2007-ben, vagyis ugyanabban az évben, amikor a tíz évvel korábban postai DVD-kölcsönzőként megalapított Netflix belevágott a streamingbe, egy másik platform is megalakult. A Mubit talán nem ismerik annyian, mint a Netflixet, az HBO Maxot vagy a Disney+-t, és előfizetői száma sincs ezek közelében, a független- és művészfilmek terén viszont egyre nagyobb játékosnak számít.
A cég filozófiájáról sokat elárul, hogy eredetileg a szerzői filmesekre utaló the Auteurs névvel indult egy török befektető, Efe Çakarel jóvoltából. 2008-ban máris partnerségre lépett Amerika talán legismertebb művészfilmes kiadójával, a jó ízlésű válogatott tartalmairól ismert Criterion Collectionnel, hogy együtt vágjanak bele a streamingbizniszbe. Amint Çakarel a The New York Timesnak elmondta, a kezdetektől az volt a célja, hogy kiszolgálja a filmrajongókat; nekik szerettek volna olyan szolgáltatást nyájtani, ami egyszerre támogatja a mozibajárást, miközben saját felületén prémium válogatású filmeket is kínál. „A Mubinak az első naptól kezdve határozott véleménye volt a moziról” – szögezte le az alapító, aki 2010-ben döntött úgy, hogy átnevezi a céget the Auteursről Mubira, aminek a világon semmi értelme sincs, de jól hangzik és rímel a mozi szóra.
A szolgáltatás lényege kezdetben az volt, hogy az előfizetők minden nap kapnak egy új filmet, mely 30 napig marad elérhető. Çakarel ragaszkodott ahhoz, hogy csak a legjobb rendezők legkiválóbb alkotásai kerülhetnek be a válogatásba, de rá kellett jönnie, hogy ez Hollywoodban nem ilyen egyszerű. „Elmentem egy nagy stúdióhoz és elmondtam, hogy ezt a 32 címet szeretném megszerezni. Mire azt felelték, az üzlet nem így működik, ha ezek a címek kellenek, akkor ezeket is meg kell venned. Valósággal kihajítottak az irodából” – emlékezett vissza a kezdetekre.
2015-ben aztán valahogy mégis sikerült megegyeznie a Sonyval és a Paramounttal, akik belementek, hogy filmjeik elérhetővé váljanak a felületen a brit előfizetőknek. Két évvel később már egy több évre, több országra kiterjedő megállapodást kötött a Universallal, amivel olyan filmekhez szerzett jogot, mint a Coen-ó testvérek Egy komoly embere, A John Malkovich-menet, Billy Wilder klasszikus Gyilkos vagyok című noirja, vagy több Alfred Hitchcock-alkotás. 2016-ban elkezdtek filmforgalmazással is foglalkozni, ez a bizniszük 2022-ben pörgött fel igazán: ekkor vették meg a The Match Factory nevű művészfilmes produkciós és sales céget, és ekkor szereztek nemzetközileg is nevet maguknak olyan filmekkel, mint az Oscar-jelölt és kritikuskedvenc Volt egyszer egy nyár, vagy Sofia Coppola Priscillája, melyet ők forgalmaztak Nagy-Britanniában, Latin-Amerikában és Németországban is. Szintén ebben az évben Çakarel saját elmondása szerint irracionálisan magas összegért szerezték meg Park Chan-wook A titokzatos nő című filmjének amerikai és brit forgalmazási jogát – több mint kétmillió dolláros bevételével ez vált a kultikus rendező legsikeresebb filmjévé a tengerentúlon. Szintén a Mubi forgalmazta a Lány a tűvel című dán drámát, melyet idén Oscarra jelöltek a legjobb külföldi filmek között.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!