Így szeretgeti halálra a Facebook a sajtót
facebook-newsfeed7-ss-1920-800x450.jpg

Így szeretgeti halálra a Facebook a sajtót

Csavarnak kicsit az algoritmuson, és minden a feje tetejére áll. De ki jár jól?

„A Facebook megváltoztatja a hírfolyam működését. Ahhoz, hogy továbbra is találkozz a cikkeinkkel, a következőt kell tenned...” – akinek nem jött szembe az elmúlt héten ilyen vagy ehhez nagyon hasonló bejegyzés, cikk, kérés vagy jeremiád az vagy nem facebookozik eleget vagy már eddig se követett újságokat a közösségi oldalon. Még a Hírcsárda is megírta, nekik se nagyon sikerült elviccelniük. A helyzet igazi borzalma az, hogy a cikk az elmúlt három-négy év bármelyikéből származhatna.

Fussuk végig mi történik most, és mi történt eddig. Jelenleg a Facebook küzdelmet hirdetett az álhírek ellen, ezért csökkenti a médiacégek oldalai felé terelt forgalom volumenjét. Több nyilatkozata is volt ezzel kapcsolatban a cégnek. A legutóbbi szerint, hogy több helyi hírt és az ismerőseinktől származó szöveget szeretnének mutatni. Emellett a jó minőségű hírforrásokat akarják előnyhöz juttatni.

A Facebook nem kertelt, közölte a médiacégekkel, hogy ez várhatóan a hírfolyam felől érkező forgalom megcsappanásával fog járni. Jól talán a helyi sajtó járhat a változással, más kérdés, hogy a cég egy USA méretű országban gondolkodva beszél helyi hírekről. Érdemes lesz megvizsgálni, hogy a Magyarországon a vidéki sajtó előtérbe tolása azt eredményezi-e, hogy a Mészáros Művek vidéki lapjait erősíti a hírfolyam algoritmusa.

Arra már a mostanit megelőző – azaz decemberi – „esküszünk most tényleg jó lesz” üzenetet tartalmazó Facebook-bejelentés után felhívták a figyelmet a kutatók, hogy a cég megoldása nem nagyon működik. A híreket egy Explore nevű külön hírfolyamba száműző verziót Szlovákiában, Szerbiában, Kambodzsában, Bolíviában, Guatemalában és Sri Lankán tesztelték. A New York Times szerint a Facebook egyszerre érte el, hogy a legitim hírforrások forgalma csökkenjen, az álhírek hivatalos cáfolata ne terjedjen, és az álhíreket még többen kattintsák.

Az egyes próbálkozásoknál és felsüléseknél azonban fontosabb a több év alatt kirajzolódó minta. A Facebooknak mindig van egy ötlete, hogy mi lesz a jövő. Ilyen volt a sajtó részéről külön fejlesztést igénylő, de az appban jobban megjelenő Instant Articles cikkformátum. Ezt követték a hosszú élő videóközvetítések. Az utóbbinak a használatát támogatta is anyagilag pár kiválasztott partnernél a Facebook. Így eshetett meg, hogy a Curbed újságírója ezer néző szeme láttára végigsétált a Brooklyn hídon és kommentálta ezt. Az élő videó után megjelentek a Deltát idéző rövid, feliratozott a Facebookra gyártott filmek is, amik 30 másodpercben mutattak be valami izgalmasat a nagyvilágból. (Az igazán szorgalmasaknak van híreket küldő messengeres csevegőrobotjuk is.)

A fentiekben az a közös, hogy a médiavállalatok fejlesztési erőforrást és pénzt szántak a formátumokra. Néhány nagy piaci szereplőnek a Facebook megtérítette ezt, de a többség a divatot követve magától vette birtokba az új eszközöket. Végül pedig az is fontos hasonlóság, hogy igazán a közösségi oldal jár jól velük. Miközben a sajtó próbált élni a megmentésére kitalált eszközöknek, a reklámbevételek egyre nagyobb százaléka csorgott át a Facebookhoz.

Ezzel pedig elértünk az őrület Einsteinnek tulajdonított, de általa soha nem mondott definíciójához: ugyanazt a cselekedetet ismételgetni, és más hatást várni. Számos olyan eset van, amikor a fenti közkeletű bölcsesség cáfolható. A sajtó és a Facebook viszonyában viszont igaznak tűnik. Nem egyszerű annak túlélni, akit a Facebook meg akar menteni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.