Film

Anthropoid

  • 2020. július 11.

Mikrofilm

Reinhard Heyd­rich a Harmadik Birodalom legfontosabb vezetőinek egyike volt, az SS, az SD (titkosszolgálat) kulcsfigurája, az Endlösungot megtervező és -szervező főnáci, a megszállt Csehország helytartója. Prágában lett merénylet áldozata 1942-ben (köszönhetően saját önhittségének is: a testőr nélkül utazó helytartó menekülés helyett megállt lövöldözni).

A merénylet kapcsán született mozgóképek száma tekintélyes. Leg­utóbb a vértelen HHhH Himm­ler agyát Heydrichnek hívják c. film futott a mozikban. A produktum sajátossága, hogy míg a közhelyekből felépített és klisék mentén egyénített, egymástól alig megkülönböztethető szabadságharcos karakterek elveszítik benne arcukat s így komolyságukat, a pedáns tömeggyilkos életébe részletes beavatást nyerünk, s a céltudatosnak, kitartónak bemutatott figura kel életre s ragadja meg figyelmünket.

Az Anthropoid nem foglalkozik a hóhér lelkivilágával. A fojtogató atmoszférájú, feszült thriller az emigráns csehszlovák kormány – britek tervezte – akciójának a kivitelezését nagy műgonddal, a merénylők alakját alaposan kidolgozva mutatja be. Nem hallgatja el, hogy a merényletet emigráns cseh hazafiakkal végrehajtató brit titkosszolgálat számolt a több ezer ember életét követelő megtorlással. Nem kisebbítve a végül hősi halált halt patrióták áldozatának jelentőségét, megpendíti a kérdést, hogy a megjósolható rettenetes válasz tudatában vajon megérte-e pont ezt a szörnyeteget levadászni. Meglehet, valójában az angoloknak kémkedő Canaris tengernagyot védhették az őt megfigyeltető SD-vezetőtől. Erről talán a következő heydriches filmben esik szó.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."