Film

Arc

  • - ma -
  • 2019. március 7.

Mikrofilm

Jacek egy apró lengyel faluban él, ahol nincs semmi különleges, hacsak a pásztoridill nélküli kisszerűség nem számít annak. Tudjuk (máshonnan), hogy nem. Templom, kocsma, kispolskira kötözve hazaszállított LCD tévé. Persze van azért különleges attrakció: itt építik a világ legnagyobb Krisztus-szobrát! (Mi mást?) Jacek hosszú hajával és metálzenei vonzalmaival eleve a kisközösség deviánsai közé tartozik; él, dolgozik, szereti a barátnőjét, csupa rock and roll az élete, mindaddig, amíg egy napon balesetet nem szenved a mondott szobor építésekor. Mondhatni, pofára esik. De hősünknek ez sem számítana, csakhogy hiábavaló a rendületlen hite a feltétel nélküli szeretetben, a családban, a nagy szerelemben, valahogy mindig korlátokba ütközik. Adott esetben saját anyja állja útját.

Itt kellene működésbe lépnie holmi szatírának, hogy fanyar humorral vezesse végig a nézőt a lengyel társadalom e kicsiny szegletén, melynek az arcátültetéssel hencegő, de a költségeket a családra hárító orvosok, az együttérzés nélküli, szenzációhajhász média, a kisközösség előítéletes és álszent vallásossága rajzolja meg a bánatos kontúrjait. De szó nincs szatíráról, minden véresen komoly és kicsit sem derűs, ám valahogy mégsem érezzük a súlyát: az éles helyzetek inkább egy-egy furcsa viccbe, mintsem szatírába futnak ki. Mindeközben azért a film az emberi kapcsolatok szépen formált mozaikját rakja ki, és persze működik a történet parabolaként is: csak hát a nagy tanulság nem a szeretet hatalma, hanem a hiányának sivársága. Illetve a sivárság sivársága.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”