Megizzasztott trafikosok – Rablóknak nyitva, levegőnek zárva?

  • Világi Mariann
  • 2014. június 23.

Lokál

Hagyjam résnyire nyitva az ajtót? – kérdeztem. Válasz nem jött, de az eladó a szemével az ajtó fölötti kamerára pislantott, majd intett egy félénk nemet. Nem hittem volna, hogy pont a trafikosok, helyesebben az elárusítók hétköznapjai késztetnek együttérzésre.

Kint a tűző napon negyven fok is lehetett. Bent még ventilátor sem volt, nemhogy légkondicionáló. Hagyjam résnyire nyitva az ajtót? – kérdeztem. Válasz nem jött, de az eladó a szemével az ajtó fölötti kamerára pislantott, majd intett egy félénk nemet.
Egy másik trafikban, ahová sűrűbben járok, mert este 11-ig tart nyitva, egyszer meg mertem kérdezni az alkalmazottól, hogy miért nem kér legalább valami szellőztetőmasinát. Először félt válaszolni, de aztán elmondta, hogy a tulaj szerint erre nincs pénz. Holott látszik, hogy a kis üzletnek – ami korábban sose volt trafik – nagy a forgalma. Az ablakon és ajtón teljes fólia, se ki, se be nem lehet látni. Az eladó a határon túlról jött át, és amikor egyszer betoppantam egy délelőtti órában, szláv nyelvű adót hallgatott. Gyorsan elzárta, majd kicsit magyarázkodott, hogy ott a családja, és tudni szeretné a friss híreket. Többé sose észleltem, hogy bármilyen rádiót hallgatott volna.

 

false

 

Nem hittem volna, hogy pont a trafikosok, helyesebben az elárusítók hétköznapjai késztetnek együttérzésre. Az érzés a tavalyi forróságban fogant meg, és az idei első hőség hetében megszilárdult. Ahogy érzékelem, már minden dohányos kedves és udvarias az eladókkal. Mert nem ők a trafikosok, csupán minimálbéres alkalmazottak. A vásárlók már nem rajtuk verik le, amit nem is rajtuk kell leverni.
Néhány trafikmunkás – a kezdeti demonstratív ellenőrzések és büntetések lecsöngése után – elkezdett egyénien viselkedni, működni. Láttam már kitámasztott ajtót, egy nem mondom meg melyik kerületben, ahol a hat négyzetméteres boltban a fiatal eladó vállaltan kimondta, hogy nem hajlandó megfulladni levegőhiányban. Láttam olyat is, ahol csak csíkban van felrakva a fólia. Jártam trafikban, ahol a legalább negyven négyzetméteren már több az italféleség, mint a dohányáru, a tükrös álmennyezet pedig csak növeli a hőséget. Az ajtó itt nyitva állt, és megtudtam a szinte fiatalkorú eladótól, hogy ha a nyitott ajtón át nem látható a dohányáru, akkor engedélyezett a nyitás.
Trafikosok, ha ez igaz, rendezzétek át a boltjaitokat, és legyenek nyitva az ajtók, amikor úgy érzitek!

Utóirat

Gyerekkoromban sokszor leküldtek a sarkon túli trafikba. Három lépcső vezetett le az utcaszintről, és a simított kőburkolatú padlózat a nagy hőségben sem tette fullasztóvá a kistrafikot a sarkon túl. Két nagy ablaka is volt az üzlethelyiségnek a bérház földszintjén. A trafikos néni mindig a nyitott ajtón át szellőztetett; macerás lett volna a berácsozott ablakokat nyitogatni, ahol egyébként is megült a por a rácsokon. A trafikos néni, itt közvetlenül a sarkon túl, nekem nagyon öregnek tűnt, alig tudott felállni, ha egy magasabb polcra kellett nyúlnia. Többnyire nem kellett, mert a három-, négyfajta cigaretta ott állt stószban a pulton. Sose volt barátságos, szigorú tekintetétől gyerekként kimondottan féltem. Egy évtizeddel később, mikor már magamnak is vásároltam a házibulikra, máshogy láttam ugyanezt a tekintetet. Talán nem is lett öregebb, és tekintetében nem a szigort, inkább az szigorú önérzet morzsáit láttam. A trafikban ő szabta meg, mikor szellőztet, és kinek adja az ötödik Diana sósborszeszes cukorkát ráadásként, kizárólag a téli megfázásos időkben. Italt persze nem tartott, nem is tarthatott.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.