Film

Vihar előtt

  • - kg -
  • 2019. március 7.

Mikrofilm

Ha csak tehetnénk, neo-noirt reggeliznénk, ebédelnénk és – vigyázat, spoiler! – vacsoráznánk, de mindennek van határa, még annak is, hogy napjában hányszor lehet megtekinteni, ahogy Elliott Gould (Bogart után a legmenőbb Philip Marlowe – a sorrend vitatott) macskaeledelt vásárol az éjszakai LA-ben. Macska rég alakított akkorát, mint Altman Chandler-átiratában, de persze Gould se kutya, ahogy igyekszik átverni – spoiler: sikertelenül – az éhes és szeretett lényt, mert az éjjel-nappaliban nem tartják a válogatós macsek kedvenc konzervjét. Aki Marlowe macskáját vélné viszontlátni Matthew McConaughey új filmjének állatszereplőjében, nagyobbat nem is tévedhetne, mert bár a neo-noir borongós kliséi (megszállottság, világítótorony, végzet asszonya, fülledtség, fény-árnyék, rum plusz macska) mind megvannak, nem is beszélve McCo­naughey vészterhes nézéséről és Anne Hathaway kétértelmű járásáról, a Vihar előtt egy messziről fénylő, nemes kudarc. Azért fénylő, mert világítótorony is van benne, és ez – mint havasi horrorban a jeti – pluszpontot ér, és azért nemes, mert a legbénább noir is kedves a szívünknek. De várjunk csak, lehetséges volna, hogy a sok ordító közhely mögött nagyívű koncepció bujkál? Hogy a macska nem is macska, és annak is rejtett jelentése van, hogy a drámai csúcspontokon McConaughey rendre átizzadt és/vagy esőáztatta pólókban vagy egy szál semmiben mutatkozik? De mert a műfaj kötelez, a bús férfi pucér seggel is bús férfi marad – e sok metaforikus fenék láttán Marlowe macskája (vigyázat: spoiler!) fájdalmasan felsír a távolban.

Forgalmazza a Big Bang Media

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”