Aki egyszerre csinált botrányt és temette az álmokat

  • Gera Márton
  • 2018. november 27.

Mikrofilm

Ezek voltak az olasz rendező legjobb jelenetei.

77 éves korában elhunyt Bernardo Bertolucci, aki már régóta küzdött a rákkal  számoltunk be róla tegnap. Hosszasan lehetne arról vitatkozni, melyek voltak az olasz rendező legjobb filmjei, tényleg Az utolsó császár miatt kellett-e Oscar-díjat kapnia, és vajon volt-e értelme elkészíteni a pár évvel ezelőtti Én és te című drámát, ami már csak halványan emlékeztetett az idén tavasszal még az új filmjét tervező Bertolucci korai munkáira.

A viták eldöntése helyett inkább összeszedtünk öt igazán emlékezetes jelenetet az olasz rendező életművéből.

1. Az utolsó császár (1987)

The Last Emperor finale

Theme by Ryuichi Sakamoto

2. Az utolsó tangó Párizsban (1972)

Last Tango in Paris, Final Scene

Film by Bernardo Bertolucci (1972) with Marlon Brando, Maria Schneider. Music by Gato Barbieri. Arranged and conducted by Oliver Nelson. Cinematography by Vittorio Storaro

3. Oltalmazó ég (1990)

Bertolucci's "The sheltering sky" end scene (Paul Bowles quote)

"Death is always on the way, but the fact that you don't know when it will arrive seems to take away from the finiteness of life. It's that terrible precision that we hate so much. But because we don't know, we get to think of life as an inexhaustible well.

4. Álmodozók (2003)

Cigarettes After Sex - Affection (The Dreamers)

Song: "Cigarettes After Sex - Affection" Movie:"The Dreamers" (2003)

5. Huszadik század (1976)

Novecento (Bertolucci, 1976) - Los fascistas

Los fascistas no son como los hongos, que nacen así en una noche, no. Han sido los patronos los que han plantado los fascistas, los han querido, les han pagado. Y con los fascistas, los patronos han ganado cada vez más, hasta no saber dónde meter el dinero.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.