BALATON melléklet - Alkotótábor Kővágóörsön

„Bepörögtek”

  • Balkányi Nóra
  • 2019. június 23.

Lokál

A Balaton-felvidék egyik legszebb helyén, a község kellős közepén áll egy régi ház. A közel 200 négyzetméteres épület és a hozzá tartozó 3 ezer négyzetméteres kert három évtizeden át állt elhagyatottan, de tavaly nyáron a házat és a kertet építészek, zenészek és más alkotók vették használatba. Bán Márton és Pongor Soma elindították a Kővágóörs Alkotótábort.

„Egy vitorláshajó keresztelőjéről vannak halvány emlékeim. Talán a szüleim csináltak nagyobb bulit, és onnan maradt meg az a néhány Balatoni Világos sörösüveg, amit az első tisztításkor összeszedtünk” – kezd mesélni a ház történetéről Bán Márton villamosmérnök. Családja anyai ágon körülbelül 200 éve kötődik a faluhoz, de élő rokona már nincs Kővágóörsön. „A házat körülbelül hetven éve vette a dédnagyanyám. Ideszületett az édesanyám, a két testvére és még a bátyám is. Ahogy a nagyszülők öregedtek és a lehetőségek megváltoztak, a családom elköltözött a faluból.

A ház raktárrá alakult, majd évtizedek alatt jóformán lakhatatlanná vált.”

Bán körülbelül tíz éve kutatja családfáját és a balatoni falu környékét. Azt mondja, dédanyja előtt feltehetőleg kereskedelemmel foglalkozó zsidó családé lehetett a birtok, és kovácsok is lakhattak itt, de erről nem sokat lehet tudni. „Az 50-es években jól ismert szocialista vidéki történetek jöttek, téeszesítés és kötelező beszolgáltatások” – folytatja. A jelenlegi ház legrégebbi része a konyha és a fürdőszoba, ezután épült meg a galéria és üzlethelyiség. A nagy, kirakatszerű ablakok a beköltöző Általános Fogyasztási és Értékesítési Szövetkezet (ÁFÉSZ) számára készülhettek. A házhoz tartozó, hosszúkásan elnyúló udvarban álltak más épületrészek is, de ezek nem élték túl a háborút. Egy bombatámadásban a pajta és az istálló teteje is leégett, a tető így már nem eredeti.

 

Szerelemprojekt

Bán azon terve, hogy a falu közepén álló, nyaralónak alkalmatlan, elhanyagolt helyszínt kulturális, oktatási és közösségi programokkal töltse meg, egy szerencsés találkozás után vált valósággá. Pongor Soma építésszel tavaly február végén egy baráti társaságban találkozott; szó szót követett, és hamarosan már a szervezésnél tartottak, mindössze három hónap alatt indították be az első tábort. „Ebben benne volt a tavaszi előkészítési fázis, a lomtalanítás, a tetőtisztítás, aztán a nyári programok leszervezése is: nyolc koncert, hét építészeti és helytörténeti előadás, három kiállítás” – sorolja 2018 eredményeit Bán. „Tíz nap alatt körülbelül húszan voltunk itt végig, de nagy fluktuáció mellett közel 200 ember megfordult a táborban.”

Pongor Soma a Studio Nomad nevű építész- és dizájnstúdió egyik alapítója, szerelemprojektként tekint az alkotótáborra. „Nekem az építészet egy olyan közös ügyet jelent, ami nem csak a szakmám képviselőivel köt össze” – írja motivációiról az alkotótábor oldalán. Korábban sok hasonló együttműködésben vett részt, foglalkozott kistelepülések helyzetével, és tavaly kiállított a Velencei Építészeti Biennálén is, amelynek a Freespace volt a fő témája. „Nagy múltú és használaton kívüli házakkal tele van a magyar vidék. Sajnos ismerős helyzet, viszont izgalmas lehetőségek vannak benne. Ezeket a házakat, ha így-úgy fel is újítják, talán még nagyobb kár keletkezik. Rossz helyre megy a pénz, csúnya lesz az eredmény, ismerjük ezeket a sztorikat. Nekünk az elejétől az a célunk, hogy a helyszínből és a környékből kiindulva ne egyszerű felújítást, hanem revitalizációt indítsunk be.”

A szervezők azt mondják, megmenteni egy épületet a pusztulástól mindaddig unalmas téma, amíg az csak magáról a házról és az azt használók szűk csoportjáról szól. Az ő céljuk ezzel szemben egy szakmai találkozó, egy „keretrendszer megteremtése, ami lehetőséget biztosít alkotói és szellemi munkára, közös­ség­építésre, párbeszédre”. Ez a valóságban azt jelenti, hogy a tábor ideje alatt szabadon lehet jönni-menni, nincsenek előre beosztott munkacsoportok, bárki beszállhat a maga tudásával. A tábor tehát mindenki számára nyitott, amellett, hogy a szervezők főleg építész, tájépítész, művészeti szakos egyetemisták vagy pályakezdők jelentkezésére számítanak. A költségeket közösségi alapon adják össze.

