700 milliót utalt ki az állam egy Rákóczi-filmre, de egyelőre nincs, aki megcsinálja

  • narancs.hu
  • 2023. március 13.

Mikrofilm

A pénz a Nemzeti Filmintézetnél van, de egyelőre nem adták oda senkinek. 

700 millió forintot kapott a Nemzeti Filmintézet (NFI) a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőtől a Pro Libertate! címmel készítendő történelmi játékfilmre II. Rákóczi Ferenc életéről és korának eseményeiről, egyelőre azonban senki nem pályázott a film elkészítésére – írja az rtl.hu

Az oldal úgy tudja, a megállapodás értelmében már át is utalták az összeget, a Pro Libertate! című film gyártását pedig legkésőbb 2024 végéig be is kell fejezni.

A Nemzeti Filmintézet azonban az rtl.hu azon kérdésére, hogy pontosan kik vesznek részt a készítésben azt felelte, hogy a filmszakmai döntőbizottság még nem határozott a Rákóczi-film támogatásáról.

A szervezetnek átutalt az állam 700 millió forintot, de miután nem érkezett be ilyen témájú pályázat a filmintézethez, egyelőre nincs kinek odaadni.

Az NFI támogatási eljárása általában úgy zajlik, hogy a filmkészítőknek kell pályázatot benyújtaniuk egy alkotás elkészítésére, és ha a bizottság azt állapítja meg, hogy érdemes azt szponzorálni, akkor megítéli a gyártási költségek 50-100 százalékának megfelelő összeget. Jelenleg tehát arra vár a szervezet, hogy valaki beadjon Rákóczi-témában pályázatot.

Erre egyébként nem maradt sok idő, a támogatásról szóló megállapodás ugyanis azt is rögzíti, hogy a szerződés aláírásától számítva hat hónapon belül meg kell kezdeni a gyártást. Ha ez nem történik meg, akkor vissza kell fizetni a pénzt. A szerződést tavaly novemberben írták alá.

Az rtl.hu felidézi, hogy korábban egy sorozattal kapcsolatos tartalomfejlesztésre megítéltek néhány millió forintot, a történet szerint a Rodostóban haldokló II. Rákóczi Ferenc fejedelem visszaemlékezik a kalandos életére a gyermekkortól a kuruc szabadságharc végéig. A szintén a Pro Libertate! címet viselő sorozat rendezője Vidnyánszky Attila lett volna, ő azonban egyelőre nem reagált a lapnak.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.