Film

Vihar előtt

  • - kg -
  • 2019. március 7.

Mikrofilm

Ha csak tehetnénk, neo-noirt reggeliznénk, ebédelnénk és – vigyázat, spoiler! – vacsoráznánk, de mindennek van határa, még annak is, hogy napjában hányszor lehet megtekinteni, ahogy Elliott Gould (Bogart után a legmenőbb Philip Marlowe – a sorrend vitatott) macskaeledelt vásárol az éjszakai LA-ben. Macska rég alakított akkorát, mint Altman Chandler-átiratában, de persze Gould se kutya, ahogy igyekszik átverni – spoiler: sikertelenül – az éhes és szeretett lényt, mert az éjjel-nappaliban nem tartják a válogatós macsek kedvenc konzervjét. Aki Marlowe macskáját vélné viszontlátni Matthew McConaughey új filmjének állatszereplőjében, nagyobbat nem is tévedhetne, mert bár a neo-noir borongós kliséi (megszállottság, világítótorony, végzet asszonya, fülledtség, fény-árnyék, rum plusz macska) mind megvannak, nem is beszélve McCo­naughey vészterhes nézéséről és Anne Hathaway kétértelmű járásáról, a Vihar előtt egy messziről fénylő, nemes kudarc. Azért fénylő, mert világítótorony is van benne, és ez – mint havasi horrorban a jeti – pluszpontot ér, és azért nemes, mert a legbénább noir is kedves a szívünknek. De várjunk csak, lehetséges volna, hogy a sok ordító közhely mögött nagyívű koncepció bujkál? Hogy a macska nem is macska, és annak is rejtett jelentése van, hogy a drámai csúcspontokon McConaughey rendre átizzadt és/vagy esőáztatta pólókban vagy egy szál semmiben mutatkozik? De mert a műfaj kötelez, a bús férfi pucér seggel is bús férfi marad – e sok metaforikus fenék láttán Marlowe macskája (vigyázat: spoiler!) fájdalmasan felsír a távolban.

Forgalmazza a Big Bang Media

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.