Nagy bukták és közepes sikerek: felemásra sikeredett a nyári moziszezon

Mikrofilm

Hiába reménykedtek a szakértők, az amerikai mozik összbevétele nem érte el a 4 milliárd dollárt a nyáron, és mindössze egy amerikai film tudta átlépni a bűvös 1 milliárd dolláros határt a nemzetközi bevételeknél. Megnéztük, milyen film hogy teljesített a nyáron. 

A májusban kezdődő és augusztus végéig tartó nyári moziszezon kitüntetett jelentőségűnek számít az Egyesült Államokban. Jellemzően ekkor mutatják be a legnagyobb, legdrágább blockbuster-várományosaikat a stúdiók, és a bevételek is eszerint alakulnak, ez az időszak felel a teljes évi mozibevétel 40, vagy akár 65 százalékáért. A tavalyelőtti évben inkább előbbihez, a tavalyiban pedig utóbbihoz álltak közelebb a számok. Kijelenthető tehát: az, hogy bevételi szempontból mennyire számít jónak egy mozis év, nagyban függ attól, hogyan teljesítenek a nyári bemutatók.

Ami az idei évet illeti, apró javulást láthatunk ugyan, de a nagyravágyó remények miatt még így is inkább csalódást keltettek a számok. A The Hollywood Reporter összegzése szerint ugyanis a nyári összbevétel nem fogja elérni a 4 milliárd dollárt – azt a határt, amelyet 2023-ban, elsősorban a Barbenheimer-mániának köszönhetően először sikerült a poszt-COVID időszakban áttörni.

Tavaly a Deadpool & Rozsomák rekorddöntögető eredménye lökött nagyot a számokon, akkor végül 3,68 milliárdnál állt meg a számláló (a tavalyi nyári moziszezon nyerteseit és veszteseit ebben a cikkünkben gyűjtöttük össze). Idén ezt egy paraszthajszállal sikerült csak meghaladni: várhatóan 3,75 milliárd dollárnál zár majd a kassza. Csak összehasonlításként: a pandémia előtti utolsó évben, azaz 2019-ben 4,35 milliárdot hoztak össze nyáron a mozik, igaz, ehhez 42 bemutató kellett, míg a COVID után már inkább a 30 körüli premier vált általánossá, idén és tavaly is 33 film jutott a nyárra. Minden idők legerősebb nyara ilyen szempontból 2013 volt: a Vasember 3, a Gru 2, a Halálos iramban 6, a Star Trek – Sötétségben és a Szörny Egyetem idénye 4,76 milliárd dollárt fialt. Ha valakiben felmerül még kérdésként, hogy eredeti filmek helyett miért csak folytatások és franchise-ok érkeznek, elég erre a felsorolásra ránéznie.

És hogy miért voltak olyan nagyok a várakozások az idei nyári szezon előtt? Az előzetes eredmények és a felhozatal miatt. A nyarat megelőző áprilisi-májusi időszak ugyanis olyan bivalyerős számokat hozott, hogy hiába keltettek a júniusi bemutatók csalódást, a második negyedéves adatok így is 37 százalékkal múlták felül a tavalyi eredményeket. Hatalmasat ment az Egy Minecraft film, minden várakozást felülmúlt a Lilo és Stich élőszereplős remake-je, és ott volt a Mission: Impossible – A végső leszámolás is.

Tom Cruise utolsónak ígérkező kalandja hűen mutatja, mi a baj manapság az ehhez hasonló blockbusterekkel. A film világszintű 598 milliós bevétele csak egy picivel jobb, mint amit a Leszámolás – Első rész hozott 2023-ban (571 millió dollár). Ez önmagában a COVID utáni időszakban ugyan nem rossz eredmény, ám a mozi büdzséje 400 millió dollár volt, amihez még 100-200 milliót nyugodtan odacsaphatunk reklámköltség gyanánt, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy a bevétel tetemes részét a mozik teszik zsebre, és nem a stúdió. Épp ezért mondogatják azt, hogy ahhoz, hogy egy film nyereséges is legyen, minimum a költségvetése dupláját kellene behoznia – erre Cruise-nak szakértők szerint esélye sem volt. Így hát a M:I sorozat utolsó része ugyan segítette azt, hogy a stúdiók pozitív érzésekkel várják a nyarat, de a film önmagában bukásnak számít. Nem is kicsinek – a számítások szerint kb. 200 millió dollárt vesztett.

A másik bizakodásra okod adó dolog maga a bemutatónaptár volt: a nyár olyan rég várt filmeket kínált mint James Gunn Supermanje, az új Jurassic World, vagy épp a Marvel következő nagy dobása, A Fantasztikus 4-es sokadik része. Ezek közül azonban kizárólag a dinók teljesítettek erőn felül.

Idén mindössze egyetlen amerikai film, a már emlegetett Lilo és Stich tudta átlépni világszinten a bűvös 1 milliárd dolláros bevételi határt, míg az Egy Minecraft film 955, a Jurassic World: Újjászületés 846 milliót hozott össze. Tavaly ezzel szemben két milliárdos film is akadt a nyári felhozatalban: az Agymanók 2 és a Deadpool & Rozsomák.

„Az egyetlen milliárdos bevételű film világosan jelzi, hogy Hollywoodnak még ki kell találnia, hogyan tudja újra globális szinten lázba hozni a közönséget. Egy nagy durranással kezdeni és egy nagy durranással zárni – így kellene a nyári mozinak visszhangra találnia a nézők körében. Ez idén nem így történt, az eredmény pedig magáért beszél” – magyarázta a Varietynek Jeff Bock elemző. Még rosszabb a helyzet, ha csak az amerikai bevételeket nézzük. Egy igazán jó nyári szezonhoz ugyanis az kellene, hogy legyen egy olyan amerikai film, amely saját hazájában eléri a 600 (vagy legalább az 500) millió dolláros bevételt: ilyen volt tavaly az Agymanók 2, két éve a Barbie, előtte a Top Gun: Maverick, 2018-ban A hihetetlen család 2, 2015-ben a Jurassic World, 2012-ben a Bosszúállók. Most egy ilyen gigasiker sem akadt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.