, az ún. aranykorban tízezrek éltek mai fejjel elképzelhetetlen körülmények között. Ráadásul ezek az emberek egyéb szociális ellátásra sem számíthattak; az elesettekről való gondoskodásban az állam nem vállalt szerepet. A főváros csak a budai, pesti, óbudai születésű, és igazoltan szegény emberekről gondoskodott valamennyire – legfőképp a tömegszállás-ingyenleves-szegénykórház háromszögben –, és minden más egyebet az egyházakra és az egyesületekre bízott.

Lényeges változások csak 1906-tól, Bárczy István polgármesterré választása után kezdődtek. Ő volt Budapest első olyan vezetője, aki hivatali előmenetele alapján jutott a csúcsra; frissen végzett jogászként 1889-ben állt a főváros szolgálatába, öt évvel később a ferencvárosi Felső Kereskedelmi Iskola (ma Szent István Szakgimnázium) tanára lett. Valamit nagyon jól csinálhatott, mert 1901-ben a főváros a közoktatási ügyosztály vezetőjének kérte fel. Ötéves ebbéli működése alatt szervezték újra a fővárosi elemi iskolákat, az első napközik is ekkortól kezdtek működni.

„Bárczy István még csak ezután fogja betölteni negyvenedik évét s máris olyan nagyhatású s kezdeményezéseiben hosszú jövőnek irányt mutató tevékenységre tekinthet vissza, amilyenre kevés a példa a városi közigazgatás szövevényes és ezerféle nyűgökkel bénító gépezetében. Láttuk azokon a helyeken, melyeket eddig elfoglalt, hogy fogékony, friss szellem, nem riad vissza bátrabb vállalkozástól sem, igen erős érzéke van a gyakorlati élet, a modern eszmék iránt, van erélye terveit végrehajtani, szerzett tekintélyét és népszerűségét az ügy érdekében tudja kamatoztatni s érti az emberekkel bánás nehéz, de vezető állásban nélkülözhetetlen művészetét” – méltatta 1906. június 24-én, megválasztása után a Vasárnapi Ujság, és a következő években Bárczy sokszorosan rászolgált e bizalomra. Városfejlesztési koncepciója nyomán vált a főváros többségi tulajdonossá az addig piaci alapon működő közszolgálati cégekben; a Széchenyi és a Gellért fürdők megnyitása a „Budapest, fürdőváros” imázst alapozta meg, de Bárczy nevéhez fűződik az állatkert átalakítása is. Még teljesen kidolgozott Nagy-Budapest koncepciója is volt. De a polgármester legfőképp attól vált halhatatlanná, hogy hivatali ideje alatt Budapesten mintegy ötven iskola épült, több mint ezer tanteremmel. Három éven belül…

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.