Hazai mozik verték agyon a Star Warst Kínában

  • narancs.hu
  • 2019. december 24.

Mikrofilm

Tűzoltás gyanánt hamarosan érkezik az első kínai Star Wars-regény.

A Star Wars így is a mozik királya, de fogytán az Erő – nagyjából így lehetne összegezni a Skywalker kora bemutatójának számait. A kilencedik rész 176 millió dollárral természetesen első helyen debütált Amerikában – ez a szám minden más filmnek dicséretére válna, a fénykardok univerzumában azonban jelentős visszaesést jelent: Az ébredő Erő ugyanennyi idő alatt 248 millió, Az utolsó Jedik pedig 220 millió dollárt ért el.

Szintén kínos, hogy az új Star Wars az egyre fontosabb piacnak számító Kínában sem izgatta túlzottan az embereket. A bevételi lista első helyén az Ip Man 4: The Finale című kínai harcművészeti film végzett, de hatalmas meglepetésre a második helyre szintén egy hazai film került: a Sheep Without A Shepherd című thriller-dráma, melyben egy bűnös férfi igyekszik menteni a családját.

false

 

Skywalkerék mindössze a harmadik helyre voltak jók, ráadásul az is épphogy összejött nekik: az Only Cloud Knows című, Új-Zélandon játszódó road movie – mely szintén hazai film – pénteken és vasárnap is jobb számokat produkált, de a több vásznon futó Star Warsnak végül szombati eredményeivel csak sikerült előznie. Ezzel együtt is ez a franchise leggyengébben teljesítő filmje az országban.

A Star Wars csökkenő népszerűségének hatására idén októberben jelentették be, hogy a Disney egyezséget kötött Kína legnagyobb online kiadójával. Nemcsak az eddig megjelent 40 történetet adják majd ki újra, de egy új, kínai Star Wars regény is készül egy ismert kínai internetes író tollából, aki az országra jellemző elemeket és történetmesélési metódusokat visz majd be a Star Wars világába – jelentsen ez bármit is.

Bár a Skywalker kora minden várakozást alulmúlt, a Star Wars mozik hagyományosan gyengébben teljesítenek Kínában, mint a többi amerikai franchise. Ez annak is köszönhető, hogy mindkét új trilógia erősen épített az eredeti Csillagok háborúja-filmek nosztalgiájára – Kínában azonban a 70-es években csak néhány nyugati filmet mutattak be a mozik, így George Lucas történeteinek nem igazán van kultusza az országban. A Disneynél abban reménykednek, hogy a kifejezetten erre a piacra szánt regény a mozis bevételeket is megdobja majd,

A Miki egeres stúdiónak egyébként az új Star Wars film számai ellenére sincs oka panaszra: ebben az évben rekordot jelentő 6 filmjük bevétele lépte át az 1 milliárd dolláros álomhatárt; a Disney filmjei 2019-ben világszerte több mint 10 milliárd bevételt hoztak, ami példa nélküli.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.