Stop-motion animációval jön a legújabb Pinokkió

Mikrofilm

A rendező az immár két Oscar-díjas Guillermo del Toro.

Ahogy mi is megírtuk, Guillermo del Toro eddigi karrierje során közel 16 évet vesztegetett el olyan forgatókönyvek írásával, melyek végül a kukában landoltak, vagy a fiókban maradtak. Idén azonban úgy néz ki, beindult a szekér, ugyanis két filmmel is jelentkezik majd. Mindez persze annak is köszönhető, hogy immár nem pusztán a rémmesék királyaként, hanem két Oscar-díjas rendezőként tartják őt számon. A 2017-es A víz érintése óta főleg sorozatokon (Trollvadászok, 3Below: Tales of Arcadia) dolgozott, de még idén év elején érkezik mozikba Rémálmok sikátora című filmje, mely akár még az Oscaron is labdába rúghat. Ettől is nagyobb várakozás övezi azonban Pinokkió-adaptációját, mely 2022 decemberében érkezik a Netflixre.

Del Toro még 2008-ban, egyik legnagyobb sikere, A faun labirintusa után két évvel jelentette be, hogy vászonra adaptálná Carlo Collodi 1883-as Pinokkió kalandjai című meseregényét. Igazi szenvedélyprojektjének tartotta a filmet, ugyanis mint elmondta, semmi nem volt rá olyan nagy hatással, mint Pinokkió története,

a saját változatának elkészítése pedig élete egyik legnagyobb álma.

2011-ben úgy tűnt, A fantasztikus Róka úr animációs rendezője, Mark Gustafson, valamint a sajátos gyerekkönyvei nyomán népszerű Gris Grimly közösen rendeznék a stop-motion technikával (képkockánként beállított és rögzített eljárás, amelyet később mozgóképpé dolgoznak össze) készülő mozit; aztán bejelentették, hogy a produceri feladatai mellett del Toro Grimly helyét átvéve a rendezői teendőket is vállalná. 2012-ben már néhány látványtervet is bemutattak, a 2013-14-re tervezett bemutatót azonban kénytelenek voltak lefújni, mert a projekt zsákutcába futott. 2017-ben aztán Patrick McHale (akit itthon legtöbben a Kalandra fel! című animációs sorozat alkotójaként ismerhetnek) bejelentette, hogy del Toróval együtt dolgoznak a forgatókönyvön. Pár hónappal később a rendező maga vallotta be: ha nem sikerül valahonnan 35 millió dollárt előteremteni, a film nem fog elkészülni. A segélykérésre sem nyílt meg azonban a stúdiók pénztárcája. Egy ponton az is felvetődött, hogy a stop-motion helyett az egyszerűbb és olcsóbb 2D-s animációval készítik el a mozit, de del Toro ragaszkodott az elképzeléseihez. Végül 2018-ban A víz érintésével letarolta a világot, és pár hónappal azután, hogy elnyerte vele a legjobb film, legjobb rendezés, legjobb filmzene és legjobb látványtervezés Oscarját is, a Netflix jelezte, hogy kész finanszírozni a projektet.

A rendezői széket del Toro Mark Gustafsonnal osztotta meg, a szinkronhangokat pedig olyan sztárok biztosítják, mint Ewan McGregor, David Bradley, Cate Blanchett, John Turturro, Chritsoph Waltz vagy Tilda Swinton.

A klasszikus történetet legtöbben talán még mindig a Disney 1940-es feldolgozásából ismerik, pedig a fából lett fiú sztorijának jópáran nekifutottak a 2000-es években is: készült belőle tévémusical; borzalmas futurisztikus modernizáció; és egy fokkal ízlésesebb olasz animáció is. Roberto Benigni del Toróhoz hasonlóan szerelemprojektjeként tekintett a Pinokkióra: öt évvel azután, hogy Az élet széppel meghódította a világot és nem mellesleg elnyert egy Oscart, megrendezte a saját adaptációját, ami akkora bukás lett, hogy karrierje azóta se heverte ki a kudarcot. A groteszk adaptációt Benigni maga rendezte, és jó ötletnek tartotta, hogy 50 évesen a címszerepet is elvállalja. A borzalmas kritikák ellenére a színész-rendező neve ekkor még mindig olyan vonzerővel bírt, hogy Olaszország ezt a filmet nevezte az Oscarra, de persze még a jelöltek közé se jutott be. Ez azonban nem vette el Benigni kedvét Pinokkiótól: színészként szerepet vállalt a 2011-es Pistachio – The Little Boy That Woodn’t című, már nevében is fájdalmas parafrázisban, majd a 2019-es Pinocchióban – ami azóta is utolsó szerepe – immár ő alakította Gepettót. Csak remélni tudjuk, del Toro kalandja a figurával jobban sül majd el. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)