Hollywoodban is véget ért a Covid, de elég nagy ára volt

Mikrofilm

A járványprotokoll többszáz millió dollárral drágította a produkciókat.

Bő három év után a WHO május elején megszüntette a Covid-19 miatti globális egészségügyi veszélyhelyzetet, azaz hivatalosan is véget ért a pandémia. Alig pár nappal később, május 11-én Hollywoodban is megszűntek a járvány miatti biztonsági intézkedések: nem kötelező immár a stábtagoknak maszkot hordaniuk vagy épp távolságot tartaniuk egymástól.

Hogy pontosan mennyibe fájt a filmiparnak az állandó tesztelés és a Covid-protokoll többi része, az talán soha nem derül ki, a becslések szerint azonban rengeteg pénzről van szó. Csak Kaliforniában, ahol az elmúlt két évben 92 film vagy sorozat kapott valamiféle adókedvezményt, a Coviddal kapcsolatos költségek 223,5 millió dollárra (több mint 76 milliárd forint) rúgtak – még szerencse, hogy mindezt az állam adójóváírási programjából fedezték. Az itt forgó produkciók többsége azonban nem részesül hasonló kedvezményben, viszont a kötelező szabályokat nekik is be kellett tartaniuk – csak épp ezek árát saját zsebből kellett kigazdálkodniuk.

A protokoll 2020 szeptemberében lépett életbe a hollywoodi szakszervezetek és az AMPTP (Mozis és Televíziós Producerek Szövetsége) között három hónappal azután hogy a járvány kitörése miatt mindenhol abbamaradtak a forgatások. A szabályok lehetőséget nyújtottak a stáboknak, hogy újra munkába állhassanak, miközben biztosítaniuk kellett a filmiparban dolgozó több ezer munkavállaló egészségét és biztonságát.

 
Forrás. Click Orlando
 

A Kaliforniai Filmbizottság becslése szerint 2021-ben azok a 20 millió dolláros büdzsét meghaladó produkciók, amelyek adókedvezményt kaptak az államtól, költségvetésük 5-6,5 százalékát költötték a Coviddal kapcsolatos biztonsági intézkedésekre. Tévésorozatoknál és alacsonyköltségvetésű filmeknél ugyanez az arány 4,25 százalék volt. 2022-ben előbbieknél már 5,6 százalékát tettek ki a Covid-költségek, utóbbiaknál viszont 3,8-re csökkentek. Egy 60 millió dollárnál többe kerülő film átlagosan 5,6 milliót, egy 15-60 milliós film pedig 1,5 milliót áldozott a biztonsági intézkedésekre; míg a kisebb, független filmek körülbelül 220 ezer dollárt. Előfordulhatott azonban, hogy a protokoll biztosítása a költségvetés 20-30 százalékát is felemésztette, főleg ha sokat kellett utazni, vagy a stábtagok munka előtt kénytelenek voltak karanténba vonulni.

A Covid-költségek kb. 40 százalékát tették ki a munkadíjak, azaz azoknak az embereknek a fizetése, akik biztosították a protokollok betartását. A Covid-személyzet kisebb költségvetésű produkcióknál két-három, míg nagyköltségvetésű filmeknél akár 15 emberből is állhatott: közéjük tartozott a Covid supervisor, a Covid koordinátor, a Covid megfelelőséget biztosító menedzserek, a higiéniáért felelős produkciós asszisztensek, a Covid-teszterek, a Coviddal kapcsolatos orvosi személyzet, valamint a plusz sofőrök és helyszíni asszisztensek, akikre azért volt szükség, hogy a távolságtartás biztosított legyen. A Covid-költségek maradék 60 százalékát tették ki az anyagi költségek: tesztek, fertőtlenítő állomások, arcmaszkok és -pajzsok, plusz járművek vagy épp a karanténért és távoli munkavégzésért járó illetmények.

A legellentmondásosabb szabály az oltásokkal kapcsolatos előírás volt, ami 2021 júliusában lépett életbe. Eszerint a producerek kötelező oltást rendelhettek el azoknak, akik a produkció ’A zónájában’ dolgoztak, azaz közvetlenül a "tűz közelében", a maszktalan színészek közelében. Az előírás ellen több színész és a Színészek Céhének elnöke is tiltakozott, mivel diszkriminálja az oltatlanokat. A szabályok miatt Ice Cube 9 millió dolláros gázsit veszített, de Emilio Esteveznek és a Whiplash sztárjának, Miles Tellernek, valamint a Fekete Párduc egyik főszereplőjének, Letitia Wrightnak is meggyűlt a baja az előírással – mindezeket a balhékat ebben a cikkünkben gyűjtöttük össze.

A Covid-előírásoknak ugyan most hivatalosan is vége, vannak azonban olyan produkciók, amelyek továbbra is előírhatják, hogy csak a beoltott stábtagok dolgozhatnak a színészek közelében. Azok a színészek pedig, akik közeli, intim jelenetben szerepelnek, július 31-ig kérhetnek antigén tesztet maguknak és azoknak, akikkel együtt játszanak. Hasonló a helyzet a Covid-tesztekkel: már nem kötelezőek, de július 31-ig még kérvényezhetőek. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.