„Azt írja, hogy pusztuljon” – interjú Pálfi György filmrendezővel

Mikrofilm

Szombathelyen Shakespeare legvéresebb drámáját vitte színre death metalra hangolva, első sci-fije, Az Úr hangja pedig nemrég került moziba. Mégis hiányérzete van, mellőzött rendezőnek érzi magát, akkor is, ha ez a Filmalapnak nem tetszik. Ezekről kérdeztük.

Magyar Narancs: Még be sem mutatták, a Filmalap máris emlékeztetett mindenkit, hogy 632 millió forinttal támogatta Az Úr hangja elkészültét. Mindezt azért, mert ön azt mondta, hogy nem jut elég filmezési lehetőséghez.

Pálfi György: Meglepett a Filmalap reakciója, hisz csupán újságírói kérdésre elmondtam, hogyan érzem magam. Egyébként az adófizetők pénzét, a közpénzt osztják kultúrá­ra.

MN: Ezek után milyen a viszonya a Filmalappal?

PGY: Közös a célunk, hogy minél több jó magyar film legyen. Szeretném, ha ennek én is részese lehetnék. Kicsit azt érzem, hiába pályázok és fejlesztek, a Toldi-balhé miatt mellőzött rendező vagyok. Az elmúlt évben, mikor Cserna-Szabó András Sömmi című kisrománját dolgoztuk fel, folyamatosan konzultáltunk a Filmalappal: nagyon jó közös munka eredménye lett egy nagyon jó forgatókönyv.

Pálfi György

Pálfi György

Fotó: Németh Dániel

 

Ez egy olyan film lehet, ami egyáltalán nem megosztó, és feleannyiba kerül, mint a Toldi. Igazi betyáros közönségfilm, amivel azt az adósságunkat törlesztjük, hogy Magyarországnak még nem volt Faustja. Már csak a döntőbizottságon múlik, támogatásra méltónak ítélik-e meg, vagy még mindig ott tartunk, hogy nem csináltam még igazi akciójelenetet – ami álprobléma volt, hogy valamiféle szakmaiságra hivatkozva lehessen visszautasítani a Toldit. Tartok attól, hogy megint csak egy újabb forgatókönyv-fejlesztésre kapok támogatást, és nem hagyják, hogy azt csináljam, amihez igazán értek, hogy filmet rendezzek.

MN: Rózsa Sándor története jól jöhetne a Filmalapnak. Bár az Országgyűlés megszavazta az Andy Vajnától független történelmi filmes alap életre hívását. Tényleg több történelmi filmre van szükség?

PGY: Miért nem több sci-fi, krimi vagy romantikus vígjáték kell? A Filmalapnak és a magyar filmeknek sokszínűnek kell lennie. Értem, hogy van igény történelmi filmekre, azaz kosztümös vagy történelmi korban játszódó alkotásokra.

MN: Amelyek akár propagandacélokra is használhatók.

PGY: Ahhoz nagyon jó filmet kell csinálni. A rossz film nehezen éri el a célját. Attól, hogy hat ló rohangál a Vereckei-hágón, még nem fogják a nézők szeretni, még ha film is, meg történelmi is. Irtózatosan nehéz egy filmet úgy politikai célokra használni, hogy az nem jó, és számtalan helyen tud kisiklani abból a jelentéstartományból, amibe bele akarják toszogatni. Kevés példát tudok jó propagandafilmre a filmtörténetben. Azok az alkotók, akik tudtak megrendelésre filmet készíteni, iszonyú jó szerzői filmeket is csináltak: Eizenstein, Leni Riefenstahl. Jancsói szintű filmrendezőnek kell lenni, hogy valaki a Csillagosok, katonákhoz hasonlót rendezzen. A médiát sokkal könnyebb propagandacélokra használni.

MN: Beadja a történelmi filmes alaphoz a Toldit?

PGY: Hát, persze, ha meg tudunk felelni a feltételeknek, és szeretnék, van rá pénz… Én azt a filmet meg akarom csinálni.

MN: Nem rendezett még sci-fit. Miért most, és miért épp egy Stanisław Lem-regényt dolgozott fel?

PGY: Azt csinálom, amire lehetőségem van. Hét forgatókönyvem, több teljesen kidolgozott projektem van az alapnál, van köztük egy horror meg egy Rejtő Jenő is, és volt egy sci-fi. Ezekkel egy-két évet vagy hármat-négyet eltöltögettünk, hogy csak úgy ne legyenek készen, mert a gyártási pályázatokon – producertől függetlenül – rendre elbuktunk. Egyedül a sci-fire kaptunk támogatást. Fiatalkori álmom volt, hogy Stanisław Lemtől megcsináljak valamit.

