Lars von Trier a Narancsnak: „A nimfomániás például a nők dicsérete”

  • narancs.hu
  • 2018. november 30.

Mikrofilm

A #metoo-ról, Albert Speerről, a nőgyűlöletről, Björkről és a flipperjéről is beszélgettünk. Interjú a friss Narancsban!

Frissen megjelent lapszámunkban interjút olvashatnak Lars von Trierrel - a provokálni bármikor kész dán rendező új filmjét csütörtöktől játsszák a mozik. A ház, amit Jack épített főszereplője - a címbeli Jack - egy tisztes polgári foglalkozással bíró sorozatgyilkos; a film Cannes-ban debütált, ahol Jack rémtettei láttán az úri közönség soraiból többen rémülten hagyták el a mozitermet. Von Trierrel Köves Gábor beszélgetett. Ízelítő:

false

Magyar Narancs: Amíg tartott a náci színezetű megjegyzései miatt kapott cannes-i kitiltás, előszeretettel viselte a fesztivál aranypálmás logójából viccet csináló Persona Non Grata feliratú pólóját. Olykor még felveszi?

Lars von Trier: Ma nem vettem fel. De úgy tűnik, többé már nem is vagyok nemkívánatos személy.

MN: Élvezte a persona non grata státust?

LT: Nagyon is konkrét állapot volt. Kicsit büszkévé is tett, mert még sosem találkoztam egyetlen persona non gratával sem. Azóta viszont kitiltás helyett egy jó nagy medállal tüntettek ki a franciák.

MN: Jack oly bestiális módokon bánik el a nőkkel, hogy előfordulhat, most majd a közönsége kiáltja ki nemkívánatos személynek.

LT: A közönségről nem tudok mit mondani, sosem gondolok rájuk. Az emberek, ideértve a kritikusokat is, mindig a legutóbbi filmemet akarják viszontlátni, de nekem haladnom kell előre.

MN: És mit szól a nőgyűlölet vissza-visszatérő vádjához? Gyakran felmerül, hogy nem szereti a nőket, és erre jön Jack és szörnyűségeket művel a női áldozataival…

LT: Azt gondolom, hogy egyike vagyok azoknak az európai filmrendezőknek, akik a legtöbb filmet készítették a nőkről. Oly sok filmemben fejeztem ki a szeretetemet a nők iránt. A nimfomániás például a nők dicsérete. Most viszont az a vágyam támadt, hogy egy nagyon ördögi férfit ábrázol­jak. Sok olyan nőt ismerek, akit nagyon is érdekelnek a sorozatgyilkosok. Volt egy sorozatgyilkos, egy amerikai, rendkívül jóképű volt. A tárgyalóterem csodaszép hölgyekkel volt tele.

Az új lapszám csütörtöktől kapható az újságárusoknál vagy megrendelheti itt:

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.