helyrajzi szám

M X; M XA

Lokál

A magyar nyelv értelmező szótárának 1960-as kiadásában a „gyorsvasút” kifejezés alatt az áll, hogy „ált. nagy sebességgel közlekedő vonatok részére különlegesen épített vasút, amely a nagyváros nagyobb távolságú, különlegesen épített vasútja a belső közlekedés számára”.

A szótár a nagy sebesség mértékét elintézte annyival, hogy „a rajta közlekedő vonatok sebessége rendsz. kisebb a gyorsvonatokénál”, a szakmabeliek a 70 kilométer/óra vagy annál nagyobb sebességben egyeztek ki.

Valamint abban, hogy az elhanyagolt, lepusztult és lesajnált HÉV-ágazatot egységesítik és felvirágoztatják; korszerű gyorsvasúti rendszert alkotva Budapesten és Budapest szomszédságában. A ma is üzemelő négy vonal közül a csepeli HÉV elvileg megfelelt volna a gyorsvasúti kritériumoknak, mivel akkoriban ez volt az egyetlen olyan fővárosi viszonylat, amely végig zárt pályán közlekedett, azaz haladását szintbéli kereszteződések nem lassították. Ráadásul valóban gyors volt: az utasok a Boráros térről negyedóra alatt eljutottak Csepelre – előtte ez két átszállással volt csak lehetséges – minimum háromnegyed óra alatt. A csepeli HÉV-et emiatt hivatalosan is gyorsvasútnak nevezték, ami azért volt svindli, mert a vonalon 1964-ig az 1912 és 1914 között gyártott, 1943-ban acélvázassá átalakított motorkocsik közlekedtek, ezek pedig legfeljebb egy magas hegycsúcsról legurítva érték volna el a definíció szerinti minimum 70 kilométeres sebességet.

„A peremvárosi utasszállítás javítása érdekében az év végéig ötven, jövőre pedig további száz nagy teljesítményű motort vásárolnak a Német Demokratikus Köztársaságból, s ezeket építik be a motorkocsik gyenge motorjai helyére. Gyorsan korszerűsítik a vágányokat, s ez is hozzájárul a menetidő csökkentéséhez” – írta 1961. június 18-án a Népszava, bár komolyan vehető határidőket nem közöltek. De azt megírták, hogy olyan ikerszerelvényt is terveznek, amely 400 személyt szállíthat 70 kilométeres óránkénti sebességgel. „Az egyik kocsit még az idén megépítik a HÉV főműhelyének dolgozói, s jövőre forgalomba helyezik a mintapéldányt. Ennek tapasztalatai alapján teremtik meg a HÉV gyorsvasútjellegét” – zárult a cikk.

Noha a HÉV gyorsvasútjellegét azóta sem sikerült megteremteni, azt sem mondhatnánk, hogy a projekt rosszul indult volna: igaz, hogy a beharangozott keletnémet motorokból 150 helyett csak 54 érkezett, ám ezeket vadonatúj kocsiszekrényekbe építették be. A prototípus ikerszerelvényt 1962-ben készítették el a BHÉV budafoki főműhelyében, amelyet 1963 februárjában kiegészítettek egy pótkocsival. Mivel az így kialakított – 80 kilométeres sebességre is képes – hármas szerelvény csepeli próbafutásai alatt hibátlannak tűnt, és már-már gyorsvasúti teljesítményt produkált, egy évvel később meg­kezdték a sorozatgyártást a MÁV Dunakeszi Járműjavítóban, ahol 1966-ig 26 szerelvény készült el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.