Tévétorrent

Julia Roberts és mosolya: nehéz kifogásokat találnunk

Mikrofilm

A terápia annyi, hogy a visszatérők Julia Robertsszel beszélgetnek, és ha ez mégsem lenne elég: a kezelésnek van egy titkos összetevője is.

Homecoming. A cím egy rek­reációs programot takar, amely a háborúból hazatérő katonáknak segítene feldolgozni a történteket és visszailleszkedni a társadalomba. A terápia annyi, hogy a visszatérők Julia Robertsszel beszélgetnek, és ha ez mégsem lenne elég: a kezelésnek van egy titkos összetevője is. E köré a titok köré épül ez az összeesküvős krimi-thriller keverék.

A két idősíkban futó sztori emlékképek összerakásának kísérlete: a terápia végeztével ugyanis furcsa módon senki, még Julia Roberts sem emlékszik a pontos történetekre. Mindezt a mindössze 30 perces részek rendkívül jó dramaturgiával tudják elővezetni. Jó ritmusú a feszültség adagolása, és nyomasztó az atmoszféra. Mindez attól nagy szó, mert a sorozat kétszemélyes beszélgetésekből áll, ilyesmivel viszonylag ritkán sikerül sokáig fenntartani az izgalmakat.

A Mr. Robotot is jegyző Sam Esmail azonban egy audiovizuális műremeket is ad mindehhez: rendkívül átgondolt, igényes képek és szimbólumok, kidolgozott kameramozgás, amelyek legalább annyira támogatják és viszik előre a történéseket, mint maguk a dialógusok.

Julia Roberts és mosolya is hozzáidomult az önmagát kereső és vádló középkorú szociális munkás szerepéhez. S ezen még túl is tesz Shea Whigham figurája és játéka: ügyetlen, szürke, elnyomott hivatalnok, aki egy panaszbejelentés miatt kezd el kutatni a Homecoming program után, majd aktakukacból igazi igazságkereső, csendes hőssé válik. Ha megfeledkezünk a zárójelenet és a háttérben álló összeesküvés részleteinek elkönnyelműsködéséről, akkor nehéz kifogásokat találnunk.

Magyar felirat: Segédmunkás


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.