Film

Az aranypinty

  • - kg -
  • 2019. október 19.

Mikrofilm

Donna Tartt kiváló pedigréjű, brutálisan túl­írt nagyregénye, a The Goldfinch egyrészt 795 oldal, másrészt a Pulitzert éppúgy begyűjtötte, mint Stephen King dicsérő szavait, és még a The New York Times híresen kíméletlen ítésze is Dickenst kiáltott az olvastán (aligha véletlenül, gondoljunk csak például a Közös barátunk gigászi tömegére és kétségtelenül túlírt voltára – így is remek). Mások persze mást kiáltottak, óvó szavaik azonban nem jutottak el a nyugati partra: Holly­wood lecsapott a New York-i Museum of Modern Artsban történő robbantás romjai alól kikászálódó kiskamaszra. Az anyátlanul maradt Theóra, akivel Rembrandt legjobb tanítványának remeke, a felbecsülhetetlen értékű Aranypinty is távozik a múzeumból. A leláncolt madár, mely oly sok fontos jelentéssel bírhat számunkra, kik az élet nagy kérdésein merengünk nap mint nap, hogy maga a művész sem gondolhatott mindegyikre, amikor 1654-ben megfestette a madarat.

Nem úgy Donna Tartt, az ő figyelmét egyetlen szembejövő szimbólum sem kerülhette el, de érdemei így is számosak: nemcsak kiállítási húzónevet faragott az addig futottak még kategóriájú díszpintyből, de oly sok jól megírt karakterrel, menő New York-i helyszínnel, fontoskodó utalással és Chippendale bútorral rakta tele fő művét, hogy abból bő kétévadnyi tévésorozat is könnyedén kijöhetett volna, a showrunnereknek alig kellett volna hozzákölteni az alapanyaghoz. Egy hagyományos mozifilm azonban, még ha 150 perc is, ami csak a legritkább esetben jó hír a nézőknek, csak elvenni tud. Ez persze önmagában nem bűn, A varázshegy is megrajzolható néhány kockás képregényben (Hans felmegy, ott van, átnéz, lejön), de ami itt történik, az kimeríti az előre megfontolt jó ízléssel elkövetett képeskönyv-lapozgatás kategóriáját.

Theo úgy jár-kel a saját, tragédia sújtotta történetében, az utolsó előtti divat szerint megkevert idősíkokban, New York és Amszterdam, nyugtatók és drogok, high society és alvilág között, mintha maga sem értené, miként került egy jó sodrású regényből ebbe a kifogástalan ízlésű, élettelen presztízsprojektbe, amelyben Nicole Kidmannek is csak annyi jut, hogy jótékony társasági hölgyként nézzen decensen. Nem a madaras festmény, hanem ez az összeszorított szájú nézés a filmváltozat igazi szimbóluma, ami mögött semmi sincs, csak technika. Még talán a regénybeli bútorok, a Chippendale szekreterek és Anna korabeli csecsebecsék jártak a legjobban; a sokat emlegetett antikvitásokba több élet szorult, mint bármely szereplőbe. Hála a filmnek, szinte érezzük, ahogy életre kelnek Donna Tartt szavai; „a tigrisjuhar fodrozódó mintázata” vagy „az erezett diófa rajzolatossága”.

Forgalmazza az InterCom

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”