Léna: megerőszakolta a tanára, tönkre is ment az élete

  • Gera Márton
  • 2018. február 17.

Mikrofilm

Bár vannak hibái, de erős film. Jövő héten itthon is megnézhető.

Léna tipikus kamasz. Olyan, aki pénteken elmegy bulizni, ha van rá idő, kiül valahová a folyó partjára, elszív egy cigarettát, és matekóra közben megjegyzi a barátnőjének, hogy milyen jóképű a tanár. Vannak ugyan problémák, ám ezek leginkább olyanok, mint amilyenekkel a legtöbb fiatal küzd. Ebből az alaphelyzetből persze nehezen lehetne mozit csinálni, és a szlovák Tereza Nvotová nem is erről akart beszélni első nagyjátékfilmjében. Hanem valami komolyabbról és fojtogatóbbról.

Jelenet a filmből

Jelenet a filmből

 

Lénát két matekpélda megoldása közben megerőszakolja a tanára. Befogja a száját, kioldja az övét, odarángatja az ágyhoz, és erőszakot tesz a lányon. Innentől változik meg minden. A lány nem akar semmiről sem beszélni, mert talán nem is tud, csak néz maga elé, köp egy hatalmasat, mintha így megszabadulhatna a történtektől, majd egy váratlan pillanatban felvágja az ereit. Ott van ezekben a jelenetekben mindaz, ami még manapság is oly jellemző: az áldozat nem mer szólni, fél, hogy nem hisznek neki, és tényleg, ki hinné el, hogy a köztiszteletben álló tanár úr mocskos erőszaktevő!? Léna inkább nem beszél: csöndben van otthon, de csöndben van a pszichiátrián is, ami egyébként tisztára olyan, mint Száll a kakukk fészkére elmegyógyintézete. Nyomasztó, és persze semmiféle segítséget nem ad, csak még jobban szétcseszi a dolgokat.

Špína (2017) trailer

Autentický a mrazivě otevřený snímek, jenž vzbudil pozornost již při premiéře na MFF v Rotterdamu. Intimní drama o tajemství, které nejde říct ani nejlepší kámošce. Režie: Tereza Nvotová Seznam promítání: http://www.csfd.cz/kino/?period=all&films%5B0%5D=482800&district-filter=0 Stránka filmu: https://www.facebook.com/pg/filmspina/ CSFD: http://www.csfd.cz/film/482800-spina/prehled/

De a Léna aligha lenne érdekes, ha csupán általánosságban akarna beszélni a nemi erőszakról. Tereza Nvotová nyilván tisztában volt ezzel, így pont azok a film legerősebb pillanatai, amelyek arról szólnak, hogy itt egy lány, aki most fedezné fel a szerelmet, a szexualitást, ehhez képest valami isten háta mögötti intézetbe rakják, ahol valaki odaveti neki, hogy biztos azért vagy ilyen fád, mert „kiderült a barátodról, hogy meleg”. A helyzet pedig egyre rosszabb lesz, és közben arról is mesél a film, hogy milyen állapotban van a rendszer, amelynek elvileg az lenne a feladata, hogy segítsen, és elviselhetőbbé, feldolgozhatóvá tegye a felfoghatatlant. Talán mondani sem kell, hogy a lerohadt egészségügyi intézmény látványa, a fojtogató hangulat innen nézve sem tűnik ismeretlennek. Ám mintha túlságosan is erre a témára koncentrálna a rendező, ennek következtében pedig a film közepén Léna sorsa háttérbe szorul, ami mégiscsak zavaró. Főleg annak fényében, hogy amikor megvan rá a lehetősége, Dominika Zeleníková igen meggyőzően játssza a főszerepet, keveset szól, de amikor mégis kitör belőle a fájdalom, akkor az rögtön hat.

Megoldásokkal persze a Léna sem szolgál, elvégre nincsenek általános érvényű megoldások. Néha valaki rájön, hogy esetleg emberien kellene fordulni a másikhoz, és akkor talán elmesélné, hogy mi történt, hogy mitől is szenved. Hogy ez a férfi, aki most megint eljött hozzánk vacsorázni, amúgy megerőszakolt. Néha viszont semmi ilyesmi nem történik. És ez az igazán nyomasztó.

A filmet február 22-én, csütörtökön vetítik az 5. Cseh és Szlovák Filmkarneválon, a Toldi moziban.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.