Egy korszak vége: új logót kapott a Dreamworks stúdió

Mikrofilm

Van, ami már soha nem lesz ugyanolyan a stúdió filmjei előtt, a horgászó kisfiú immár nem csak horgászik.

A legnagyobb stúdiók ikonikus logói immár hosszú évtizedek óta ugyanúgy a filmélmény részei, mint a stáblista előtti „The End” felirat – ki tudná például elképzelni a régi Star Wars filmeket a 20th Century Fox cégérének fanfárokkal teli megjelenése nélkül; vagy a Harry Potter-mozikat a változatos hangulatú WB-logó nélkül?

A DreamWorks jelképe hasonlóan ikonikusnak számít: a holdkaréjban ülő, horgászó fiú képe valószínűleg mindenki számára ismerős. A stúdiót Steven Spielberg, Jeffrey Katzenberg és David Geffen alapították 1994-ben, és a logó is egyikük, nevesül Spielberg ötlete volt. A rendező egy CGI-képet képzelt el, a feladattal pedig meg is bízták Robert Hunt illusztrátort, aki saját gyermekét használta a festmény modelljéért. Hunt képét végül George Lucas úttörő effektes cége, az Industrial Light & Magic animálta, az aláfestő zenét pedig maga John Williams komponálta hozzá. A logót először a Z, a hangya című 1998-as animációhoz használták, így, klasszikus formában pedig utoljára a Szinbád – A hét tenger legendája előtt tűnt fel 2003-ban.

2004-ben aztán változtattak rajta: immár a vízbe dobott csali helyett azt láthattuk, hogy a kisfiú léggömbökkel felrepül a holdig, ami aztán a DreamWorks D-betűjévé változik – mindezt pedig a Shrek egyik negédesen parodisztikus zenéje festi alá. A stúdió a 2004-es Shrek 2-től kezdve a 2009-es Szörnyek az űrlények ellen-ig használta ezt a logót, vagy ennek valamilyen változatát. Az újabb módosításra 2010-ig kellett várni: ekkor a kisfiú immár az űrben, a felhőket elűzve horgászik – bármekkora képzavart is jelent mindez. Az Így neveld a sárkányodat-tól a 2017-es Alsógatyás kapitány: Az első nagyon nagy film-ig tartott ki a dolog.

Nem sokkal azután, hogy a DreamWorks Animation a Universal részévé vált, új logót avattak: ebben a főszereplő kisfiú már nem mozog, ellenben az őt körülvevő felhők változatos formában elevenednek meg – a szándék szerint így akartak fejet hajtani az animáció fejlődése előtt. John Powell, több DreamWorks-mese zeneszerzője új dallamot is szerzett hozzá, felhasználva részleteket John Williams darabjából és a Shrek 2 filmzenéjéből. Ez a logó az Így neveld a sárkányodat 3-mal debütált – és egészen mostanáig meg is maradt. A szimbólum változásait és változatait az alábbi videón lehet végignézni.

A napokban azonban a stúdió bemutatta új logóját, melyen régóta nem látott ráncfelvarrást hajtottak végre. A

32 (!) másodperces friss bemutatóban ismét megelevenedik a kisfiú, hogy a holdkaréjon szörfözve útra keljen, és beköszönjön a cég legismertebb karaktereihez

– majd visszatérjen a felhők közé horgászni.

A jelenetben feltűnnek A rosszfiúk, az Így neveld a sárkányod, a Kung Fu Panda, a Bébi úr, a Trollok és a Shrek legismertebb alakjai is – azaz a szokásos hangulatfestés helyett a cég arra használta túlnyújtott bevezetőt, hogy bemutassa saját filmjeit és tulajdonait – vagy éppen hogy hencegjen velük.

Az új kisfilmet ugyanis nemcsak hossza, vagy épp amiatt érik kritikák, hogy a DreamWorks a jelek szerint valóban büszke Bébi úr című mozijára (amiből immár két film, két sorozat, számtalan kisfilm és különkiadás is készült, azaz senkit sem kellene meglepjen a dolog), hanem azért is, mert számtalan közönségkedvenc kimaradt belőle. Hogyan hagyhatták ki például a három mozifilmet, több spinoffot és sorozatot is megélt Madagaszkárt? Vagy mi indokolja az idén bemutatott, de szinte máris elfeledett A rosszfiúk szerepeltetését? Nem is beszélve a 2D-s animációkról, melyeknek nagy hagyományuk volt a DreamWorksnél, de mintha teljesen elfeledkeztek volna az olyan gyöngyszemekről, mint az Irány Eldorádó, az Egyiptom hercege, vagy épp a Szilaj, mely épp tavaly kapott folytatást.

Nem tudni, az új logó meddig húzza majd, mindenesetre a decemberben érkező Csizmás, a kandúr: Az utolsó kívánság előtt debütál majd. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.