Véget ért a Netflix tündérmese? – lamentáltunk korábbi cikkünkben, amelyben bemutattuk, hogyan számolja fel a platform szép lassan azokat a jellemzőit, amelyeket eddig büszkén hirdetett: a sorozatok darálása, a reklámmentes tartalom és a szabad jelszómegosztás is végetér lassan. Mint utóbb kiderült, a Netflix jól taktikázott: azzal, hogy kiszórta a potyautasokat – azaz azokat, akik a jelszómegosztással élve mások előfizetését használják –, jobban megugrott az előfizetőik száma, mint a koronavírus idején, amikor bezártak a filmszínházak és mindenki otthon mozizott. A streamingnek júniusban több mint 238 millió felhasználója volt, 5,9 millióval több, mint márciusban; azaz nemcsak hogy sikerült kikecmeregniük a csávávól, de újból előre kaptak.
Nem csoda, ha a vetélytársak árgus szemekkel figyelik a Netflix tevékenységét. Az egyik fő kihívó, a Disney gyakorlatilag a streamingkorszak elindulása óta őt lesi, a szórakoztatóipar legnagyobb mammutcége révén viszont a folyamatok sokkal lassabban zajlanak náluk: a régi-új vezérigazgató, Bob Iger csak most jelentette be, hogy ők is nekimennek a jelszómegosztásnak. „Tudjuk, mit csinálnak az emberek, és megvan a technikai képességünk, hogy ellenőrizzük azt” – utalt arra, hogy a Netflixhez hasonlóan ki fogják szűrni azokat, akik megosztják ismerőseikkel az előfizetésüket.
Mindennek valamikor 2024-ben vethetnek véget, emellett pedig áremelést is terveznek.
Az eredeti terv szerint ez csak azokat érintené, akik a tengerentúlon a Disney+/Hulu-csomagra fizetnek elő – utóbbi szintén a Disney tulajdona és olyan komoly, nagyobb presztízsű sorozatok köthetőek a nevéhez, mint A szolgálólány meséje, vagy a Nagy Katalin – A kezdetek.
Itthon kicsit bonyolultabb a helyzet, hiszen a Hulu-sorozatok egy része az HBO Maxon látható, a többi pedig Star címkével a Disney+-on nézhető. Szintén a Netflix nyomában a Disney is egyre több országban adna reklámokat a szolgáltatásához. Ezt természetesen el is kerülhetjük, ha hajlandóak vagyunk kifzetni a reklámmentes előfizetést. Kanadában és az Egyesült Királyságban ezt több mint 3 millióan tették meg tavaly óta.