Hollywoodban is véget ért a Covid, de elég nagy ára volt

Mikrofilm

A járványprotokoll többszáz millió dollárral drágította a produkciókat.

Bő három év után a WHO május elején megszüntette a Covid-19 miatti globális egészségügyi veszélyhelyzetet, azaz hivatalosan is véget ért a pandémia. Alig pár nappal később, május 11-én Hollywoodban is megszűntek a járvány miatti biztonsági intézkedések: nem kötelező immár a stábtagoknak maszkot hordaniuk vagy épp távolságot tartaniuk egymástól.

Hogy pontosan mennyibe fájt a filmiparnak az állandó tesztelés és a Covid-protokoll többi része, az talán soha nem derül ki, a becslések szerint azonban rengeteg pénzről van szó. Csak Kaliforniában, ahol az elmúlt két évben 92 film vagy sorozat kapott valamiféle adókedvezményt, a Coviddal kapcsolatos költségek 223,5 millió dollárra (több mint 76 milliárd forint) rúgtak – még szerencse, hogy mindezt az állam adójóváírási programjából fedezték. Az itt forgó produkciók többsége azonban nem részesül hasonló kedvezményben, viszont a kötelező szabályokat nekik is be kellett tartaniuk – csak épp ezek árát saját zsebből kellett kigazdálkodniuk.

A protokoll 2020 szeptemberében lépett életbe a hollywoodi szakszervezetek és az AMPTP (Mozis és Televíziós Producerek Szövetsége) között három hónappal azután hogy a járvány kitörése miatt mindenhol abbamaradtak a forgatások. A szabályok lehetőséget nyújtottak a stáboknak, hogy újra munkába állhassanak, miközben biztosítaniuk kellett a filmiparban dolgozó több ezer munkavállaló egészségét és biztonságát.

 
Forrás. Click Orlando
 

A Kaliforniai Filmbizottság becslése szerint 2021-ben azok a 20 millió dolláros büdzsét meghaladó produkciók, amelyek adókedvezményt kaptak az államtól, költségvetésük 5-6,5 százalékát költötték a Coviddal kapcsolatos biztonsági intézkedésekre. Tévésorozatoknál és alacsonyköltségvetésű filmeknél ugyanez az arány 4,25 százalék volt. 2022-ben előbbieknél már 5,6 százalékát tettek ki a Covid-költségek, utóbbiaknál viszont 3,8-re csökkentek. Egy 60 millió dollárnál többe kerülő film átlagosan 5,6 milliót, egy 15-60 milliós film pedig 1,5 milliót áldozott a biztonsági intézkedésekre; míg a kisebb, független filmek körülbelül 220 ezer dollárt. Előfordulhatott azonban, hogy a protokoll biztosítása a költségvetés 20-30 százalékát is felemésztette, főleg ha sokat kellett utazni, vagy a stábtagok munka előtt kénytelenek voltak karanténba vonulni.

A Covid-költségek kb. 40 százalékát tették ki a munkadíjak, azaz azoknak az embereknek a fizetése, akik biztosították a protokollok betartását. A Covid-személyzet kisebb költségvetésű produkcióknál két-három, míg nagyköltségvetésű filmeknél akár 15 emberből is állhatott: közéjük tartozott a Covid supervisor, a Covid koordinátor, a Covid megfelelőséget biztosító menedzserek, a higiéniáért felelős produkciós asszisztensek, a Covid-teszterek, a Coviddal kapcsolatos orvosi személyzet, valamint a plusz sofőrök és helyszíni asszisztensek, akikre azért volt szükség, hogy a távolságtartás biztosított legyen. A Covid-költségek maradék 60 százalékát tették ki az anyagi költségek: tesztek, fertőtlenítő állomások, arcmaszkok és -pajzsok, plusz járművek vagy épp a karanténért és távoli munkavégzésért járó illetmények.

A legellentmondásosabb szabály az oltásokkal kapcsolatos előírás volt, ami 2021 júliusában lépett életbe. Eszerint a producerek kötelező oltást rendelhettek el azoknak, akik a produkció ’A zónájában’ dolgoztak, azaz közvetlenül a "tűz közelében", a maszktalan színészek közelében. Az előírás ellen több színész és a Színészek Céhének elnöke is tiltakozott, mivel diszkriminálja az oltatlanokat. A szabályok miatt Ice Cube 9 millió dolláros gázsit veszített, de Emilio Esteveznek és a Whiplash sztárjának, Miles Tellernek, valamint a Fekete Párduc egyik főszereplőjének, Letitia Wrightnak is meggyűlt a baja az előírással – mindezeket a balhékat ebben a cikkünkben gyűjtöttük össze.

A Covid-előírásoknak ugyan most hivatalosan is vége, vannak azonban olyan produkciók, amelyek továbbra is előírhatják, hogy csak a beoltott stábtagok dolgozhatnak a színészek közelében. Azok a színészek pedig, akik közeli, intim jelenetben szerepelnek, július 31-ig kérhetnek antigén tesztet maguknak és azoknak, akikkel együtt játszanak. Hasonló a helyzet a Covid-tesztekkel: már nem kötelezőek, de július 31-ig még kérvényezhetőek. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."