Hatévesen a Louvre-ban – Egy magyar kislány sikere

Lokál

Cicák vannak a nadrágján, kék pólót visel, a hajában virágos csat, Barabás Lujza épp olyan hatévesnek tűnik, mint bármely gyerek. Ám a kislány képeit a hét végén a párizsi Louvre-ban állították ki.

Miközben apukája ajtót nyit, kedvesen üdvözöl, és mutatja a lakásban az utat. Pontosan tudja, hogy hozzá jöttünk, hogy rá vagyunk kíváncsiak; csak hatéves, de festményeit máris a Louvre-ban állítják ki. Nagy dolog ez, talán ő is sejti, ám mielőtt túl komolyra vennénk a figurát, a kislány gyermeki vidámsággal, bohóckodással feledteti látogatásunk igazi fókuszát.

false

 

Fotó: Draskovics Ádám képei

Lujza átlagos gyereknek tűnik, ám 2013-ban, dr. Gyarmathy Éva, a Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa, a tehetségügy elismert szakértőjének személyes ajánlására jutott el a Tehetségműhely Közhasznú Alapítványhoz, ahol Potocki Ferencné vezetésével folyamatos komplex fejlesztést kap. Emellett Lujza felkészítő művésztanára volt az ismert festőművész, a nemrég váratlan hirtelenséggel elhunyt Rákóczy Gizella is. „A Gizi – ahogy a kislány emlegeti – hatalmas odaadással foglalkozott kis tanítványával, nagyon büszke volt rá. Kiemelkedő teljesítménynek tartotta, hogy a minden művész álmaként emlegetett párizsi Louvre-ban Lujzi már hatévesen három festményt állíthat ki” – meséli Ősz Hajnal, az anyuka. A mostani kiállítás nem az első lesz Lujza életében. Ötéves korában, mint „fiatal tehetséget” felkarolta Bécsben Adriana Daly-Peterova kulturális menedzser, művészeti szakértő – aki az osztrák képviselője többek között a Miamiban lévő Museum of the Americansnek, valamint az Athens Artnak is –, így életében először 2014-ben, Bécsben állították ki Lujzi két festményét egy 15 országból meghívott művészeknek rendezett bécsi tárlaton, ahol egyik képe rögtön vevőre is talált volna, ha büszke szülei odaadták volna büszkeségük első sikereinek egyikét. Ezt az első alkalmat több másik tárlat követte, Budapesten például a Titok Galériában a Figuractiv címen futó eseményen vett részt, e hét végén pedig a párizsi Art Salon, a Carrousel du Louvre kiállításon szerepel a magyar kislány több képe is, festményeit több ezer pályázó közül választották ki.

false

 

Miközben anyukája mesél Lujza tehetségének gondozásáról, vagy a szokványosnak tűnő hétköznapokról, a kislány apukájára csimpaszkodva egy műanyag csontvázat szed szét és rak össze. De hasonló lelkesedéssel mutatja új kis kedvencét, Munyót, a hörcsögöt is. Miközben megy a játék, előkerül Lujzi festményeinek, rajzainak mappája is, amelyből a kislány és szülei is lelkesen mutogatják az alkotásokat. Annak ellenére, hogy a család vélhetően Barabás Miklós oldalági leszármazottja lehet, sem az apuka, Barabás Béla, sem Hajnal, az anyuka nem tartják gyereküket zseninek, csodagyereknek, de még csak művésznek sem szánják. Lujza nem tudja még, mi lesz, ha nagy lesz, de jelenlegi, kezdeti sikerei ellenére sem plántálja belé senki, hogy művész legyen. Legjobban állatokat szeret rajzolni, a ceruzát meg a pasztellt általában jobban kedveli, mint a festéket. Képei egészen különbözőek, nagy kontraszt van az ügyes gyermekrajzoknak beillő és a különleges színhasználatot, vonalvezetést mutató képei között. Szívesen mesél képeiről, persze sok mindent értelemszerűen evidenciaként kezel, és némi mókázás közben készségesen magyarázza, hogy egyiken miért cicák vagy hörcsöge karikírozott képmása szerepel, míg másikon vörös sivatag tevével meg pálmafával, vagy színes, különböző technikákkal készült cellakavalkád, meg azon színes spirálok egyike, amelyekhez hasonló már a Louvre-ban várja a látogatókat.

false

 


Találkozásunkkor Lujza már várta nagyon a párizsi utazást, de miközben képeit dicsértük vagy arról beszéltünk, hogy mennyire ügyes, épp olyan szeleburdi, helyes gyerek volt, mint bármely hatéves, a különbség csak annyi a kislány és kortársai között, hogy ő nem csak szüleinek mutatja meg a rajzait, festményeit.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.