helyrajzi szám

Munka

Lokál

Ha egy szobornak az a címe, hogy Munka, ráadásul Kőbányán, egy lakótelepen található, akkor bizonyosan a szocialista realizmus ugrik be.

A többszörös életnagyságú izmos figura feltűrt ingujjal áll előttünk, fejét oldalra fordítja, leengedett kezében csákány. Némi rosszindulattal mondhatnánk, hogy e mozdulatlanság egyáltalán nem passzol a címhez. Ez az alak nem dolgozik.

A szobrot készítő Csúcs Ferencről (1905–1999) nem mondható el, hogy az ötvenes évek elejének nagy megalkuvója vagy felfedezettje lett volna. Igaz, hogy 1950 és 1954 között a hangzatos Dekoráció, Kiállítástervező és Kivitelező Vállalat szobrászaként dolgozott, de hosszú pályafutása során elsősorban érméket és körplasztikákat készített, és mindössze néhány olyan műve van, amelyek a szocialista realizmus jegyében születettek. De a Munka minden látszat ellenére sem tartozik ezek közé; jó tíz évvel előzte meg a szocreált.

A szobor elkészítésével 1941-ben bízták meg Csúcs Ferencet. Az egy évvel korábban átadott, önkormányzati kislakásokból álló Pongrácz úti telepet igyekeztek a szoborral megszépíteni, „Szendy Károly polgármester művészetpártoló elhatározásának megfelelően” – ahogy a korabeli sajtó fogalmazott. Szinte bizonyos, hogy Csúcs már kész feladatot kapott, a mű címét és „mondanivalóját” korábban kitalálták a megrendelők. Talán azért épp a „munkát” választották, mert többnyire munkáscsaládok kaptak itt lakást. Jellemző, hogy a telep másik hasonló méretű mészkő szobrának, Győry Dezső alkotásának Család a címe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.