„Tiltakozunk az agresszív kormánypolitika újabb kulturális térfoglalása ellen!” – így kezdődik a Magyar Filmművészek Szövetségének tiltakozó levele, melyet a szervezet elnöksége nevében Tarr Béla elnök jegyez.
„Tiltakozunk, amiért a Nemzeti Filmintézet szakmai legitimitással nem bíró, politikai kinevezettekből álló döntőbizottsága ellehetetlenítette a magyar filmszakma utolsó független, szakmailag elismert, transzparensen működő támogató szervezete, az Inkubátor Program működését! Tiltakozunk, amiért a Nemzeti Filmintézet elfogult, kizárólag politikai szempontokat szem előtt tartó támogatási politikája olyan súlyos válságba sodorta a valaha világsikerű magyar filmművészetet, amilyenre évtizedek óta nem volt példa! Tiltakozunk nemzeti filmművészetünk ellehetetlenítése, a hatalmi politika kiszolgálójává alacsonyítása, propagandává züllesztése ellen!” – áll a levélben.
Amint azt mi is megírtuk, a pályakezdő filmesek számára kiírt Inkubátor Program legutóbbi öt nyertese közül háromnak a filmtervére mégsem adnak pénzt. A Filmszakmai Döntőbizottság indoklás nélkül egyszerűen úgy döntött, mégsem javasolja gyártási pályázatra Berényi Andor Könnyű Álom, Rudolf Olivér Anyám, a szörny és Hernádi Ambrus A gondozó című művét. Korábban a győztes pályázatok rendszerint tovább mehettek gyártásra, így kerülhetett moziba többek között a Kilakoltatás, a FOMO vagy a Magasságok és mélységek is. A 2015-ben elindult Inkubátor Program eddig 34 elsőfilmet segített, ebből 18 készült el.
Az elkaszált elsőfilmek alkotói nyílt levélben tiltakoztak, amelyben kérték a döntés felülbírálását. Az Inkubátor Programban készült filmek néhány évvel ezelőttig 70, majd a közelmúltban már 120 millió forintból készülhettek el. Összehasonlításképp: a nemrég bemutatott Hadik közel 2 milliárd, Rákay Philip Petőfi-filmje, a Petőfi-emlékévre el sem készülő Most vagy soha! 4,7 milliárd forintba került.