Kedves kis bűnözés

  • B. Papp Máté
  • 2019. január 10.

Mikrofilm

Ha egyszer elindulsz a lejtőn, akkor problémák sokaságával fogod magad szembe találni. Az lényegtelen, hogy a saját döntéseid mentén haladsz vagy sem, mert végső soron nincs választásod.

Mindenki megérdemli, hogy szeressék, hogy szerethessen valakit, valamint azt is, hogy családja legyen, de ehhez nem juthat hozzá a törvények megszegése útján, akkor sem, ha adott esetben az erkölcs ezt megkívánná.

Rossz belegondolni, hogy a japán Kore-eda Hirokazu által rendezett Arany Pálma-díjas Bolti tolvajok című film története akár igaz is lehetne – a nélkülözés, az aluliskolázottság, a családon belüli erőszak, a megélhetési bűnözés, valamint a szexuális szolgáltatások nyújtása egyesek életébe észrevétlenül bekúszik egészen addig, amíg azok egyértelmű szerves elemmé nem válnak. Éppen ezért, akik mindezen tényezők elszenvedőik, már meg sem lepődnek azokon a dolgokon, amelyeken a szerencsésebb sorsúak felháborodnának, megrökönyödnének – ők egyszerűen tovább lépnek.

Bolti tolvajok

 

Fotó: Cirko Film

A film egy ilyen légkörbe enged betekintést. A történet fő ellentmondása már rögtön a legelső képkockák során megmutatkozik: egy felnőtt férfit (Osami Shibata, Lily Franky) és egy fiatal fiút (Shota Shibata, Jyo Kairi) látunk egy üzletben, ahogyan előre begyakorolt módszerek mentén élelmiszereket lopnak. Később, ahogyan hazafelé haladnak a megszerzett áruval, észrevesznek egy kislányt (Yuri Hojo, Miyu Sasaki), akit vélhetően a szülei kizártak a lakásukból. Osami étellel kínálja, majd hazaviszi magukhoz.

Ekkor eljutunk a film fő helyszínéhez, az alig pár négyzetméteres házhoz, ahol több generáció képviselője (szám szerint 5-en, illetve a későbbiekben 6-an) egymás hegyén-hátán él. Megismerjük a család női tagjait, a nagymamát (Hatsube Shibata, Kiri Kikin), az édesanyát (Nobuyo Shibata), és a fiatal felnőtt lányt (Aki Shibata, Macouka Majo).

Miután egy rövid időre befogadják a jövevényt, úgy látják, hogy mégis csak vissza kéne vinni őt a családjához. Így is tesznek, viszont amikor megérkeznek a lakáshoz, akkor azt tapasztalják, a szülők éppen azon veszekednek, hogy mennyire a hátuk közepére sem kívánják a kislányt. A történetben lapuló feszültség fő szála ekkor indul el, mert a főszereplő házaspár úgy dönt, hogy végérvényesen magukhoz veszi a kis Yurit.

false

 

Fotó: Cirko Film

A Bolti tolvajok tele van apró üzenettel, szimbólummal, tanulsággal, ahhoz, hogy ezeket mind észrevegyük és megértsük többször is meg kell néznünk a filmet. A rendező gondosan ügyelt arra, hogy egy-egy megrázó, megható pillanatot egy hétköznapi kövessen, ezért az önmagából kifordult szürreális élete a főszereplőknek természetesnek hat. E mellett olykor-olykor elejt néhány morzsát a karakterek múltjából, de éppen csak annyit, hogy az érdeklődésünket irántuk fenntartsa, illetve hogy a sorsukat, helyzetüket bemutassa.

Egyre mélyebbre és mélyebbre megyünk a fő szálon haladva, ugyanakkor a történet szempontjából számos mellékes, ám de önmagában jelentős témával is foglalkozik a film, mint például a kamaszkorral vagy éppen az öregedéssel járó problémák, illetve a halál megítélésének és kezelésének a kérdése.

A szereplők érzelmileg és anyagilag is egymásra vannak utalva, ezért felmerülhet bennünk a gondolat, hogy egy szebb életben vajon ugyanígy egy családot alkotnának-e. A kiszolgáltatottság és az ingerszegény környezet miatt hiányzik a hétköznapjaikból az intimitás, amit olykor furcsa és bizarr módokon igyekeznek palástolni, a néző sok esetben mégsem tudja őket hibáztatni a cselekedeteikért.

A karakterek feltehetően nincsenek tisztában a döntéseik súlyával, ami sok megragadó fordulatot eredményez. Az egymás iránti kölcsönös szeretet és odaadás fontos eleme a filmnek, éppen úgy, mint az árulás, a cserbenhagyás – éppen ezért a nézőnek nem szabad meglepődnie azon, ha épp vákuum keletkezik a mellkasában vagy bepárásodik a tekintete.

Összességében elmondható, a színészi alakítások kortól függetlenül egyaránt kiválóak, Kore-eda pedig jól keveri a kártyákat: a film egy-egy meghittnek tűnő pillanata mögött is meghúzódhat a kíméletlen valóság, továbbá a főbb karakterek tökéletlensége és esendősége mellett bemutat egy világot, amelyben a család nem a vérről, a figyelmesség pedig nem a pénzről szól.

A filmet ma mutatják be a mozikban.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”