Mára megszokhattuk, hogy nemcsak a folytatások és franchise-ok világában élünk, de egyre növekszik a többrészes alkotások száma is. Ezek azok a filmek, amelyeket valamilyen okból ketté (esetleg még többfelé) vágnak. A leggyakrabban adaptációk járnak így, a hivatalos indoklás szerint azért, mert az alapanyag egyszerűen túl bő és komplex ahhoz, hogy beleférjen egyetlen filmbe. Ezzel indokolták, hogy a Harry Potter-sorozat utolsó részét, a Halál ereklyéit két etapban mutatták be, de ugyanez igaz a kétrészes Dűnére, vagy a Stephen King-féle Az című filmre. Máskor egy író-rendező érzi úgy, hogy saját víziójának egyszerűen kevés 90, de még 120 vagy 180 perc is: Kevin Coster egyenesen 11 órás, négy részes westerneposzt álmodott meg a Horizonnal, de Zack Snyder is kettévágta űreposzát, a Rebel Moont, és ugyanígy tett Tarantino a Kill Bill-lel, amelynek négyórás, egyfilmes változatát korábban csak limitált ideig vetítették, de idén visszatérhet a mozikba. Ha egy film mindkét része jól sikerül, mint Tarantino klasszikusánál, akkor persze örülnek a rajongók, ha viszont valami félremegy, hamar felerősödnek a hangok, amelyek szerint semmi más oka nincs az ilyen többrészes moziknak mint az, hogy a stúdió többször is legombolja a nézőket.
A többrészes filmek problémája most éppen a Wicked című musicallel kapcsolatban került elő. Stephen Schwartz és Winnie Holzman 2003-as előadása a Broadway történetének egyik legnagyobb sikere, melynek 1,7 milliárd dolláros bevételétől csak Az oroszlánkirály hozott össze többet. Lényegében az Óz, a csodák csodája egyfajta előzménytörténete annak antagonistája, a Gonosz Nyugati Boszorkány szemszögéből. Filmadaptációját már 2012-ben bejelentették, ám végül rengeteg csúszás és huzavona után az első felvonást csak tavaly mutatták be. A Broadway-darabhoz méltó sikert aratott: világszinten több mint 750 millió dollárt hozott, de a kritikusok és a szakma is odáig volt érte: tíz Oscarra, köztük a legjobb film, női fő- és mellékszereplő díjára is jelölték, díszlete és kosztümjei el is nyerték az aranyszobrocskát.
Érthető tehát, hogy nagy várakozás előzte meg a második, befejező felvonást – sokan már A király visszatért felemlegetve abban reménykedtek, ha tartani tudja az első film színvonalát, akár az Oscart is elviheti, vagy legalább Ariana Grande végre diadalt arathat. Ami a kasszákat illeti, nincs is ok panaszra: Amerikában rekorddöntögető, 147 millió dollárral, világszinten 223 millióval nyitott, amelynél jobbra még egyetlen Broadway-adaptáció sem volt képes, de musicalek közül is csak a 2019-es Az oroszlánkirály és a 2017-es A szépség és a szörnyeteg tudott nagyobbat aratni.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!


