Tévésorozat

Dave

  • SzSz
  • 2020. július 11.

Mikrofilm

Három éve debütált az amerikai FX csatornán az Atlanta, mely műben a Childish Gambino néven rapkarrierbe kezdő színész, Donald Glover egy botcsinálta menedzsert alakít, aki rokona zenei karrierjét igyekszik egyengetni. A szintén az FX-en futó Dave nem titkoltan az Atanta babérjaira tör, hasonlóan alkotójához, Dave Burdhöz – csak épp ugyanazt az utat fordítva teszi meg. Glover színészként kezdte, ma pedig a világ egyik legmenőbb zenésze. Dave pedig épp azért kezdett bele a zenélésbe, hogy feldobja komikusi karrierjét. A Dave Lil Dicky nevű rapperalter­e­gójának a megpróbáltatásait meséli el.

A sorozat nagyszerűsége abban rejlik, hogy főhőséhez hasonlóan szinte végig halk szavú és low-key marad, ezért csak szép lassan válik nyilvánvalóvá, mennyi mindenben remekel. Kezdetben csak egy vicces, önéletrajzi ihletésű vígjáték, amely az élet leghétköznapibb apróságaiból csinál viccet, majd ahogy a hangsúly a magánéletről a karrierre terelődik, úgy válik a mai zeneipar pontos és vicces paródiájává.

A Dave csúcsra járatja a Lil Dicky nevű, hosszasan felépített poént, bemutatva, hogy a gombamód szaporodó netes rapperek korában tényleg bárkiből zenész lehet: Lil Dicky valóban milliós hallgatottságú, online szenzációvá vált a farkáról rappelve, néhány virális szám után pedig a legmenőbb zenészekkel dolgozhatott együtt. Most pedig minderről egy többrétegű, posztmodern sorozatot is kreált, amely az önéletrajzi párhuzamok nélkül is tökéletesen megállna a saját lábán. Sőt: úgy képes eredeti lenni, hogy látszólag csak a legmagasabb labdákat csapja le.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Önarckép feketével

  • - turcsányi -

Ha van igazság a földön, Bert Schneiderből hétcsillagos hollywoodi aranyifjú válik. Egy léha, semmirekellő alak a sztárjelöltek örökké vidám, szőke és bikinis karéjában, a nyitott tetejű sport Mercije oldalának támaszkodva, golfhoz öltözve néz el a távolba, s számolja Los Angeles mindig felhőtlen egén az angyalokat.

Kiszámolós

Ha Ed Sheerannek van harminc kamionja, hat pengető alakú óriáskivetítője, öt saját fejlesztésű looper pedálja a forgószínpad öt különböző pontján, és 135 percet játszik – saját állítása szerint – nagyjából 70 ezer embernek, akkor hány keringős lüktetésű balladát játszhat el?

Az egyedüli boldogság

  • Balogh Magdolna

A dán írónő (1917–1976) bő öt évtizeddel ezelőtt befejezett, 1967 és 1971 között írt ön­életrajzi trilógiája azt az utat mutatja meg, ahogyan egy szegény sorsú, munkáskörnyezetben felnőtt lányból ismert és népszerű, számos díjjal kitüntetett szerző válik.

Térerő

A modern nagyváros az ipari forradalom következménye; a korábbiaktól gyökeresen eltérő termelési struktúra nyomán alakult ki az a térszövet, amelyben az európai civilizáció máig élni, bár lassan inkább csak túlélni próbál.

A vasutasok kérték

Talán Stephenson óta nem fordult elő, hogy egy működő vasúttársaság arra biztatta volna utasait, hogy ne vegyék igénybe a szolgáltatásait.

Magyar western fűnyíróval

Ha azt mondom, vásári bábjáték, azt mondod, Vitéz László. És persze Kemény Henrik. A műfaj magyarországi történetének meghatározó alakjai máig ott állnak minden, e hagyományt követő előadás mögött.

Veszélyes álmok

  • Eörsi Mátyás

Mire gondol az olvasó, ha azt hallja: „Zöld, biztonságos, versenyképes”? Vagy ezt: „Helyreállítás, erő és a hovatartozás érzése”? Esetleg ezt: „Együtt. Ellen­álló. Európa.”?