Meghalt David Lynch filmrendező

  • narancs.hu
  • 2025. január 16.

Mikrofilm

A Twin Peaks alkotója 79 éves volt.

Meghalt David Lynch amerikai filmrendező, a Twin Peaks című kultikus sorozat megalkotója. Az amerikai rendező, producer és vizuális művész, a Radírfej, a Kék bársony, a Veszett a világ és a Mulholland Drive rendezője néhány nappal 79. születésnapja előtt ment el. A tragikus hírt Lynch családja jelentette be. „Hatalmas űr van most a világban, hogy nincs velünk. De ahogy ő mondaná: Tartsd a szemed a fánkon, ne a lyukon.”

 

David Lynch eredetileg festőnek készült. Első filmjeit, a Radírfejet és Az elefántembert fekete-fehérben készítette, de a későbbi jellegzetes lynch-i jegyek, a szürrealitáshoz, a titkokhoz, a bizarr témákhoz való vonzalma már ezekben megmutatkozott. A Radírfej egy csapásra kultuszfilmmé vált, kedvező szakmai fogadtatása után a rendezőt felkérték Az elefántember elkészítésére, amely 8 Oscar-jelölést kapott.

1984-ben mutatták be a Frank Herbert írásaiból készült Dűne című sci-fijét Kyle MacLachlannel és Stinggel a főszerepben. 1986-ban került a mozikba a Laura Dern, Isabella Rossellini és Kyle MacLachlan közreműködésével készült Kék bársony, amelyért Lynchet újra Oscarra jelölték. A Kék bársonnyal követte a Radírfejjel elkezdett vonulatot: a szex és az erőszak furcsa viszonya, az elfojtások világa, tudatos és a tudattalan kapcsolata, a látszatok és a perverziók összefonódása, a groteszk, gyakran démonikus karakterek, a szövevényes szálakon futó cselekmény, a nyugtalanító végkifejlet a rendező majd minden filmjének sajátja.

1990-ben készült el a Veszett a világ, amely a lynch-i hagyományokkal ellentétben happy enddel zárul, és Cannes-ban elnyerte az Arany Pálmát. Az 1990-es években Lynch újabb vállalkozásba kezdett: Mark Frosttal együtt útjára indította televíziós sorozatát, a Twin Peakset. Lynch a popkultúra ikonja lett, képe megjelent a Time címlapján, a kérdés, hogy ki ölte meg Laura Palmert, az egész világot foglalkoztatta. A két évadot megért sorozat három Golden Globe-díjat kapott, Angelo Badalamenti által komponált kísérőzenéje is hatalmas siker lett.

Lynch 1992-ben filmet is forgatott Twin Peaks: Tűz, jöjj velem címmel, amely tőle az előzményeket boncolgatta. Negyedszázaddal később pedig, a producerekkel folytatott huzakodások után elkészítette a sorozat harmadik évadát is, a 18 epizódból álló, 2017-ben bemutatott Twin Peaks: Visszatérést.

A Lost Highway – Útvesztőben című filmben a megszokott utat folytatta, majd az Igaz történettel az egyszerűbb történetvezetéshez tért vissza. 2001-ben került a mozikba Mulholland Drive című erotikus thrillere, amelyet a 21. század egyik legjobb filmjeként szokás emlegetni.

A rendezőt 2006-ban a velencei filmfesztiválon életműdíjjal tüntették ki, és itt mutatták be versenyen kívül háromórás Inland Empire című alkotását, amelyben a tőle megszokott sötét, látomásokkal, erotikával és rémálmokkal zsúfolt világba viszi a nézőt. Lynch 2019-ben tiszteletbeli Oscar-díjat kapott, amiért egyedülálló filmes látomásának követése közben félelem nélkül lépte át a határokat. 

A festőként és fotósként is ismert David Lynch fényképeit 2019-ben Budapesten, a Műcsarnokban nyílt kiállításon is láthatta a közönség. 

 

 

A filmrendezővel 2007-ben készítettünk interjút:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.