Ez a film pontosan megmutatja, milyen nehéz helyzetben van Európa

  • Gera Márton
  • 2018. november 22.

Mikrofilm

Mi tud tenni egy német nő, hogy megmentse a menekülteket? Filmajánló.

Középkorú nő vitorlázik a tengeren; hol nyugodtan élvezheti a szabadságát, hol viharba kerülve hánykolódik a hullámok közt kis hajójával. Van is célja meg nincs is, a vitorlázás inkább arról szól, hogy távol legyen a saját mindennapjaitól. És ezt sikerül is elérnie: a tenger egy menekülteket szállító hajó mellé sodorja - az utasok  Európa felé tartanak egy jobb élet reményében.

Mit tesz Rieke, egyáltalán, mit tehet a Németországban mentőápolóként dolgozó nő, ha segíteni akar azokon, akik a hajón rostokolnak?

Styx feliratos előzetes (12)

Rike, a doktornő  tökéletesen mintázza meg mindazt, amit a nyugati emberről gondolunk: intelligens, magabiztos, eltökélt és határozott. Régóta dédelgetett álma, hogy egyedül keljen útra vitorlásával az Atlanti-óceánon fekvő Ascension-szigetre. Az álomnyaralás ígérete azonban hamar szertefoszlik, amikor egy hatalmas vihar után egy léket kapott halászhajó mellett találja magát.

A beszédes és egyben mitológiai című Styx – Hamis szelek végtelenül egyszerű történettel csábít, de a tengeren hánykolódó vitorlás és lélekvesztő mögött megbújik a szinte megoldhatatlan kérdés: hogyan tudunk úgy segíteni, hogy az tényleg segítség legyen? Elegendő-e, amit Rieke tesz, aki felvesz a vitorlására egy menekültet?

A hosszú beállítások és a látszólagos eseménytelenség mögött ott a metafora, amely a Styxben a legfontosabb. A vitorlázó nő akár mi is lehetnének, pontosabban a kételyek között őrlődő Európa, amelynek egy része minden menekültet felvenne a hajójára, csak hát vannak korlátok, esetünkben például az, hogy a vitorlás nem akkora, mint Mészáros Lőrinc jachtja. Ez a dilemma ott van végig a filmben, látni a főszereplő Susanne Wolff tekintetében, és látni abban is, ahogy a hajó rázkódik a tengeren.

false

Ami viszont a legjobb a szinte a semmiből érkező Wolfgang Fischer filmjében, az éppen az, hogy a rendező nem akar kész válaszokat a nézőnek adni, hiszen neki sincsenek kész válaszai. A Styx nem akarja megmondani, mit gondoljunk, mit tegyünk, egyszerűen csak felteszi a kérdéseket, felmutatja a problémákat, és otthagy minket velük, ahogy Riekét a tengeren.

A filmet mától játsszák a mozikban

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.