Tévétorrent

Fosse/Verdon

  • Szabó Ádám
  • 2019. október 19.

Mikrofilm

Kevés rendezőnek adatik meg, hogy saját halálát is filmre vigye, Bob Fosse viszont pont ezt tette: kvázi-önéletrajzi filmjének, a Mindhalálig zenének a zárójelenetében bemutatta, hogyan is szeretne eltávozni – rá­adásul magát Roy Schneidert használhatta bábjaként. A musical Fosse filmes karrierjének nyilvánvaló csúcsa volt, ahova számos díj és elismerés után jutott el: ugyanolyan arrogáns, narcisztikus nőcsábász volt ekkor is, mint kar­rierje elején, de legalább nem félt már szembenézni önmagával és démonaival.

A Fosse/Verdon sok szempontból olyan, mintha a Mindhalálig zene tévés adaptációja lenne, hétszer egy órában: folyamatos táncot folytatnak benne a személyes drámázások és a karrierválságok, a színpad és a film, a géniusz és az esendő ember. Egy remek jelenetben még a film zárójelenetén is sikerül csavarni egyet: a Lin-Manuel Miranda alakította Roy Schneider, aki épp Bob Fosse-t alakítja, megkéri a sorozatban Fosse-t alakító Sam Rockwellt, hogy a Mindhaláig zene felvételén játssza el ő is a finálét – elvégre mégiscsak róla van szó.

Az alkotók Fosse élettörténetét a harmadik házasságára fűzték fel: Gwen Verdon itthon kevésbé ismert, a tengerentúlon viszont igazi színházi sztárnak számított. Héjanászuk végig fenntartja a feszültséget, de biztonságképpen maga a sorozat is állandóan ide-oda ugrál az időben, miközben feliratokkal igyekszik a nézőit képben tartani, mennyi idő is telt el mondjuk a Kabaré vagy a Chicago bemutatója óta. A műsor egyetlen hibája, hogy Fosse alkotásaival ellentétben nincs igazán markáns saját stílusa, hangja.

 

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.