Kedves kis bűnözés

  • B. Papp Máté
  • 2019. január 10.

Mikrofilm

Ha egyszer elindulsz a lejtőn, akkor problémák sokaságával fogod magad szembe találni. Az lényegtelen, hogy a saját döntéseid mentén haladsz vagy sem, mert végső soron nincs választásod.

Mindenki megérdemli, hogy szeressék, hogy szerethessen valakit, valamint azt is, hogy családja legyen, de ehhez nem juthat hozzá a törvények megszegése útján, akkor sem, ha adott esetben az erkölcs ezt megkívánná.

Rossz belegondolni, hogy a japán Kore-eda Hirokazu által rendezett Arany Pálma-díjas Bolti tolvajok című film története akár igaz is lehetne – a nélkülözés, az aluliskolázottság, a családon belüli erőszak, a megélhetési bűnözés, valamint a szexuális szolgáltatások nyújtása egyesek életébe észrevétlenül bekúszik egészen addig, amíg azok egyértelmű szerves elemmé nem válnak. Éppen ezért, akik mindezen tényezők elszenvedőik, már meg sem lepődnek azokon a dolgokon, amelyeken a szerencsésebb sorsúak felháborodnának, megrökönyödnének – ők egyszerűen tovább lépnek.

Bolti tolvajok

 

Fotó: Cirko Film

A film egy ilyen légkörbe enged betekintést. A történet fő ellentmondása már rögtön a legelső képkockák során megmutatkozik: egy felnőtt férfit (Osami Shibata, Lily Franky) és egy fiatal fiút (Shota Shibata, Jyo Kairi) látunk egy üzletben, ahogyan előre begyakorolt módszerek mentén élelmiszereket lopnak. Később, ahogyan hazafelé haladnak a megszerzett áruval, észrevesznek egy kislányt (Yuri Hojo, Miyu Sasaki), akit vélhetően a szülei kizártak a lakásukból. Osami étellel kínálja, majd hazaviszi magukhoz.

Ekkor eljutunk a film fő helyszínéhez, az alig pár négyzetméteres házhoz, ahol több generáció képviselője (szám szerint 5-en, illetve a későbbiekben 6-an) egymás hegyén-hátán él. Megismerjük a család női tagjait, a nagymamát (Hatsube Shibata, Kiri Kikin), az édesanyát (Nobuyo Shibata), és a fiatal felnőtt lányt (Aki Shibata, Macouka Majo).

Miután egy rövid időre befogadják a jövevényt, úgy látják, hogy mégis csak vissza kéne vinni őt a családjához. Így is tesznek, viszont amikor megérkeznek a lakáshoz, akkor azt tapasztalják, a szülők éppen azon veszekednek, hogy mennyire a hátuk közepére sem kívánják a kislányt. A történetben lapuló feszültség fő szála ekkor indul el, mert a főszereplő házaspár úgy dönt, hogy végérvényesen magukhoz veszi a kis Yurit.

false

 

Fotó: Cirko Film

A Bolti tolvajok tele van apró üzenettel, szimbólummal, tanulsággal, ahhoz, hogy ezeket mind észrevegyük és megértsük többször is meg kell néznünk a filmet. A rendező gondosan ügyelt arra, hogy egy-egy megrázó, megható pillanatot egy hétköznapi kövessen, ezért az önmagából kifordult szürreális élete a főszereplőknek természetesnek hat. E mellett olykor-olykor elejt néhány morzsát a karakterek múltjából, de éppen csak annyit, hogy az érdeklődésünket irántuk fenntartsa, illetve hogy a sorsukat, helyzetüket bemutassa.

Egyre mélyebbre és mélyebbre megyünk a fő szálon haladva, ugyanakkor a történet szempontjából számos mellékes, ám de önmagában jelentős témával is foglalkozik a film, mint például a kamaszkorral vagy éppen az öregedéssel járó problémák, illetve a halál megítélésének és kezelésének a kérdése.

A szereplők érzelmileg és anyagilag is egymásra vannak utalva, ezért felmerülhet bennünk a gondolat, hogy egy szebb életben vajon ugyanígy egy családot alkotnának-e. A kiszolgáltatottság és az ingerszegény környezet miatt hiányzik a hétköznapjaikból az intimitás, amit olykor furcsa és bizarr módokon igyekeznek palástolni, a néző sok esetben mégsem tudja őket hibáztatni a cselekedeteikért.

A karakterek feltehetően nincsenek tisztában a döntéseik súlyával, ami sok megragadó fordulatot eredményez. Az egymás iránti kölcsönös szeretet és odaadás fontos eleme a filmnek, éppen úgy, mint az árulás, a cserbenhagyás – éppen ezért a nézőnek nem szabad meglepődnie azon, ha épp vákuum keletkezik a mellkasában vagy bepárásodik a tekintete.

Összességében elmondható, a színészi alakítások kortól függetlenül egyaránt kiválóak, Kore-eda pedig jól keveri a kártyákat: a film egy-egy meghittnek tűnő pillanata mögött is meghúzódhat a kíméletlen valóság, továbbá a főbb karakterek tökéletlensége és esendősége mellett bemutat egy világot, amelyben a család nem a vérről, a figyelmesség pedig nem a pénzről szól.

A filmet ma mutatják be a mozikban.

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.