A választás aztán a racionális körülmények függvényében esett erre: nem csinálhatok olyat, ami végig egy bolygón játszódik, mert tudom, hogy a költségvetés nem haladhat meg egy bizonyos összeget. Most is azt hangoztatták, hogy több mint 600 millió forintba került Az Úr hangja, de ez a pénz arra elég, hogy 10 percet töltsünk az űrben, a maradék 100-ban meg mai emberek beszélgetését rögzítsük – ezek az arányok. Ez egy földi történet, miközben ugyanazt a filozófiai gondolatot árasztja, mint majdnem minden Lem-regény: a civilizációk találkozása, a jövő lehetősége, a mi helyünk a világban, az apró-cseprő dolgok és az univerzum problémája egyetlen esztétikai gondolati egységbe foglalva.

MN: Egy apátlan testvérpár szürreális története ez rengeteg filmes, filmnyelvi, műfaji utalással…

PGY: Lem a regényében keveri a különböző irodalmi műfajokat, az értekezéstől a viccig mindent elhelyez a történetében, gyakran stílust is vált. Hasonlóan jártunk el a film készítése során, filmes minőségeket használtunk, archív és dokumentumfelvételeket, kreált televíziós műfajt víziókkal vagy hagyományos, hollywoodi érzelmet keltő, történetmesélő jelenetekkel. Jobban szeretem a kicsit mozaikos, inkább gondolati struktúrában folyó mesélést, mint a kronológiai történetvezetést.

MN: Nem titok, hogy azért próbálta ki magát színházi rendezőként, mert elégedetlen volt a helyzetével. A bemutatkozó színházi előadása egy vámpíros szerelmi történet volt, szombathelyi rendezése, a Titus Andronicus pedig death metalos horror lett.

PGY: Ha tudtam volna, hogy ez ilyen jó, már rég belevágtam volna. Az Engedj be! előadásötlettel Magács László keresett meg, ideális útkeresés volt. A Titus Andronicust Lemhényi Réka adta a kezembe a vágószobában, hogy ha valamit megcsinálnék színházban, ez legyen az. Jordán Tamás épp ekkor kért tőlem ötletet, mit rendeznék. Amikor elkezdtem komolyan dolgozni a shakespeare-i szöveggel, akkor jöttem rá, mekkora szívatás. Nagyon kusza, szörnyen véres, brutális, sok embert működtető, olyan színpadi trükköket, problémákat felvető darab, amihez többéves színházi tapasztalattal kellett volna rendelkezni.

De beleálltam a kihívásba. Shakespeare az ókori Rómába helyezte a történetet, de ez egy általános politikai­horror-történet, arról szól, hogy ki és hogyan kerüljön hatalomra. Amikor azon gondolkodtam, hogy fog kinézni a színpadkép, utazás közben egyszer csak megszólalt az autóban valami metálzene, ez adta az ötletet, hogy olyan világba helyezzem, ami csak színházban működik, de olyan a szubkultúrája és kellékei miatt, mintha létező lenne. Úgy kezdtem el gondolkodni, mint egy játékfejlesztő. Kiderült, jól áll a darabnak a metál, abból is a death metal. Azt gondoltam a gyomorból feltörő, már-már érthetetlen brummogásról, ami olyan, mintha belehányna valaki a mikrofonba, hogy ha el lehetne mondani a véleményemet a kortárs politikai életről, így tenném én is.

MN: Szándékosan kerülte az aktuálpolitikai értelmezést?

PGY: Így szólal meg igazán ez az egyetemes, univerzális történet. Az aktuálpolitika elszáll. Nagyon jó, hogy a színház tud gyorsan reagálni, de a filmes gondolkodásmódomból adódóan olyan problematikákkal próbáltam meg foglalkozni, amik időtállóak. Éppen ezért, még ha Shakespeare is írta majd 500 éve, kiirtottam olyan jeleneteket, ahol például Titus azt festi a falra, hogy a hatalmon lévő egy geci. Azt írja, hogy pusztuljon Saturninus, de tudjuk, a mai közegben ez mit jelent. Azt akartam, hogy a hatalmi kérdések a hatalom működésének általánosságáról szóljanak, arról, hogyan jutnak el emberek odáig, hogy lényegében élő ember nem marad a színen. Hogy a rosszindulat, a rosszhiszemű politizálás, a bosszú örvénye hogyan húz le mindenkit, hogy minden egy nagy hörgő mocsokban múlik ki.

Interjúnk a Magyar Narancs karácsonyi dupla számában jelent meg, most közzé tesszük teljes terjedelmében online is.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.