Kendrick Lamar is nekifut az Oscarnak

Mikrofilm

A rapper a Pulitzer-díj után a legfőbb filmes elismerést is elhódítaná a legújabb albuma egyik számához készült kisfilmjével.

Hollywoodot is meghódítaná Kendrick Lamar – írtuk az elmúlt évek legnagyobb sikerű, legjelentősebb rapperéről, amikor kiderült, hogy összeállt a South Park alkotóival. A Matt Stone-Trey Parker párossal egy akcióvígjátékot terveznek, de az is előfordulhat, hogy mire ez elkészül, addigra Lamart már nemcsak Pulitzer-, hanem Oscar-díjas zenészként is emlegethetjük. A Variety szerint ugyanis a rapper kisfilmje komoly esélyekkel vág neki a következő Oscarnak.

Idén jelent meg Lamar ötödik stúdióalbuma, a Mr. Morale & the Big Steppers, amelyet minden komolyabb zenei újság az év legjobbjai között emleget. A lemezen – melyet többek között Eckhart Tolle spirituális tanító és a szexuális zaklatással megvádolt Kodak Black zenésztárssal együttműködve készített el – olyan Lamartól megszokott témák mellett mint a vallás, a család és a hírnév, többek között azzal is foglalkozik, hogyan változtatták meg előadóként, férjként és apaként a szakmai és közönségsikerek.

Az egyik legnagyobb feltűnést a We Cry Together című szám keltette a lemezről, amely olyan, mint egy minidráma és egy szabadvers keveréke: ebben az hallható, ahogy egy pár váltakozó intenzitással veszekszik; miközben sértéseket vágnak egymás fejéhez, a szöveg sokat elárul a mérgező kapcsolatok dinamikájáról és a napjainkban uralkodó férfi- és nőképről is.

A kisfilmben, melyet Lamar, Dave Free és Jake Schreier rendeztek, ugyanazok szerepelnek, akik előadják a dalt: maga a rapper, valamint Taylour Paige, aki a tavalyi Zola – Egy eszelős hétvége című mozival robbant be (kritikánk a fimlről itt), mely az első film volt, amely egy Twitter-bejegyzés adaptációja.

„Hatalmas kihívást jelentett hogy abban éljek, amit írtam, és hogy valóban ott legyek Taylourral együtt. Emlékszem, ahogy folyamatosan újra és újra átvettük, én pedig azt éreztem: a fenébe, még jobban értem ezt a karaktert, mert újraélem az energiáit és érzelmeit, és mert ez az egész annyira élő és direkt” – mondta a forgatásról a rapper. Hozzátette, egy kapcsolatban két, teljesen különböző világot kell összehozni az embereknek – a dalban és a klipben ennek nehézségeit akarta megmutatni. Free, az egyik rendező szerint Lamar kifejezett kérése volt, hogy a helyszínül szolgáló szoba fülledt, intenzív érzést keltsen.

Az elmúlt években az Oscar rövidfilm-formátumai számtalan sztárnak adtak lehetőséget, hogy kipróbálják magukat a filmezés terén. Kobe Bryant kosaras a sport iránti rajongásáról szóló verse adaptációjával nyerte el a díjat az animációs rövidfilmek kategóriájában; Matthew A. Cherry amerikaifocista ugyanebben a kategóriában győzött Hair Love című animációjával, melyből immár sorozat is készül; tavaly pedig az a Riz Ahmed vitte haza a Legjobb rövidfilm aranyszobrocskáját, akit színészként olyan filmjeiről ismerünk, mint A fém hangja (melyért a Legjobb főszereplők között ugyancsak Oscarra jelölték), vagy az Aznap éjjel című sorozat. Lamarnak azonban nem lesz könnyű dolga, számtalan kisfilmes versenytársa mellett ugyanis Taylor Swift is versenybe száll az Oscarért az All Too Well című dalának kisfilmjével.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.