Film

Az aranypinty

  • - kg -
  • 2019. október 19.

Mikrofilm

Donna Tartt kiváló pedigréjű, brutálisan túl­írt nagyregénye, a The Goldfinch egyrészt 795 oldal, másrészt a Pulitzert éppúgy begyűjtötte, mint Stephen King dicsérő szavait, és még a The New York Times híresen kíméletlen ítésze is Dickenst kiáltott az olvastán (aligha véletlenül, gondoljunk csak például a Közös barátunk gigászi tömegére és kétségtelenül túlírt voltára – így is remek). Mások persze mást kiáltottak, óvó szavaik azonban nem jutottak el a nyugati partra: Holly­wood lecsapott a New York-i Museum of Modern Artsban történő robbantás romjai alól kikászálódó kiskamaszra. Az anyátlanul maradt Theóra, akivel Rembrandt legjobb tanítványának remeke, a felbecsülhetetlen értékű Aranypinty is távozik a múzeumból. A leláncolt madár, mely oly sok fontos jelentéssel bírhat számunkra, kik az élet nagy kérdésein merengünk nap mint nap, hogy maga a művész sem gondolhatott mindegyikre, amikor 1654-ben megfestette a madarat.

Nem úgy Donna Tartt, az ő figyelmét egyetlen szembejövő szimbólum sem kerülhette el, de érdemei így is számosak: nemcsak kiállítási húzónevet faragott az addig futottak még kategóriájú díszpintyből, de oly sok jól megírt karakterrel, menő New York-i helyszínnel, fontoskodó utalással és Chippendale bútorral rakta tele fő művét, hogy abból bő kétévadnyi tévésorozat is könnyedén kijöhetett volna, a showrunnereknek alig kellett volna hozzákölteni az alapanyaghoz. Egy hagyományos mozifilm azonban, még ha 150 perc is, ami csak a legritkább esetben jó hír a nézőknek, csak elvenni tud. Ez persze önmagában nem bűn, A varázshegy is megrajzolható néhány kockás képregényben (Hans felmegy, ott van, átnéz, lejön), de ami itt történik, az kimeríti az előre megfontolt jó ízléssel elkövetett képeskönyv-lapozgatás kategóriáját.

Theo úgy jár-kel a saját, tragédia sújtotta történetében, az utolsó előtti divat szerint megkevert idősíkokban, New York és Amszterdam, nyugtatók és drogok, high society és alvilág között, mintha maga sem értené, miként került egy jó sodrású regényből ebbe a kifogástalan ízlésű, élettelen presztízsprojektbe, amelyben Nicole Kidmannek is csak annyi jut, hogy jótékony társasági hölgyként nézzen decensen. Nem a madaras festmény, hanem ez az összeszorított szájú nézés a filmváltozat igazi szimbóluma, ami mögött semmi sincs, csak technika. Még talán a regénybeli bútorok, a Chippendale szekreterek és Anna korabeli csecsebecsék jártak a legjobban; a sokat emlegetett antikvitásokba több élet szorult, mint bármely szereplőbe. Hála a filmnek, szinte érezzük, ahogy életre kelnek Donna Tartt szavai; „a tigrisjuhar fodrozódó mintázata” vagy „az erezett diófa rajzolatossága”.

Forgalmazza az InterCom

 

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.