Utazó kiállítás – A Toldiból az OSA-ba költözött a Pride tárlata

Lokál

A Budapest Pride keretén belül csütörtök este a Toldi moziban nyílt volna a Berlin–Yogyakarta névre hallgató kiállítás. Az anyag a megnyitó előtt néhány órával végül az OSA Archívumban landolt. Ki tudja, miért?

„Már folyt a kiállítás installálása, a képek el voltak rendezve, mikor azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a Toldi mozi mégsem ad teret a tárlat megvalósulásához” – mondta a magyarnarancs.hu-nak Milanovich Dominika, a Pride egyik szervezője és sajtószóvivője. A Berlin–Yogyakarta című tárlat egy 20-25 darabból álló, emberi jogi kérdésekre fókuszáló utazó plakátkiállítás, amely a „szexuális kisebbségek ellen elkövetett hitleri terrortól napjaink emberi jogi helyzetéig” mutat be képeket. A lengyel Campaign Against Homophobia (KPH) Budapestre érkező kiállítása „az emberiség tragédiájaként emlékezetünkben élő hitleri rezsim tetteinek feltárásával és a szexuális kisebbségek ellen elkövetett bűneinek, valamint az azokra való reflexióknak a bemutatásával teret ad a megismerésnek és a feldolgozásnak” – áll az esemény Facebook-falán. A plakátok mellett olyan fontos nemzetközi dokumentumokkal is találkozhatunk, mint az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata, vagy a Yogyakarta Alapelvek, amely a nemzetközi emberi jogi szabályok alkalmazásáról született a szexuális irányultsággal és nemi identitással kapcsolatban.

„A Toldi mozival jó a kapcsolatunk, ott tartottuk a Pride megnyitóját is” – mondta Milanovich, aki szerint a kiállítás áthelyezésénél a pontos indokokat nem lehet tudni, csupán sejtéseik vannak, de inkább nem akarnak spekulációkba bocsátkozni. Érdekes azonban megjegyezni, hogy július 2-án a Jobbik a Toldi előtt tartott sajtótájékoztatót, amelyen Mirkóczi Ádám, a párt szóvivője kijelentette: a Budapest Pride-ot a többségi társadalommal szembeni provokációnak tartja, ráadásul évek óta sok kellemetlenséggel jár, a felvonulás órákra megbénítja a főváros közlekedését és több tízmillióba kerül az államnak. „A nyugat-európai liberalizmus tökéletes hanyatlását az mutatja, hogy az ilyen deviáns és aberrált magatartásokat és viselkedésmintákat propagálják és tartják fontosnak propagálni ezek az országok” – mondta a sajtótájékoztatón Mirkóczi. (A Budapest Film Zrt. felügyelőbizottságának egyik tagja egyébként jobbikos: Hartaházi Miklós, a párt XVIII. kerületi alapszervezetének elnöke.)

A Toldi mozi előterével, mely a kiállítás helyszínéül is szolgált volna, a Budapest Film Zrt. rendelkezik. Körösvölgyi Zoltán, a zrt. vezetője megkeresésünkre elmondta, hogy visszautasítanak minden olyan vádat, amely politikai összefüggést vagy homofóbiát feltételez. A Toldi adott otthont a Pride megnyitójának – ráadásul nem is először –, tavaly az LMBTQ fesztivál is náluk volt, idén pedig a szintén a Budapest Film Zrt. üzemeltette Művész moziban lesz, és továbbra is nyitottak minden ehhez hasonló rendezvényre. „Az ok, amiért a kiállításnak végül nem adtunk teret, nagyon egyszerű: nem szerződtünk le előre senkivel, minket nem keresett meg senki a tárlattal kapcsolatban. Egyébként is fizikai képtelenség lett volna azon az estén egy megnyitót tartani, hiszen a Menjek/Maradjak vetítésére úgy 250 ember gyűlt össze a moziban.”

A félig kész kiállítást végül a szervezőknek össze kellett csomagolni. „Gyorsan kellett egy új helyszínt választanunk, ami a hely közelsége és kézenfekvősége miatt az OSA Archívum lett” – mondta Milanovich. Az archívum rábólintott a fölkérésre, a plakátokat rögtön kirakták. Ahogy egy munkatársuk elmondta, teljesen ad hoc volt az egész, a kiállított műveket az előtérben, székekre rakták ki, úgy is hagyják őket egészen július 10-ig, amíg a tárlat látogatható. „A kiállítás végül szépen, rendben megnyílt, nagy megtiszteltetésnek vettük, hogy Nils Muižnieks, az Európa Tanács emberi jogi biztosa és Greg Czarnecki, az OSF emberi jogi programjának LMBT jogokért felelős munkatársa nyitotta meg” – mondta Milanovich Dominika, aki szerint ez egy rendkívül fontos emberi jogi rendezvény, amelynek a Pride programjai közt van a helye.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.