Film

Arc

  • - ma -
  • 2019. március 7.

Mikrofilm

Jacek egy apró lengyel faluban él, ahol nincs semmi különleges, hacsak a pásztoridill nélküli kisszerűség nem számít annak. Tudjuk (máshonnan), hogy nem. Templom, kocsma, kispolskira kötözve hazaszállított LCD tévé. Persze van azért különleges attrakció: itt építik a világ legnagyobb Krisztus-szobrát! (Mi mást?) Jacek hosszú hajával és metálzenei vonzalmaival eleve a kisközösség deviánsai közé tartozik; él, dolgozik, szereti a barátnőjét, csupa rock and roll az élete, mindaddig, amíg egy napon balesetet nem szenved a mondott szobor építésekor. Mondhatni, pofára esik. De hősünknek ez sem számítana, csakhogy hiábavaló a rendületlen hite a feltétel nélküli szeretetben, a családban, a nagy szerelemben, valahogy mindig korlátokba ütközik. Adott esetben saját anyja állja útját.

Itt kellene működésbe lépnie holmi szatírának, hogy fanyar humorral vezesse végig a nézőt a lengyel társadalom e kicsiny szegletén, melynek az arcátültetéssel hencegő, de a költségeket a családra hárító orvosok, az együttérzés nélküli, szenzációhajhász média, a kisközösség előítéletes és álszent vallásossága rajzolja meg a bánatos kontúrjait. De szó nincs szatíráról, minden véresen komoly és kicsit sem derűs, ám valahogy mégsem érezzük a súlyát: az éles helyzetek inkább egy-egy furcsa viccbe, mintsem szatírába futnak ki. Mindeközben azért a film az emberi kapcsolatok szépen formált mozaikját rakja ki, és persze működik a történet parabolaként is: csak hát a nagy tanulság nem a szeretet hatalma, hanem a hiányának sivársága. Illetve a sivárság sivársága.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.