A láncfűrészes borzalom előtt a világ legnagyobb művészei is leborultak

  • Lichter Péter
  • 2018. szeptember 27.

Mikrofilm

A hosszú élet titka a rendszeres kultfilmnézés, úgyhogy erre fogjuk biztatni kedves olvasóinkat hétről hétre. Ha kimaradt, azért, ha régen volt, azért, ha ezredszer, akkor azért kell látni, és hozzá elolvasni Lichter Péter kísérleti filmes és filmtörténész gyorselemzéseit.

A Kultfilmklub első vendége A texasi láncfűrészes mészárlás, Tobe Hooper 1974-es remekműve.

Már a cím is maga a lecsupaszított brutalitás: azonnal tudjuk, hogy mit várjunk tőle.

Mégis, a cím lehengerlő egyszerűségében van valami lappangó költőiség, valami melankolikus tárgyszerűség – ez a paradox érzés végig meghatározza ezt a csodálatosan borzongató filmet. Hooper egy olyan pokoljárásra viszi a nézőit, amit egyszerre jár át a szépség, az őrület és az enyészet – mintha Baudelaire költészete találkozna Cormac McCarthy déli gótikájával Roger Corman rozsdás boncasztalán.

false

Tobe Hooper a harmincas-negyvenes években született horrorfilmes generációhoz – Romero, Carpenter, Craven generációjához – tartozik: azon forradalmárokéhoz, akik alulról szerveződve, pénz nélkül változtatták meg a horror műfaját. Többi kollégájához hasonlóan Hooper is filléres mozikkal indult – habár első rendezése, az 1969-es Eggshells nem vert látványos hullámokat.

Ezzel szemben a második rendezése szupernovaként robbant, és örökre megváltoztatta mindazt, ahogyan a horrorról, az exploitation filmről gondolkodunk. A texasi láncfűrészes mészárlás messze túlmutatott az egyébként még ma is lenézett zsáneren: kópiája bekerült a világ egyik legnagyobb presztízsű múzeumába, a New York-i MoMA-ba, és amerikai bemutatója után még Cannes-ban is vetítették, méghozzá olyan alkotókkal egy szekcióban, mint Fassbinder vagy Angelopoulos.

Karrierje során később Hooper meg sem tudta közelíteni ezt a sikert, sőt talán azt sem túlzás állítani, hogy csak ezért a rendezéséért emlékszik majd rá az utókor. Habár a 2017-ben elhunyt alkotó még számos játék- és tévéfilmet rendezett, A texasi láncfűrészes mészárlás mellett csak a nyolcvanas évek elején készült Poltergeist című természetfeletti horrorja lett emlékezetes, ám ezt az amúgy remek kísértetfilmet még harminc évvel később is beárnyékolta a producerrel, Steven Spielberggel folytatott hadakozása. Spielberg szerelemprojektje volt a film, Hooper lényegében „csak” egy felbérelt rendező volt – A cápa és az Indiana Jones legendás zsenije állítólag brutálisan leuralta a forgatást, minden részletbe beleszólt, és emiatt később Hooper rendezői autonómiája is megkérdőjeleződött.

A texasi láncfűrészes mészárlás története nincs túlbonyolítva, és azóta ez a recept lett a rural horrorok (vagyis az amerikai vidéken játszódó rémfilmek) alapja. A texasi semmi közepén ötfős hippitársaság utazik egy lepattant furgonban. Sally és mozgássérült testvére, Frankin egy régi temető felé tartanak három barátjukkal, hogy megnézzék, nem sérült-e a család régi sírja: ugyanis a rádióban azt hallották, hogy helyi vandálok több sírt is meggyaláztak.

Útközben az amúgy jó kedélyű társaság felvesz egy zavarodott stoppost, aki vágóhidakról hadovál, illetve lefényképezi őket polaroid gépével, de hamar megszabadulnak a sebhelyes arcú őrülttől, miután az a késével belevág magába, illetve felgyújtja a róluk készült fényképet. Egy benzinkútnál is megállnak, de a tulaj közli velük, hogy nincs benzin. Továbbhajtanak Sally nagyapjának elhagyatott házához, ahol aztán le is parkolnak egy pihenő erejéig. Itt kezdődnek a problémák.

Sally két barátja, a csinos Pam és a jóképű Kirk elkószálnak. A romantikus séta közben egy berregő aggregátor hangjára, illetve egy házra lesznek figyelmesek. Kirk úgy dönt, megkérdezi a tanya tulaját, hogy van-e benzinje (a kertben sorakozó letakart autókból végül is ez logikusan következik). Az épület elhagyatottnak tűnik, sehol senki: a ház gyomrába mélyebben bemerészkedő Kirköt azonban hirtelen leüti egy hatalmas, maszkos alak. A mit sem sejtő Pam a barátja után megy, és odabent előbb egy állati és emberi csontokkal kidekorált szobába botlik – a dögszag és az undor szinte tapintható a képeken –, majd

őt is elragadja a maszkos halálosztó, Bőrpofa.

