helyrajzi szám

Munka

Lokál

Ha egy szobornak az a címe, hogy Munka, ráadásul Kőbányán, egy lakótelepen található, akkor bizonyosan a szocialista realizmus ugrik be.

A többszörös életnagyságú izmos figura feltűrt ingujjal áll előttünk, fejét oldalra fordítja, leengedett kezében csákány. Némi rosszindulattal mondhatnánk, hogy e mozdulatlanság egyáltalán nem passzol a címhez. Ez az alak nem dolgozik.

A szobrot készítő Csúcs Ferencről (1905–1999) nem mondható el, hogy az ötvenes évek elejének nagy megalkuvója vagy felfedezettje lett volna. Igaz, hogy 1950 és 1954 között a hangzatos Dekoráció, Kiállítástervező és Kivitelező Vállalat szobrászaként dolgozott, de hosszú pályafutása során elsősorban érméket és körplasztikákat készített, és mindössze néhány olyan műve van, amelyek a szocialista realizmus jegyében születettek. De a Munka minden látszat ellenére sem tartozik ezek közé; jó tíz évvel előzte meg a szocreált.

A szobor elkészítésével 1941-ben bízták meg Csúcs Ferencet. Az egy évvel korábban átadott, önkormányzati kislakásokból álló Pongrácz úti telepet igyekeztek a szoborral megszépíteni, „Szendy Károly polgármester művészetpártoló elhatározásának megfelelően” – ahogy a korabeli sajtó fogalmazott. Szinte bizonyos, hogy Csúcs már kész feladatot kapott, a mű címét és „mondanivalóját” korábban kitalálták a megrendelők. Talán azért épp a „munkát” választották, mert többnyire munkáscsaládok kaptak itt lakást. Jellemző, hogy a telep másik hasonló méretű mészkő szobrának, Győry Dezső alkotásának Család a címe.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Önarckép feketével

  • - turcsányi -

Ha van igazság a földön, Bert Schneiderből hétcsillagos hollywoodi aranyifjú válik. Egy léha, semmirekellő alak a sztárjelöltek örökké vidám, szőke és bikinis karéjában, a nyitott tetejű sport Mercije oldalának támaszkodva, golfhoz öltözve néz el a távolba, s számolja Los Angeles mindig felhőtlen egén az angyalokat.

Kiszámolós

Ha Ed Sheerannek van harminc kamionja, hat pengető alakú óriáskivetítője, öt saját fejlesztésű looper pedálja a forgószínpad öt különböző pontján, és 135 percet játszik – saját állítása szerint – nagyjából 70 ezer embernek, akkor hány keringős lüktetésű balladát játszhat el?

Az egyedüli boldogság

  • Balogh Magdolna

A dán írónő (1917–1976) bő öt évtizeddel ezelőtt befejezett, 1967 és 1971 között írt ön­életrajzi trilógiája azt az utat mutatja meg, ahogyan egy szegény sorsú, munkáskörnyezetben felnőtt lányból ismert és népszerű, számos díjjal kitüntetett szerző válik.

Térerő

A modern nagyváros az ipari forradalom következménye; a korábbiaktól gyökeresen eltérő termelési struktúra nyomán alakult ki az a térszövet, amelyben az európai civilizáció máig élni, bár lassan inkább csak túlélni próbál.

A vasutasok kérték

Talán Stephenson óta nem fordult elő, hogy egy működő vasúttársaság arra biztatta volna utasait, hogy ne vegyék igénybe a szolgáltatásait.

Magyar western fűnyíróval

Ha azt mondom, vásári bábjáték, azt mondod, Vitéz László. És persze Kemény Henrik. A műfaj magyarországi történetének meghatározó alakjai máig ott állnak minden, e hagyományt követő előadás mögött.

Veszélyes álmok

  • Eörsi Mátyás

Mire gondol az olvasó, ha azt hallja: „Zöld, biztonságos, versenyképes”? Vagy ezt: „Helyreállítás, erő és a hovatartozás érzése”? Esetleg ezt: „Együtt. Ellen­álló. Európa.”?