helyrajzi szám

Munka

Lokál

Ha egy szobornak az a címe, hogy Munka, ráadásul Kőbányán, egy lakótelepen található, akkor bizonyosan a szocialista realizmus ugrik be.

A többszörös életnagyságú izmos figura feltűrt ingujjal áll előttünk, fejét oldalra fordítja, leengedett kezében csákány. Némi rosszindulattal mondhatnánk, hogy e mozdulatlanság egyáltalán nem passzol a címhez. Ez az alak nem dolgozik.

A szobrot készítő Csúcs Ferencről (1905–1999) nem mondható el, hogy az ötvenes évek elejének nagy megalkuvója vagy felfedezettje lett volna. Igaz, hogy 1950 és 1954 között a hangzatos Dekoráció, Kiállítástervező és Kivitelező Vállalat szobrászaként dolgozott, de hosszú pályafutása során elsősorban érméket és körplasztikákat készített, és mindössze néhány olyan műve van, amelyek a szocialista realizmus jegyében születettek. De a Munka minden látszat ellenére sem tartozik ezek közé; jó tíz évvel előzte meg a szocreált.

A szobor elkészítésével 1941-ben bízták meg Csúcs Ferencet. Az egy évvel korábban átadott, önkormányzati kislakásokból álló Pongrácz úti telepet igyekeztek a szoborral megszépíteni, „Szendy Károly polgármester művészetpártoló elhatározásának megfelelően” – ahogy a korabeli sajtó fogalmazott. Szinte bizonyos, hogy Csúcs már kész feladatot kapott, a mű címét és „mondanivalóját” korábban kitalálták a megrendelők. Talán azért épp a „munkát” választották, mert többnyire munkáscsaládok kaptak itt lakást. Jellemző, hogy a telep másik hasonló méretű mészkő szobrának, Győry Dezső alkotásának Család a címe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.