Hollywoodban is véget ért a Covid, de elég nagy ára volt

Mikrofilm

A járványprotokoll többszáz millió dollárral drágította a produkciókat.

Bő három év után a WHO május elején megszüntette a Covid-19 miatti globális egészségügyi veszélyhelyzetet, azaz hivatalosan is véget ért a pandémia. Alig pár nappal később, május 11-én Hollywoodban is megszűntek a járvány miatti biztonsági intézkedések: nem kötelező immár a stábtagoknak maszkot hordaniuk vagy épp távolságot tartaniuk egymástól.

Hogy pontosan mennyibe fájt a filmiparnak az állandó tesztelés és a Covid-protokoll többi része, az talán soha nem derül ki, a becslések szerint azonban rengeteg pénzről van szó. Csak Kaliforniában, ahol az elmúlt két évben 92 film vagy sorozat kapott valamiféle adókedvezményt, a Coviddal kapcsolatos költségek 223,5 millió dollárra (több mint 76 milliárd forint) rúgtak – még szerencse, hogy mindezt az állam adójóváírási programjából fedezték. Az itt forgó produkciók többsége azonban nem részesül hasonló kedvezményben, viszont a kötelező szabályokat nekik is be kellett tartaniuk – csak épp ezek árát saját zsebből kellett kigazdálkodniuk.

A protokoll 2020 szeptemberében lépett életbe a hollywoodi szakszervezetek és az AMPTP (Mozis és Televíziós Producerek Szövetsége) között három hónappal azután hogy a járvány kitörése miatt mindenhol abbamaradtak a forgatások. A szabályok lehetőséget nyújtottak a stáboknak, hogy újra munkába állhassanak, miközben biztosítaniuk kellett a filmiparban dolgozó több ezer munkavállaló egészségét és biztonságát.

 
Forrás. Click Orlando
 

A Kaliforniai Filmbizottság becslése szerint 2021-ben azok a 20 millió dolláros büdzsét meghaladó produkciók, amelyek adókedvezményt kaptak az államtól, költségvetésük 5-6,5 százalékát költötték a Coviddal kapcsolatos biztonsági intézkedésekre. Tévésorozatoknál és alacsonyköltségvetésű filmeknél ugyanez az arány 4,25 százalék volt. 2022-ben előbbieknél már 5,6 százalékát tettek ki a Covid-költségek, utóbbiaknál viszont 3,8-re csökkentek. Egy 60 millió dollárnál többe kerülő film átlagosan 5,6 milliót, egy 15-60 milliós film pedig 1,5 milliót áldozott a biztonsági intézkedésekre; míg a kisebb, független filmek körülbelül 220 ezer dollárt. Előfordulhatott azonban, hogy a protokoll biztosítása a költségvetés 20-30 százalékát is felemésztette, főleg ha sokat kellett utazni, vagy a stábtagok munka előtt kénytelenek voltak karanténba vonulni.

A Covid-költségek kb. 40 százalékát tették ki a munkadíjak, azaz azoknak az embereknek a fizetése, akik biztosították a protokollok betartását. A Covid-személyzet kisebb költségvetésű produkcióknál két-három, míg nagyköltségvetésű filmeknél akár 15 emberből is állhatott: közéjük tartozott a Covid supervisor, a Covid koordinátor, a Covid megfelelőséget biztosító menedzserek, a higiéniáért felelős produkciós asszisztensek, a Covid-teszterek, a Coviddal kapcsolatos orvosi személyzet, valamint a plusz sofőrök és helyszíni asszisztensek, akikre azért volt szükség, hogy a távolságtartás biztosított legyen. A Covid-költségek maradék 60 százalékát tették ki az anyagi költségek: tesztek, fertőtlenítő állomások, arcmaszkok és -pajzsok, plusz járművek vagy épp a karanténért és távoli munkavégzésért járó illetmények.

A legellentmondásosabb szabály az oltásokkal kapcsolatos előírás volt, ami 2021 júliusában lépett életbe. Eszerint a producerek kötelező oltást rendelhettek el azoknak, akik a produkció ’A zónájában’ dolgoztak, azaz közvetlenül a "tűz közelében", a maszktalan színészek közelében. Az előírás ellen több színész és a Színészek Céhének elnöke is tiltakozott, mivel diszkriminálja az oltatlanokat. A szabályok miatt Ice Cube 9 millió dolláros gázsit veszített, de Emilio Esteveznek és a Whiplash sztárjának, Miles Tellernek, valamint a Fekete Párduc egyik főszereplőjének, Letitia Wrightnak is meggyűlt a baja az előírással – mindezeket a balhékat ebben a cikkünkben gyűjtöttük össze.

A Covid-előírásoknak ugyan most hivatalosan is vége, vannak azonban olyan produkciók, amelyek továbbra is előírhatják, hogy csak a beoltott stábtagok dolgozhatnak a színészek közelében. Azok a színészek pedig, akik közeli, intim jelenetben szerepelnek, július 31-ig kérhetnek antigén tesztet maguknak és azoknak, akikkel együtt játszanak. Hasonló a helyzet a Covid-tesztekkel: már nem kötelezőek, de július 31-ig még kérvényezhetőek. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.