Kevés film zakózik akkorát, mint Hollywood új üdvöskéjének bokszdrámája

Mikrofilm

Sydney Sweeney napjaink egyik legfelkapottabb színésznője, aki legújabb filmjével az Oscarért is bejelentkezett volna, de a Christy már-már történelmi mértékű buktát hozott össze a pénztáraknál.

Egy online terjedő, népszerű filmes elmélet szerint aki Hollywood következő nagy színészgenerációját keresi, annak elég megnéznie Quentin Tarantino 2019-es filmjét: a Volt egyszer egy… Hollywood ugyanis szinte az összes ígéretes tehetséget felsorakoztatta. Nem a már eleve világsztárnak számító főszereplőkről, Leonardo DiCaprióról és az Oscar-díjat is elnyerő Brad Pittról vagy Margot Robbie-ról van szó, hanem azokról az apró epizódszereplőkről, akik például Charles Manson bandájának tagjait játszották, és csak néhány pillanatig tűntek fel.

Austin Butlerből rögtön a következő filmje, az Elvis csinált sztárt, kis híján az Oscart is megnyerte, ma pedig már ő a következő generáció egyik poszterfiúja. Margaret Qualley-t kisebb filmek és epizódszerepek után egy sorozat (Egy szobalány vallomása), majd A szer című testhorror repítette az A-ligába. Mikey Madison előbb sikolykirálynővé vált, idén pedig az Anora lévén Oscar-díjas színésznővé. Victoria Pedretti főleg sorozatszerepek (Te, A Hill-ház szelleme, A Bly-udvarház szelleme) révén vált ismertté, de manapság egyre több filmszerepet is kap.

És persze ott van Sydney Sweeney, akinek berobbanása egyértelműen 2019-re tehető: ekkor mutatták be Tarantino filmjét, és akkor debütált az Eufória is a tévében, amely hamar az HBO egyik legnézettebb műsorává vált. Sweenwy ezután feltűnt napjaink másik menő HBO-s sorozatában, A Fehér Lótuszban is, majd blockbusternek szánt stúdiófilmeket kezdtek rá bízni: az Imádlak utálni a moziban is népszerűvé tette őt, ráadásul romkomoktól rég nem látott sikert aratott; a Madame Webb-bel szuperhősként is kipróbálta magát, bár a film nagyot bukott; a Szeplőtlen című horrorral viszont azonnal javított is box office-mérlegén.

Az elmúlt időszakban Sweeney szemmel láthatóan azon kezdett dolgozni, hogy az emberek ne csak a gyönyörű, címlapokról rájuk mosolygó sztárt, de a komoly színésznőt is meglássák benne. A 2023-as Realityben meggyőzően, smink nélkül hozta a hétköznapi aktakukacot, akinek otthonát megszállják a rendőrök, mert meg vannak győződve arról, hogy ő szivárogtatott információkat az oroszoknak. Szerepet kapott Ron Howard nálunk most moziban futó pszichológiai thrillerjében, az Édenben is, az Apple TV+-on látható Echo Valley-ben pedig egy problémás lányt alakít, aki teljesen felborítja a lovasiskolát vezető anyja (Julianne Moore) életét.

Legújabb filmjével azonban a színésznő szintet lépett: a Christyvel egyértelműen az Oscarért száll harcba. David Michôd bokszdrámája a 90-es évek legsikeresebb női bokszolójáról, Christy Martinról szól, Sweeney pedig mindent beleadott a felkészülésbe: edzeni kezdett, 14 kilót hízott és bokszolni is megtanult, ráadásul a forgatás közben nem engedett dublőrt használni, így minden jelenetben ő adja és ő is kapja a pofonokat. „Megmondtam Davidnak az első Zoom-meetingünkön, hogy rám sem fog ismerni. Teljesen el fogok veszni a karakterben. Át akarok alakulni Christyvé. Ez a minimum, amit megérdemel” – fogalmazott.

A kritikák szerint ez sikerült is neki. „Oké, Sydney Sweeney Oscart kaphat ezért” – fogalmazott a Vulture cikke már a címében is. Azt eddig is mindenki tudta, hogy az Amerikai Filmakadémia szereti, ha egy színész hatalmas testi átalakuláson és lehetőleg lelki megpróbáltatásokon is átmegy egy szerep kedvéért, az ilyeneket gyakran honorálják Oscarral, az utóbbi időben viszont egyre több nézőnek lett elege az olyan filmekből, amelyeknek egyedüli célja, hogy elnyerjék a díjat. Az ilyet szokás Oscar-csalinak (Oscar bait) nevezni, a jelek szerint pedig a Christyt is pont ilyennek tartják. A kritikusok többsége ugyanis bár dicsérte Sweeney alakítását, magától a filmtől viszont nem voltak elragadtatva, a kritikákat összegző RottenTomatoeson például mindössze 67 százalékon áll az alkotás. Az igazi mélyütést azonban nem ez, hanem a bevételi eredmények vitték be neki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?