A disznósüvöltést hallató rémalak kampóra tűzi a lányt, mintha csak egy eleven karácsonyfadísz lenne, és közben előkerül a lidércnyomásos láncfűrész is. A film cselekményének utolsó harmadában Sallyt elkapják Bőrpofa családtagjai: a kannibálfamilía a zombiként cuppogó nagypapával akarja megetetni a lányt. Sallynek azonban sikerül megmenekülnie: a későbbi slasher filmek túlélőinek (az angol szakirodalom „final girl”-nek hívja ezt a karakertípust) prototípusaként véres arccal, őrült nevetések közepette ússza meg a belezős kalandot.

false

Filmjének sorozatgyilkos figuráját, a bestiális Bőrpofát Hooper egy valódi tömegmészárosról, Ed Geinről mintázta – akinek alakja visszaköszön sok másik klasszikusban is, mint például a Psycho vagy A bárányok hallgatnak.

A texasi láncfűrészes mészárlás érzékletesen tükrözi vissza a hetvenes évek amerikai társadalmát átjáró szorongást: a Watergate-botrány belpolitikai csalódása és a vietnami háború televízióban közvetített borzalma után Hooper horrorjában nem egy természetfeletti monstrumtól, hanem teljesen valóságos emberektől rettegünk.

A film legfélelmetesebb jelenete nem is azon képsorok egyike, amikor Bőrpofa vadászatait figyeljük elhűlten, hanem a finálé, amikor a család ünnepélyesen összegyűlik, hogy Sallyt feláldozza a magatehetetlen, de emberhúsra éhes, múmiaarcú nagypapának. A film közvetlen realizmusa és érzékisége itt olyan sokkoló, mint kevés másik horrorfilmben: pedig Hooper egyetlenegyszer sem mutat gore-t (vagyis belezést.)

false

 

Hooper nem a vérontás közvetlen megmutatásával, a trancsírozás ünneplésével hatott a nézőkre, hanem a tökéletesen működtetett filmnyelvvel: az alkotást több országban betiltották, és ma is úgy hivatkoznak rá, mint a brutalitás végső határára. Pedig legfeljebb annyi közvetlenül megmutatott vér van benne, mint egy átlagos mai televíziós thrillersorozatban.

A texasi láncfűrészes mészárlás tökéletes mintapéldája annak, hogyan lehet egy kőprimitív történetből pusztán az érzékeny stílus révén átütő hatású horrorszimfóniát komponálni. A legzseniálisabb a film hangkulisszája, a korabeli horrorfilmekre nem kimondottan jellemző minimalista, atmoszferikus zajzene, ami helyenként az avantgárd konkrét zene határait súrolja. A mélyen búgó, visszhangos dobok, zörejek és csilingelések végigkísérik a filmet, nyugtalanító hangtakaróként borulnak a képekre.

Hooper a képekkel is elegánsan bánik: ha kell, visszafogott hosszú beállításokat használ, vagy (például a hullaszentély gyomorforgató jelenetében) zsigeri hatású gyorsmontázst, de soha nem tolja előtérbe a stílust. A rendező fegyelmezett Hitchcock-tanítványnak bizonyul: a filmstílust a szereplők lelkiállapotához, a dramaturgia ingadozásához igazítja.

A finálé is azért olyan sokkoló, mert Hooper a lekötözött Sally hisztérikus tudatállapotához igazítja a formát: torzított nagylátószögű képekkel és

a lány vérben forgó szemeit óriásira nagyító szuperközelikkel játszik.

false

 

A hatás kulcsa a formanyelv, de meg kell jegyezni, hogy a szereplőgárda és a díszlet is remekül eltalált. A Bőrpofát alakító, izlandi származású Gunnar Hansen robusztus mozgása és ferde tartása remekül működik, testvérének és apjának karaktere pedig már az első pillanattól kezdve nyugtalanító. Bőrpofáék házának vörös falai, a tollakkal borított szobák és a bőrinstallációkkal díszített terek örökre beleégnek a néző tudatalattijába.

Hooper klasszikusa még ma is iszonyatosan felkavaró – elképzelni is nehéz, milyen hatása lehetett annak idején.

Itt egy kattintás után nézhető egy gyönyörű szép, újravágott és digitálisan felújított előzetes a filmhez, de felhívjuk a figyelmet, hogy 18 év felettiek kattintsanak csak rá.

_____

false

Ha további kultfilmekre és kultfilmelemzésekre szomjazik, akkor forduljon bizalommal a szerző Scolar kiadónál 52 kultfilm – A Szárnyas fejvadásztól a Feltörő színekig címmel októberben megjelenő könyvéhez. Érdemes!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.