A 67 éves nő

  • Babarczy Eszter
  • 2015. április 14.

Mentemben

Egyszer egy depressziós fórumon, ahol ki-ki a gyógyszerekkel kapcsolatos élményeiről beszélt, egy bejegyzésre bukkantam, amelynek lényege nagyjából ez volt: „mindig depressziós voltam, teljes sötétben éltem, el sem tudtam képzelni, hogy ez is lehetséges, de most, 67 évesen kaptam gyógyszert, amely segít! Elkezdhetek élni! Végtelen hálás vagyok!”

Ezt a 67 éves nőt, aki elkezdhet végre élni, és ezért végtelenül hálás, akkoriban sajnáltam a fiatalabbak jellemző ostobaságával. Most hirtelen eszembe jutott megint. 67 évesen el akar kezdeni élni, 67 évesen örül és hálás az életnek. Nem sértődik meg. Él. Néz előre, és boldog. Ezt a képességet kívánom mindnyájunknak.

Talán, mert valaki azt írta nekem – maga sem fiatal –, hogy nem lehet biztos benne, de úgy érzi, megmentettem az életét.

Talán, mert a kedvesem megkérdezte tőlem, „arra a rövid időre” már minek szabályoztatom a fogam.

Talán, mert áttekintettem a ruhatáram, és úgy döntöttem, hogy a feléhez már akkor is öreg vagyok, ha ez nem látszik rajtam.

Talán, mert közeledem ahhoz az életévhez, amikor anyám haldoklani kezdett.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.