Tévétorrent

Fosse/Verdon

  • Szabó Ádám
  • 2019. október 19.

Mikrofilm

Kevés rendezőnek adatik meg, hogy saját halálát is filmre vigye, Bob Fosse viszont pont ezt tette: kvázi-önéletrajzi filmjének, a Mindhalálig zenének a zárójelenetében bemutatta, hogyan is szeretne eltávozni – rá­adásul magát Roy Schneidert használhatta bábjaként. A musical Fosse filmes karrierjének nyilvánvaló csúcsa volt, ahova számos díj és elismerés után jutott el: ugyanolyan arrogáns, narcisztikus nőcsábász volt ekkor is, mint kar­rierje elején, de legalább nem félt már szembenézni önmagával és démonaival.

A Fosse/Verdon sok szempontból olyan, mintha a Mindhalálig zene tévés adaptációja lenne, hétszer egy órában: folyamatos táncot folytatnak benne a személyes drámázások és a karrierválságok, a színpad és a film, a géniusz és az esendő ember. Egy remek jelenetben még a film zárójelenetén is sikerül csavarni egyet: a Lin-Manuel Miranda alakította Roy Schneider, aki épp Bob Fosse-t alakítja, megkéri a sorozatban Fosse-t alakító Sam Rockwellt, hogy a Mindhaláig zene felvételén játssza el ő is a finálét – elvégre mégiscsak róla van szó.

Az alkotók Fosse élettörténetét a harmadik házasságára fűzték fel: Gwen Verdon itthon kevésbé ismert, a tengerentúlon viszont igazi színházi sztárnak számított. Héjanászuk végig fenntartja a feszültséget, de biztonságképpen maga a sorozat is állandóan ide-oda ugrál az időben, miközben feliratokkal igyekszik a nézőit képben tartani, mennyi idő is telt el mondjuk a Kabaré vagy a Chicago bemutatója óta. A műsor egyetlen hibája, hogy Fosse alkotásaival ellentétben nincs igazán markáns saját stílusa, hangja.

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”