Megnyitották végre az egyedi Baglyok És Emberek Fenntarthatósági Központot

  • narancs.hu
  • 2019. szeptember 11.

Lokál

A központ a bagolyláda-készítésen túl helyet biztosít iskolai csoportok és kertterápiás páciensek fogadására, családi napok és tanfolyamok lebonyolítására a zala megyei Orosztoronyban.

Közel nyolc évnyi felújítási munka után 2019. szeptember 7-én a Gyöngybagolyvédelmi Alapítvány átadta a közönség számára a Baglyok És Emberek Fenntarthatósági Központot.

A 150 éves újra életre keltett istállóban egy természetvédelmi berendezések gyártására alkalmas asztalosműhely, egy galériás 30 fő befogadására alkalmas oktató terem és kiállítás került kialakításra. Az épület körül további négy mobil épületet helyeztek el sérült baglyok gyógyítására és bioalmalé gyártásra. A sok éve tartó felújítási munkákat az alapítvány önerőből, magánadományokból és önkéntes munkából valósította meg.

false

 

Fotó: GYöngybagolyvédelmi A. Facebook

2019-ben hat önkéntes hétvégén összesen 60 önkéntes 180 munkanapot adományozott a célok elérése érdekében. Az átadott épület a ládakészítésen túl helyet biztosít iskolai csoportok és kertterápiás páciensek fogadására, családi napok és tanfolyamok lebonyolítására. A kiállítási anyag a baglyok és más védett épületlakó állatfajok érdekességeit és természetvédelmi problémáit mutatja be.

false

 

Fotó: GYöngybagolyvédelmi A. Facebook

A kiállítás és oktatóterem egy másfél hektáros kisgazdaság közepén helyezkedik el. Az ide látogatók így megérthetik, hogy miért fontos a vidéki tájat egyfajta természetes vadságában megőrizni ahhoz, hogy baglyok, emberek, állatok, növények sokszínű, egymást éltető rendszerben élhessenek együtt.

A Gyöngybagolyvédelmi Alapítvány bemutatóhelye 2019-ben előzetes bejelentkezés alapján látogatható, 2020-tól nyitva tartás szerint fogadják a látogatókat március közepe és október közepe között, írja az Alapítvány hivatalos Facebook-oldalán.

false

 

Fotó: GYöngybagolyvédelmi A. Facebook

Arról, hogy mi mindent csinál a Gyöngybagolyvédelmi Alapítvány, a Facebook-oldalukon tájékozódhatunk. Augusztusban például egy fokozottan védett, szerencsétlenül járt, párnapos füleskuvik-fiókát vettek magukhoz, majd öthétnyi atyáskodás után egy ismert füleskuvik-élőhelyen engedték el, hogy pár hét múlva útra kelhessen Afrikába.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.