A Tigris Törzs felszámolása

  • Babarczy Eszter
  • 2015. április 7.

Mentemben

Obszcén jelenet, mindenki elfordul. Én nézem a tigrist. Nagyon megszoktam már, hiányozni fog. Az Urat itt Tóthnak hívják, Tóth Józsefnek.

Képzeljünk el egy Munkácsy-képet! Homályos barlang, szórt fény világítja meg a jelenetet – valahol hátul is van a barlangnak bejárata, vagy innen bentről néznénk mi is? A tigris a földön hever, körötte a törzs tagjai a kétségbeesést nagy, komikus gesztusokkal fedve agitálják a Civilizáció Végrehajtóit. A Civilizáció Végrehajtói fiatalok, mindkét nembéli van közöttük, a kék egyenruha kölcsönöz nekik némi hivatalosságot – elhivatottságot nem. A kép bal oldalán kissé elfordulva látjuk egyikőjüket, amint kezét az oldalán lógó gumiboton nyugtatja, mintha innen merítene önbizalmat.

A Tigris Törzs szóvivője nem fiatal, de nem is öreg köpcös férfi, akivel váltottam már pár szót korábban mentemben – most ismerem fel –, a Törzs tréfamestere. Tigris helyett volt már macijuk, élő kutyájuk, sőt egyszer egy egész plüssállat-kiállításuk is. A vörös arcú Asszony a barlang falának dőlve hallgat, az Öreg szomorúan áll a tigris mellett. Nem szedelőzködnek, de értik, hogy itt az út vége. Talán itt fognak meghalni, a mozgó lépcsőzet mellett?

Obszcén jelenet, mindenki elfordul. Én nézem a tigrist. Nagyon megszoktam már, hiányozni fog. Az Urat itt Tóthnak hívják, Tóth Józsefnek. Értem, hogy mindent a Civilizációért tesz, a Törzsnek és a tigrisnek semmi helye itt. Félénken megjegyzem, csak bele a szórt fénybe, hogy nem büdösek, nem ide pisálnak. A kék Végrehajtók nem figyelnek, végrehajtanak.

A Civilizáció nyűgét cipelem, nincs erőm odamenni és megkérdezni, hol lesz ezután a Tigris Törzs, milyen rezervátumba száműzik őket. A nem merés abból fakad, hogy a Civilizáció részének érzem magam. Azt sem tudom, a Civilizációban sem tanítják, hogy kell a Tigris Törzzsel beszélni. Egyszer azért beszélgettem velük. Ezt a tudást majd átadom az unokáimnak.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.