Egyre hamarabb landolnak streamingen a mozifilmek

Mikrofilm

Az átlag immár 30 napra zsugorodott.

A végtelen mennyiségű, megszámlálhatatlan számú platformról ömlő tartalom miatt talán fel sem tűnik, milyen óriási változás ment végbe az elmúlt két évben Hollywoodban. Korábban az iparági sztenderd szerint moziban debütáló filmek 90 nap után kerültek fel az online platformokra – ezt reformálta meg teljesen a koronavírus, a forradalmat pedig ironikus módon egy éneklő trollokkal felálló animáció indította el. Aztán először a Warner jelentette be, hogy legnagyobb filmjeit egyszerre küldi a mozikba és HBO Max nevű, akkor még felfutó streamingjére. Végül a járvány elmúltával mégsem ez vált gyakorlattá: ugyan a filmszínházak még mindig köhécselnek, néhányan pedig valóban megszenvedték a pandémiát, de az emberek lassan visszaszivárogtak a moziba, miközben a streamingplatformok előfizetőszáma az emelkedő árak és az egyre nagyobb kínálat miatt csökkenni kezdett. Kiderült, hogy mégsem olyan rossz üzlet a mozi, és nem minden arany, ami streaming – ez azonban nem jelenti azt, hogy a koronavírus ne hagyott volna nyomot Hollywoodon.

A kasszáknál rekordokat döntögető Super Mario Bros.: A film például mindössze 41 nappal a premierje után május 16-án online is elérhetővé válik – ez egy ekkora blockbusternél elég korainak számít, hiszen ha nem is a dollármilliókat, de dollárszázezreket még bőven gyűjtögethetne. Az Universal stúdió gyakorlatához képest még így is késésben van az online debütálás: a 2023-as átlagos mozis ablak (vagyis az az időszak, amikor egy film csak a moziban elérhető) ugyanis mindössze 30 nap. Mindezt az Indiewire számolta ki 22 idei, széles körű filmbemutató adatait figyelembe véve. Pár hónapja még 35 nap volt az átlag, azaz az ablak folyamatosan zsugorodik.

Hogy a mozi vs. streaming harc még nem jutott nyugvópontra, azt az is jelzi, hogy gyakorlatilag nincs a korábbihoz hasonló, kőbe vésett modell arra, a stúdiók mikor és hol mutatják be filmjeiket. A meglepően sikeres Creed III 28 nappal mozipremierje után landolt streamingen; míg A Halloween véget ér egyszerre jött ki a filmszínházakban és online. Brandon Fraser Oscart érő átalakulására, A bálnára 60 napot kellett várni a neten; az Avatar: A víz útja 100 nap után érkezett meg ugyanoda. A Top Gun: Maverick hozzá hasonlóan felszántotta a világot – két nappal mégis lemaradt, ugyanis 98 nappal a premierje után vált streamelhetővé. A Super Mario Bros. példája mégis azt bizonyítja, nem elég az egymilliárd dolláros világszintű bevétel ahhoz, hogy valaki 100 napig húzza a mozikban. A siker viszont igenis szükséges: az Universal – az egyetlen nagy stúdió, amelyik legalább megpróbál szabályt felállítani magának – három hetes mozis ablakot biztosít filmjeinek; kivéve azoknak, amelyek 50 milliós bevétel felett nyitnak – ők öt hetet kapnak, lásd a Super Mario példáját.

A közelmúltban mindössze öt film bírta 45 napnál tovább a moziban, köztük a Marvel bukdácsoló A Hangya és a Darázsa, valamint a John Wick harmadik része, amely 60 napot is kihúzott. 11 nagy bemutató viszont kevesebb mint három hét múlva már repült is a streamingre. A Shazam! Az istenek haragja, amelynek tönkretételében Dwayne „The Rock” Johnson is aktív szerepet játszott, mindössze 21 nap; a Gonosz halott – Ébredés 18 nap után vált elérhetővé online. Tovább bonyolítja a dolgokat, hogy sok esetben a friss filmek nem rögtön az ismert streamingplatformokra (Netflix vagy épp Disney+) érkeznek, hanem Video on Demand (VOD) formában érhetőek el. Ennek lényege, hogy az adott filmért külön fizetni kell, jellemzően 20 dollár (kb. 6800 forint) körüli összeget. Sok film igen szép bevételt ér el ilyen módon is, az összeg mintegy 70 százaléka landol ugyanis a stúdiónál, míg mozijegy esetében csak a 45-60 százalékát kapják meg a bevételnek.

A streamingek térnyerése az egyik fő oka annak, hogy az amerikai forgatókönyvírók jelenleg is sztrájkolnak – ennek előzményeit ebben, következményeit pedig ebben a cikkünkben írtuk meg. Mindez további változásokat hozhat majd a filmforgalmazásban is: az írók egyik követelése, hogy a hagyományos csatornákhoz hasonlóan a streamingektől is kapjanak plusz bevételt, ha filmjük vagy sorozatuk sikeres lesz. A hírek szerint azonban a VOD-ból származó bevételekről eddig nem esett szó a tárgyalásokon. A munkabeszüntetés egyelőre csak a napi showműsorokat és a sorozatokat érinti, de ha nem sikerül záros határidőn belül megegyezni, az a filmforgatásokra is hatással lesz. Márpedig egyelőre még le sem ültek tárgyalni a felek. 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.