Hatévesen a Louvre-ban – Egy magyar kislány sikere

Lokál

Cicák vannak a nadrágján, kék pólót visel, a hajában virágos csat, Barabás Lujza épp olyan hatévesnek tűnik, mint bármely gyerek. Ám a kislány képeit a hét végén a párizsi Louvre-ban állították ki.

Miközben apukája ajtót nyit, kedvesen üdvözöl, és mutatja a lakásban az utat. Pontosan tudja, hogy hozzá jöttünk, hogy rá vagyunk kíváncsiak; csak hatéves, de festményeit máris a Louvre-ban állítják ki. Nagy dolog ez, talán ő is sejti, ám mielőtt túl komolyra vennénk a figurát, a kislány gyermeki vidámsággal, bohóckodással feledteti látogatásunk igazi fókuszát.

false

 

Fotó: Draskovics Ádám képei

Lujza átlagos gyereknek tűnik, ám 2013-ban, dr. Gyarmathy Éva, a Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa, a tehetségügy elismert szakértőjének személyes ajánlására jutott el a Tehetségműhely Közhasznú Alapítványhoz, ahol Potocki Ferencné vezetésével folyamatos komplex fejlesztést kap. Emellett Lujza felkészítő művésztanára volt az ismert festőművész, a nemrég váratlan hirtelenséggel elhunyt Rákóczy Gizella is. „A Gizi – ahogy a kislány emlegeti – hatalmas odaadással foglalkozott kis tanítványával, nagyon büszke volt rá. Kiemelkedő teljesítménynek tartotta, hogy a minden művész álmaként emlegetett párizsi Louvre-ban Lujzi már hatévesen három festményt állíthat ki” – meséli Ősz Hajnal, az anyuka. A mostani kiállítás nem az első lesz Lujza életében. Ötéves korában, mint „fiatal tehetséget” felkarolta Bécsben Adriana Daly-Peterova kulturális menedzser, művészeti szakértő – aki az osztrák képviselője többek között a Miamiban lévő Museum of the Americansnek, valamint az Athens Artnak is –, így életében először 2014-ben, Bécsben állították ki Lujzi két festményét egy 15 országból meghívott művészeknek rendezett bécsi tárlaton, ahol egyik képe rögtön vevőre is talált volna, ha büszke szülei odaadták volna büszkeségük első sikereinek egyikét. Ezt az első alkalmat több másik tárlat követte, Budapesten például a Titok Galériában a Figuractiv címen futó eseményen vett részt, e hét végén pedig a párizsi Art Salon, a Carrousel du Louvre kiállításon szerepel a magyar kislány több képe is, festményeit több ezer pályázó közül választották ki.

false

 

Miközben anyukája mesél Lujza tehetségének gondozásáról, vagy a szokványosnak tűnő hétköznapokról, a kislány apukájára csimpaszkodva egy műanyag csontvázat szed szét és rak össze. De hasonló lelkesedéssel mutatja új kis kedvencét, Munyót, a hörcsögöt is. Miközben megy a játék, előkerül Lujzi festményeinek, rajzainak mappája is, amelyből a kislány és szülei is lelkesen mutogatják az alkotásokat. Annak ellenére, hogy a család vélhetően Barabás Miklós oldalági leszármazottja lehet, sem az apuka, Barabás Béla, sem Hajnal, az anyuka nem tartják gyereküket zseninek, csodagyereknek, de még csak művésznek sem szánják. Lujza nem tudja még, mi lesz, ha nagy lesz, de jelenlegi, kezdeti sikerei ellenére sem plántálja belé senki, hogy művész legyen. Legjobban állatokat szeret rajzolni, a ceruzát meg a pasztellt általában jobban kedveli, mint a festéket. Képei egészen különbözőek, nagy kontraszt van az ügyes gyermekrajzoknak beillő és a különleges színhasználatot, vonalvezetést mutató képei között. Szívesen mesél képeiről, persze sok mindent értelemszerűen evidenciaként kezel, és némi mókázás közben készségesen magyarázza, hogy egyiken miért cicák vagy hörcsöge karikírozott képmása szerepel, míg másikon vörös sivatag tevével meg pálmafával, vagy színes, különböző technikákkal készült cellakavalkád, meg azon színes spirálok egyike, amelyekhez hasonló már a Louvre-ban várja a látogatókat.

false

 


Találkozásunkkor Lujza már várta nagyon a párizsi utazást, de miközben képeit dicsértük vagy arról beszéltünk, hogy mennyire ügyes, épp olyan szeleburdi, helyes gyerek volt, mint bármely hatéves, a különbség csak annyi a kislány és kortársai között, hogy ő nem csak szüleinek mutatja meg a rajzait, festményeit.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.