helyrajzi szám

Munka

Lokál

Ha egy szobornak az a címe, hogy Munka, ráadásul Kőbányán, egy lakótelepen található, akkor bizonyosan a szocialista realizmus ugrik be.

A többszörös életnagyságú izmos figura feltűrt ingujjal áll előttünk, fejét oldalra fordítja, leengedett kezében csákány. Némi rosszindulattal mondhatnánk, hogy e mozdulatlanság egyáltalán nem passzol a címhez. Ez az alak nem dolgozik.

A szobrot készítő Csúcs Ferencről (1905–1999) nem mondható el, hogy az ötvenes évek elejének nagy megalkuvója vagy felfedezettje lett volna. Igaz, hogy 1950 és 1954 között a hangzatos Dekoráció, Kiállítástervező és Kivitelező Vállalat szobrászaként dolgozott, de hosszú pályafutása során elsősorban érméket és körplasztikákat készített, és mindössze néhány olyan műve van, amelyek a szocialista realizmus jegyében születettek. De a Munka minden látszat ellenére sem tartozik ezek közé; jó tíz évvel előzte meg a szocreált.

A szobor elkészítésével 1941-ben bízták meg Csúcs Ferencet. Az egy évvel korábban átadott, önkormányzati kislakásokból álló Pongrácz úti telepet igyekeztek a szoborral megszépíteni, „Szendy Károly polgármester művészetpártoló elhatározásának megfelelően” – ahogy a korabeli sajtó fogalmazott. Szinte bizonyos, hogy Csúcs már kész feladatot kapott, a mű címét és „mondanivalóját” korábban kitalálták a megrendelők. Talán azért épp a „munkát” választották, mert többnyire munkáscsaládok kaptak itt lakást. Jellemző, hogy a telep másik hasonló méretű mészkő szobrának, Győry Dezső alkotásának Család a címe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.