Coppola újravágta a Keresztapa 3-at

Coppola újravágta a Keresztapa 3-at

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 7.

Mikrofilm

30 éves lett a mozi, ami nem tudott felnőni elődeihez.

30 éve mutatták be a mozik A keresztapa harmadik részét. Egészen pontosan december 20. a jubileum időpontja, Magyarországra pedig 5 hónapos késéssel, 1991. május 3-án jutott el a film. A Keresztapát szokás minden idők egyik legjobb filmjének tartani, a második epizódnál pedig a közmegegyezés szerint nem nagyon született jobb folytatás a filmtörténet során; a hamadik részt ehhez képest kifejezetten visszafogott rajongás jellemzi. Pedig ezt is Oscarra jelölték, ráadásul a Legjobb film mellett 6 másik kategóriában is. Csak míg az első és második rész győzött is, a befejező etapot lenyomta Costner Farkasokkal táncolója. Ezzel együtt is A keresztapa és A gyűrűk ura maradtak az egyeüdli trilógiák, melyeknek minden részét jelölték a legfőbb kategóriában.

A Paramount stúdió bejelentése szerint az évforduló alkalmából Coppola újravágta a befejező részt.

A rendező nyilatkozata szerint főleg a film elejét és végét változtatta meg, illetve belenyúlt még pár jelenetbe és a zenékbe is. Az új változat a rendező nyiatkozata szerint nemcsak közelebb áll az ő eredeti víziójához, de főhajtás az 1999-ben elhunyt író, Mario Puzo előtt, aki nemcsak a filmek alapját jelentő könyveket, de a mozik forgatókönyvét is jegyezte. A stúdió a tervek szerint új címmel – The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone – limitált ideig ismét moziba küldi majd a legendás trilógia záródarabját.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.