Film

Vihar előtt

  • - kg -
  • 2019. március 7.

Mikrofilm

Ha csak tehetnénk, neo-noirt reggeliznénk, ebédelnénk és – vigyázat, spoiler! – vacsoráznánk, de mindennek van határa, még annak is, hogy napjában hányszor lehet megtekinteni, ahogy Elliott Gould (Bogart után a legmenőbb Philip Marlowe – a sorrend vitatott) macskaeledelt vásárol az éjszakai LA-ben. Macska rég alakított akkorát, mint Altman Chandler-átiratában, de persze Gould se kutya, ahogy igyekszik átverni – spoiler: sikertelenül – az éhes és szeretett lényt, mert az éjjel-nappaliban nem tartják a válogatós macsek kedvenc konzervjét. Aki Marlowe macskáját vélné viszontlátni Matthew McConaughey új filmjének állatszereplőjében, nagyobbat nem is tévedhetne, mert bár a neo-noir borongós kliséi (megszállottság, világítótorony, végzet asszonya, fülledtség, fény-árnyék, rum plusz macska) mind megvannak, nem is beszélve McCo­naughey vészterhes nézéséről és Anne Hathaway kétértelmű járásáról, a Vihar előtt egy messziről fénylő, nemes kudarc. Azért fénylő, mert világítótorony is van benne, és ez – mint havasi horrorban a jeti – pluszpontot ér, és azért nemes, mert a legbénább noir is kedves a szívünknek. De várjunk csak, lehetséges volna, hogy a sok ordító közhely mögött nagyívű koncepció bujkál? Hogy a macska nem is macska, és annak is rejtett jelentése van, hogy a drámai csúcspontokon McConaughey rendre átizzadt és/vagy esőáztatta pólókban vagy egy szál semmiben mutatkozik? De mert a műfaj kötelez, a bús férfi pucér seggel is bús férfi marad – e sok metaforikus fenék láttán Marlowe macskája (vigyázat: spoiler!) fájdalmasan felsír a távolban.

Forgalmazza a Big Bang Media

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.