A Nanny című thriller nyerte a zsűri nagydíját a Sundance fesztiválon

  • MTI/narancs.hu
  • 2022. január 29.

Mikrofilm

Nikyatu Jusu Sierra Leone-i származású amerikai rendezőnőnek ez az első egészestés játékfilmje.

A Nanny (Dada) című fantasztikus thriller, Nikyatu Jusu Sierra Leone-i származású amerikai rendezőnő első egészestés játékfilmje nyerte el a zsűri nagydíját a független filmek Sundance fesztiválján a Utah állambeli Park Cityben.

A fődíjas alkotás egy gazdag New York-i családnál gyermekfelvigyázóként dolgozó szenegáli illegális bevándorlóról szól, aki hátrahagyja saját gyermekét Afrikában, hogy az Egyesült Államokban kezdjen új életet. A főszereplő, a Titánok című sorozatból ismert Anna Diop maga is Szenegálban született, és gyermekként került Amerikába.

A rendezőnő arról beszélt a fesztiválon, hogy a filmek, főleg az Egyesült Államokban, aránytalanul kevés figyelmet szentelnek a fekete és más színesbőrű háztartási alkalmazottaknak, akik pedig "működtetik az országot". Mint mondta, filmjével ő olyan nőkre akarja felhívni a figyelmet, akiknek története a perifériára szorul más nőkéhez képest.

A legjobb amerikai dokumentumfilmnek Ben Klein és Violet Columbus The Exiles (Száműzöttek) című alkotását találták, amelyben egy az 1989. évi Tienanmen téri mészárlásról dokumentumfilmet forgató rendezőnő felkutatja a diáklázadás három külföldre menekült vezetőjét, hogy befejezhesse művét.

A Világmozi kategóriában az Utama című, egy idős őslakos házaspárról szóló bolíviai filmdrámát jutalmazta díjjal a zsűri. A legjobb nemzetközi dokumentumfilm címmel az All That Breathes (Minden, ami lélegzik) című, környezetvédelmi témájú indiai filmet ismerték el.

A közönség fődíját a bebörtönzött orosz ellenzéki vezetőről szóló Navalnij című amerikai dokumentumdráma nyerte el. Az amerikai játékfilmek közül a közönségnek a legjobban a Cha Cha Real Smooth tetszett, Dakota Johnsonnal a főszerepben.

A versenyprogramban először indult egy magyar produkció, Csuja László és Nemes Anna közös rendezése, a Csonka Eszter testépítő-világbajnok főszereplésével forgatott, Szelíd című alkotás.

A pandémia miatt a Robert Redford által alapított fesztivált idén csaknem teljes egészében online rendezték meg, a díjazottakat is egy virtuális gálán jelentették be pénteken. A vasárnap véget érő seregszemlén több mint 80 játékfilmet és 60 rövidfilmet mutattak be.

A Sundance fesztivál a kisebb filmes produkciók számára ugródeszkát jelenthet a szélesebb közönség eléréséhez.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.