A legkisebb ellenállás

A tavalyi, kísérleti tábor menetét meghatározta a frissen lekaszált kert és az újonnan kitakarított ház érzete, így az első projekt a kerti kút rendbehozatala és egy köré épülő nyári konyha lett. Mindez a kitalálástól a tervezésen át a kivitelezésig tíznapnyi munkát jelentett. „Idén sem szeretnénk előre meghatározni, mi történjen – emeli ki Pongor. – Mostanra vannak kötődési pontjaink és tapasztalataink, de csak hívószavakat szeretnénk meghatározni. Ezek idén a környezet és a kő. A cél egy olyan közösségi célú építmény vagy installáció elkészítése, amely funkciójában reagál a helyszínre.” Az építőanyag a Kővágóörs arculatát meghatározó permi vörös homokkő lesz.

„Eleve kisebb eszközigényű munkákban gondolkodunk, ami azt is segíti, hogy a csak pár napra érkezők is bármikor be tudjanak szállni” – folytatja Pongor. A napokat az első táborhoz hasonlóan idén is a műhelymunkák és a környezet megismerése vezeti: a tervezés, a rajzolás vagy modellezés mellett az alkotótábor része a gyalogos- vagy biciklitúra és a strand is. Az estéket a közös főzés indítja, ezután lehet beülni a minden érdeklődő számára nyitott szakmai előadásokra, kiállításokra vagy koncertekre.

Tavaly az alapítók érdeklődési köréből eredően a programok és tevékenységek építészeti és zenei fókusszal indultak. A koncertek vagy helytörténeti előadások mellett főleg fiatal építészek meséltek a módszereikről és érdeklődési területeikről. „A legkisebb ellenállás elve szerint minőségi programot keresünk – mondja a szabadzenei közegben is otthonosan mozgó Bán, aki a JazzaJ improvizatív koncertsorozat önkénteseként is aktív. – Először a természetes környezetünkből hívtunk em-bere­ket, de jöttek például Csehországból és Szlovákiából is zenészek, akiket korábban egy isztriai stoptúrán ismertem meg.” A szervezők idén meghívott kurátorok segítségével tágítják tovább a kereteket, az alkotótáboron túl képzőművészeti, filmes és komolyzenei programokat terveznek.

„Tavaly az édesanyám volt általános iskolás osztálytársai is eljöttek megnézni, mit csinálunk, és a polgármester is mindig támogatóan állt hozzánk – meséli Bán. – Épp nemrég hívott fel három srác is, akik közül az egyik Kővágóörsön él, hogy bejegyeznének egy helyi kulturális egyesületet. Érdekelte őket, miben tudnánk együttműködni.” A laza helyszíni kapcsolódások mellett a szervezők azt mondják, a falubéliek rendszeresen beültek előadásokra. „Nagyon érdekes volt látni, ahogyan egy kővágóörsi idősebb ember kérdez egy nagyvárosi terekkel foglalkozó pályakezdő építészt. Az ilyen élmények erősítenek meg abban, hogy a tábor egyik fő célja a párbeszéd, a személyes kapcsolódás kialakítása. Alkotótáborban vagyunk, de nem a folyamatos építkezés a lényeg” – teszi hozzá Pongor.

Bánék számítottak arra is, hogy ha harminc év elhagyatottság után egyszer csak megtelik a ház és a kert, ha kisebb tömeg verbuválódik össze a falu közepén, abból akár súrlódás is lehet a helybéliekkel. „Az egyik nap megcsúsztunk a programokkal, éjszaka fél kettőkor még tartott a dobszakkör. 25 ember ütött egyszerre nagy dobokat és pár cajónt (dobozszerű ütőhangszer – a szerk.) a pajtában, mikor átjött az egyik szomszéd. Inkább lefagyva, mint mérgesen. Egyből elnézést kértünk és abbahagytuk, így nem lett semmi gond.” A helybéliekkel való harmonikus kapcsolatra annál is inkább szükség van, mert az alkotótábor idén kilép a házból és a kertből, a tervek szerint lesznek koncertek a falu különböző pontjain, például a templomban és a bányában is. Emellett a BME középület-tervezési tanszék hallgatóival tavaly indult együttműködés keretében kővágóörsi helyszínek makettjeit is meg lehet majd nézni a faluban.

„Sok hasonló, inspiráló kezdeményezés működik a környezetünkben, nem a spanyolviaszt találtuk fel” – mondják a szervezők. Példaként a komáromi filmes és zenei témájú Mediawave-et, a Kovászna megyében működő CsomóPont egyesület munkáját, a vályoggal dolgozó Sárkollektívát vagy a fainstallációkkal foglalkozó Hello Wood csórompusztai építésztáborát említik. Mint mondják, az utóbbi években oktatási területen is egyre több nyári alkotótábor és közös építkezésre irányuló program kap helyet. „Bepörögtek az alkotótáborok – vonja le a konklúziót Pongor –, tíz éve még főleg nyári fesztiválokról lehetett hallani, ahol előadók, zenekarok voltak a program középpontjában. Nekem az a benyomásom, hogy mára az emberek nyitottabbak a közös értékteremtésre és az egymástól tanuló együttlétekre is.”

A tábor június 21-én nyílik. A szervezők mindenkit szívesen látnak, a tábori jelentkezési lapon is csak azt kell bejelölni, a résztvevő tud-e vinni biciklit, sátrat – esetleg követ.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.