A színpadon támadták meg a botrányos standupost

Mikrofilm

Dave Chapelle-t előadás közben vitte földre támadója. A balhéval utóbbi járt rosszabbul.

Úgy néz ki, Will Smith pofonja nemcsak az Oscar-gálán ejtett szégyenfoltot, de van, akit arra is felbátorított, hogy a színészhez hasonlóan a színpadon vegyen revansot a komikusokon. A standuposoknak eddig legfeljebb füttyökkel és rosszalló tekintetekkel kellett szembenézniük, most viszont úgy tűnik, a testi épségük is veszélybe került.

A szókimondó előadásairól, senkit – kritikusai szerint főleg a transzneműeket – nem tisztelő vicceiről ismert Dave Chapelle-lel legalábbis ez történt: kedden a Netflix Is a Joke Festival című eseményen adott elő a Hollywood Bowl-on, amikor a közönség soraiból valaki a színpadra rohant és a földre vitte őt előadás közben.

A támadót a biztonságiak hamar elrángatták, majd őrizetbe vették. A Los Angeles-i rendőrség szerint egy szúrófegyvert is lefoglaltak tőle, az eset tehát akár tragédiába is fordulhatott volna. Szerencsére nem így lett, Chapelle pedig a rövid közjáték után sajátos stílusában beszólt az ismeretlen férfinek; megjegyezte, hogy biztos egy felháborodott transz férfiről van szó, majd folytatta a show-t.

A támadó ezzel szemben elég rosszul járt: sérülései miatt kórházba szállították, a közösségi média pedig máris megtelt olyan felvételekkel, amelyeken látszik, hogy törött karral és zúzódásokkal teszik be a mentőkocsiba. A hírek szerint nem csak a biztonságiak nem bántak vele kesztyűs kézzel: Busta Rhymes rappernek és Jamie Foxx Oscar-díjas színésznek is volt hozzá pár keresetlen szava. Utóbbit végül a színpadra is visszahívták, ahol a színész elmondta: Chapelle egy zseni, akit minden körülmények között meg kell védeni.

A botrány pikantériája, hogy a Buzzfeed helyszínen tartózkodó riportere szerint a támadás előtt a komikus épp arról beszélt, hogyan erősítette meg biztonsági szolgálatát az Oscaron történt incidens miatt. A közönség soraiban ott ült az a Chris Rock, aki a díjkiosztón elszenvedte azt a bizonyos pofont. A hírek szerint azon viccelődött, hogy biztos Will Smith volt az, aki Chapelle-re is rárontott.

A történtek után az eseményt szervező Netflix és a komikus is közleményt adott ki. Előbbi megerősítette, hogy fontos számukra az alkotók védelme és az erőszak minden formáját elítélik. Utóbbi inkább arról szólt, nem szabad hagyni, hogy az ilyen esetek elhomályosítsák az egész előadást. Külön kiemelték például, hogy Chapelle immár a Monty Pythonnal fej-fej mellett áll a Hollywood Bowl-ban tartott előadások számát tekintve.

A Dave Chapelle-ről, botrányairól és legújabb, Netflix-es showjáról szóló írásunk itt olvasható.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.