Nem vicc: rozmár lett a nagyiból

  • - cd -
  • 2018. február 19.

Mikrofilm

Komolyan, ott úszkál a Moldvában, de a napokban hozzánk is benéz.

A legrejtettebb titkok, a legfájóbb múltbéli történetek vagy az egyszerű hétköznapi problémák mind-mind a családi asztal körül, ebéd közben válnak beszédtémává. Jól bevált dramaturgiai toposz ez, meg hát a valós életben is rendre előfordul, hogy a gőzölgő leves és a frissen sültek között vagy fölött kerekedik családi perpatvar.
Nincs ez másképp a kényszerű idillt fenntartó özvegy Hanával és fiaival, meg azok családjaival sem. Csakhogy míg a két bőven felnőtté érett fiú azt sem tudja, hogyan ócsárolja a másikat, addig a mama azt se tudja, miként járjon fiai és unokái kedvében.
Három generáció együttélésének nehézségeit és rejtett szépségeit mutatja be az egyébként elsőre szimpla kis sztorinak tűnő cseh film, a Jeges nagyi – mondjuk, régi hagyománya az ilyesmi a cseh filmművészetnek. Mondhatni profik benne.
A hatvanas éveiben járó özvegy Hana élete kiszámítható, egyhangúnak is simán mondható, ami csupa igazodásról, mások kiszolgálásáról, de leginkább a folytonos, önként vállalt tűrésről szól. A prágai asszony eltűri, hogy lényegében már nincs saját élete, hogy csak és kizárólag másokért él, mert az életben felmerülő valamennyi prioritást nem a neki kedvező dolgok választása jelenti, mindig csak a családja diktál. Rossz érzéseket, kínos szituációkat szül ez a felállás.
De egy véletlen folytán Hana új ismerősökre tesz szert, megismerkedik egy úgynevezett rozmárklub tagjaival, akik télen a jeges vízben úszva lelik örömüket. Furcsa kis különc csapathoz csatlakozik, egyikőjükkel pedig közelebbi viszonyba is kerül, de egy Adele nevű tyúk, mármint tényleg egy baromfi, aki nem mellesleg embernek hiszi magát, meg néhány fajtársa, illetve a férfi családja és a ragaszkodás a magányos életviteléhez végül e bimbódzó, kései és csupán feltételezett szerelem útjába áll.
Nem biztos, hogy baj ez. Mert miközben az asszony újra megtanul kiállni önmagáért, minden bátorságát összeszedve a jeges Moldvába is belesétál, és végre nem az árral, hanem ellene úszik. Még azt is van alkalma felfedezni, mi mindenre lehet jó (a főzésen túl) az extra szűz olívaolaj. Sosem késő, ugyebár…

A Jeges nagyi című filmet február 23-án, pénteken vetítik az 5. Cseh és Szlovák Filmkarneválon, a Toldi moziban.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.