Fehér inges, focimeccsen szotyizó nagyurak döntenek életről és halálról

  • Gera Márton
  • 2018. február 18.

Mikrofilm

Nem könnyű a cigarettacsempészek élete sem. Családi gondok, börtön és kínzás egy jó kis szlovák krimiben.

Bár Peter Bebjak pont egyidős Martin McDonaghgal, elég valószínű, hogy a szlovák direktor sokat tanult az ír-angol kollégától. Mert A határ című filmje pont olyan, mintha egy McDonagh-dráma lenne: vannak benne bűnözők, akik nem is olyan rosszak, vannak benne csúnya jelenetek, és fröccsen a vér, miközben jobb sorsra érdemes figurák próbálnak valahogy élni és túlélni. Most épp a szlovák–ukrán határon, ahol nemcsak az a gond, hogy a csempészet már nem megy annyira, hanem inkább az, hogy a gyerek börtönben van, és bármelyik nap vihetik a kórházba, mivel a világnak ezen a részén azért a börtön nem életbiztosítás. Közben a lány házasodni szeretne, de persze nem mindegy, milyen fiúhoz megy hozzá, és van itt még ezernyi probléma, amit elsősorban fegyverrel szeretnének megoldani.

Jelenet a filmből

Jelenet a filmből

 

Első hallásra azt gondolná az ember, A határ egy szomorú és akcióval bőségesen megpakolt film, de pont az benne a truváj, hogy okosan játszik a műfajokkal. Az egyik pillanatban éppen azzal vannak elfoglalva derék hőseink, hogy valakit megszabadítsanak az ujjától, aztán már ott is vagyunk az esküvőn, ahol a csempészek előveszik a szebbik arcukat, hogy legközelebb a jól fésült, a focimeccsen nagyban szotyizó fickóval egyeztessenek. Nem könnyű megmondani, hogy amit látunk, krimi-e, avagy humoros elemekkel bőségesen kevert thriller, netán sötét akciókomédia, de alighanem jól is van ez így, lévén ez a sokszínűség tartja a vászon előtt a nézőt.

ČIARA - V kinách od 3.8.2017 - trailer

SLOVENSKO/ UKRAJINA/ 2017/ réžia: Peter Bebjak / Adam Krajňák (T.Maštalír) je otcom rodiny i hlavou kriminálnej skupiny, ktorá pašuje cigarety cez slovensko-ukrajinskú hranicu. V kruhu svojich najbližších zohráva nenahraditeľnú rolu starostlivého dôverníka, ale aj zásadového a nekompromisného vodcu, ktorému ani v rozhodujúcich okamihoch nechýba temperament.

Ha viszont kicsit a film mélyére nézünk, hamar rájöhetünk, hogy ehhez hasonlót azért már sokszor láttunk. Persze, ez most itt játszódik a szomszédban, alig pár kilométerre tőlünk, mégis volt már jó pár olyan mozi, amelyben ilyen sötét figurák próbáltak egyről a kettőre jutni. Hogy ezekhez képes nyújt-e bármivel is többet A határ, arról már nem vagyunk annyira meggyőződve. De két jól elhelyezett poén és egy fegyveres lépcsőházi kergetőzés között nem feltétlenül ezen rágódik a néző.

A filmet február 25-én, vasárnap vetítik az 5. Cseh és Szlovák Filmkarneválon, a Toldi moziban.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

 


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.