Hazai mozik verték agyon a Star Warst Kínában

  • narancs.hu
  • 2019. december 24.

Mikrofilm

Tűzoltás gyanánt hamarosan érkezik az első kínai Star Wars-regény.

A Star Wars így is a mozik királya, de fogytán az Erő – nagyjából így lehetne összegezni a Skywalker kora bemutatójának számait. A kilencedik rész 176 millió dollárral természetesen első helyen debütált Amerikában – ez a szám minden más filmnek dicséretére válna, a fénykardok univerzumában azonban jelentős visszaesést jelent: Az ébredő Erő ugyanennyi idő alatt 248 millió, Az utolsó Jedik pedig 220 millió dollárt ért el.

Szintén kínos, hogy az új Star Wars az egyre fontosabb piacnak számító Kínában sem izgatta túlzottan az embereket. A bevételi lista első helyén az Ip Man 4: The Finale című kínai harcművészeti film végzett, de hatalmas meglepetésre a második helyre szintén egy hazai film került: a Sheep Without A Shepherd című thriller-dráma, melyben egy bűnös férfi igyekszik menteni a családját.

false

 

Skywalkerék mindössze a harmadik helyre voltak jók, ráadásul az is épphogy összejött nekik: az Only Cloud Knows című, Új-Zélandon játszódó road movie – mely szintén hazai film – pénteken és vasárnap is jobb számokat produkált, de a több vásznon futó Star Warsnak végül szombati eredményeivel csak sikerült előznie. Ezzel együtt is ez a franchise leggyengébben teljesítő filmje az országban.

A Star Wars csökkenő népszerűségének hatására idén októberben jelentették be, hogy a Disney egyezséget kötött Kína legnagyobb online kiadójával. Nemcsak az eddig megjelent 40 történetet adják majd ki újra, de egy új, kínai Star Wars regény is készül egy ismert kínai internetes író tollából, aki az országra jellemző elemeket és történetmesélési metódusokat visz majd be a Star Wars világába – jelentsen ez bármit is.

Bár a Skywalker kora minden várakozást alulmúlt, a Star Wars mozik hagyományosan gyengébben teljesítenek Kínában, mint a többi amerikai franchise. Ez annak is köszönhető, hogy mindkét új trilógia erősen épített az eredeti Csillagok háborúja-filmek nosztalgiájára – Kínában azonban a 70-es években csak néhány nyugati filmet mutattak be a mozik, így George Lucas történeteinek nem igazán van kultusza az országban. A Disneynél abban reménykednek, hogy a kifejezetten erre a piacra szánt regény a mozis bevételeket is megdobja majd,

A Miki egeres stúdiónak egyébként az új Star Wars film számai ellenére sincs oka panaszra: ebben az évben rekordot jelentő 6 filmjük bevétele lépte át az 1 milliárd dolláros álomhatárt; a Disney filmjei 2019-ben világszerte több mint 10 milliárd bevételt hoztak, ami példa nélküli.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.