A színpadon támadták meg a botrányos standupost

Mikrofilm

Dave Chapelle-t előadás közben vitte földre támadója. A balhéval utóbbi járt rosszabbul.

Úgy néz ki, Will Smith pofonja nemcsak az Oscar-gálán ejtett szégyenfoltot, de van, akit arra is felbátorított, hogy a színészhez hasonlóan a színpadon vegyen revansot a komikusokon. A standuposoknak eddig legfeljebb füttyökkel és rosszalló tekintetekkel kellett szembenézniük, most viszont úgy tűnik, a testi épségük is veszélybe került.

A szókimondó előadásairól, senkit – kritikusai szerint főleg a transzneműeket – nem tisztelő vicceiről ismert Dave Chapelle-lel legalábbis ez történt: kedden a Netflix Is a Joke Festival című eseményen adott elő a Hollywood Bowl-on, amikor a közönség soraiból valaki a színpadra rohant és a földre vitte őt előadás közben.

A támadót a biztonságiak hamar elrángatták, majd őrizetbe vették. A Los Angeles-i rendőrség szerint egy szúrófegyvert is lefoglaltak tőle, az eset tehát akár tragédiába is fordulhatott volna. Szerencsére nem így lett, Chapelle pedig a rövid közjáték után sajátos stílusában beszólt az ismeretlen férfinek; megjegyezte, hogy biztos egy felháborodott transz férfiről van szó, majd folytatta a show-t.

A támadó ezzel szemben elég rosszul járt: sérülései miatt kórházba szállították, a közösségi média pedig máris megtelt olyan felvételekkel, amelyeken látszik, hogy törött karral és zúzódásokkal teszik be a mentőkocsiba. A hírek szerint nem csak a biztonságiak nem bántak vele kesztyűs kézzel: Busta Rhymes rappernek és Jamie Foxx Oscar-díjas színésznek is volt hozzá pár keresetlen szava. Utóbbit végül a színpadra is visszahívták, ahol a színész elmondta: Chapelle egy zseni, akit minden körülmények között meg kell védeni.

A botrány pikantériája, hogy a Buzzfeed helyszínen tartózkodó riportere szerint a támadás előtt a komikus épp arról beszélt, hogyan erősítette meg biztonsági szolgálatát az Oscaron történt incidens miatt. A közönség soraiban ott ült az a Chris Rock, aki a díjkiosztón elszenvedte azt a bizonyos pofont. A hírek szerint azon viccelődött, hogy biztos Will Smith volt az, aki Chapelle-re is rárontott.

A történtek után az eseményt szervező Netflix és a komikus is közleményt adott ki. Előbbi megerősítette, hogy fontos számukra az alkotók védelme és az erőszak minden formáját elítélik. Utóbbi inkább arról szólt, nem szabad hagyni, hogy az ilyen esetek elhomályosítsák az egész előadást. Külön kiemelték például, hogy Chapelle immár a Monty Pythonnal fej-fej mellett áll a Hollywood Bowl-ban tartott előadások számát tekintve.

A Dave Chapelle-ről, botrányairól és legújabb, Netflix-es showjáról szóló írásunk itt olvasható.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.