Kiakadtak a művészfilmes streamingre izraeli "kapcsolatai" miatt

Mikrofilm

A Mubi 100 millió dolláros befektetést kapott a Sequoia Capitaltól, attól a cégtől, melyet szoros szálak fűznek egy, az izraeli hadsereg számára operációs rendszereket fejlesztő vállalkozáshoz.

2007-ben, vagyis ugyanabban az évben, amikor a tíz évvel korábban postai DVD-kölcsönzőként megalapított Netflix belevágott a streamingbe, egy másik platform is megalakult. A Mubit talán nem ismerik annyian, mint a Netflixet, az HBO Maxot vagy a Disney+-t, és előfizetői száma sincs ezek közelében, a független- és művészfilmek terén viszont egyre nagyobb játékosnak számít.

A cég filozófiájáról sokat elárul, hogy eredetileg a szerzői filmesekre utaló the Auteurs névvel indult egy török befektető, Efe Çakarel jóvoltából. 2008-ban máris partnerségre lépett Amerika talán legismertebb művészfilmes kiadójával, a jó ízlésű válogatott tartalmairól ismert Criterion Collectionnel, hogy együtt vágjanak bele a streamingbizniszbe. Amint Çakarel a The New York Timesnak elmondta, a kezdetektől az volt a célja, hogy kiszolgálja a filmrajongókat; nekik szerettek volna olyan szolgáltatást nyájtani, ami egyszerre támogatja a mozibajárást, miközben saját felületén prémium válogatású filmeket is kínál. „A Mubinak az első naptól kezdve határozott véleménye volt a moziról” – szögezte le az alapító, aki 2010-ben döntött úgy, hogy átnevezi a céget the Auteursről Mubira, aminek a világon semmi értelme sincs, de jól hangzik és rímel a mozi szóra.

A szolgáltatás lényege kezdetben az volt, hogy az előfizetők minden nap kapnak egy új filmet, mely 30 napig marad elérhető. Çakarel ragaszkodott ahhoz, hogy csak a legjobb rendezők legkiválóbb alkotásai kerülhetnek be a válogatásba, de rá kellett jönnie, hogy ez Hollywoodban nem ilyen egyszerű. „Elmentem egy nagy stúdióhoz és elmondtam, hogy ezt a 32 címet szeretném megszerezni. Mire azt felelték, az üzlet nem így működik, ha ezek a címek kellenek, akkor ezeket is meg kell venned. Valósággal kihajítottak az irodából” – emlékezett vissza a kezdetekre.

2015-ben aztán valahogy mégis sikerült megegyeznie a Sonyval és a Paramounttal, akik belementek, hogy filmjeik elérhetővé váljanak a felületen a brit előfizetőknek. Két évvel később már egy több évre, több országra kiterjedő megállapodást kötött a Universallal, amivel olyan filmekhez szerzett jogot, mint a Coen-ó testvérek Egy komoly embere, A John Malkovich-menet, Billy Wilder klasszikus Gyilkos vagyok című noirja, vagy több Alfred Hitchcock-alkotás. 2016-ban elkezdtek filmforgalmazással is foglalkozni, ez a bizniszük 2022-ben pörgött fel igazán: ekkor vették meg a The Match Factory nevű művészfilmes produkciós és sales céget, és ekkor szereztek nemzetközileg is nevet maguknak olyan filmekkel, mint az Oscar-jelölt és kritikuskedvenc Volt egyszer egy nyár, vagy Sofia Coppola Priscillája, melyet ők forgalmaztak Nagy-Britanniában, Latin-Amerikában és Németországban is. Szintén ebben az évben Çakarel saját elmondása szerint irracionálisan magas összegért szerezték meg Park Chan-wook A titokzatos nő című filmjének amerikai és brit forgalmazási jogát – több mint kétmillió dolláros bevételével ez vált a kultikus rendező legsikeresebb filmjévé a tengerentúlon. Szintén a Mubi forgalmazta a Lány a tűvel című dán drámát, melyet idén Oscarra jelöltek a legjobb külföldi filmek között.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.