A cannes-i bemutatóval nem értek véget a Megalopolist övező botrányok. Francis Ford Coppola új gigaprojektjének kanosszajárását ebben a cikkünkben mutattuk be először: mivel nem talált rá befektetőt, a rendező saját maga finanszírozta a mozit, többek között azzal, hogy eladta borbirtokainak egy részét. A forgatás azonban már-már a legendás Apokalipszis most forgatását idézte: soha nem látott technológiát használtak, a stáb tagjai a folyamatos csúszások és nézeteltérések miatt pedig sorban álltak fel és hagyták ott az egészet.
Mikor nagy nehézségek árán végre elkészült a nagy mű, jött a következő probléma: egyszerűen nem akadt forgalmazója. Mindez azonban nem állította meg Coppolát, aki máris regényváltozatról és Így készült-dokuról álmodozott. Jelen állás szerint a tengerentúlon a Lionsgate, itthon a Mozinet mutatja majd be a filmet, várhatóan még idén szeptemberben. A Megalopolis egy építészről szól, aki egy katasztrófát követően utópiába illő módon szeretné újjáépíteni New Yorkot. A film a Cannes-i Filmfesztiválon felemás fogadtatást kapott, a RottenTomatoes kritikaösszesítő oldalon jelenleg 52%-on áll.
Mielőtt azonban Coppola és rajongói is végre megnyugodhattak volna, hogy az alkotó vágyaihoz híven nem streamingen, hanem a nagyvásznon lesz nézhető majd a mozi, érkezett a Variety cikke: ebben két videó látható, melyek egy éjszakai klubban, a Megalopolis forgatásakor készültek, egy bárjelenet során. Coppola körbejár az emberek között és több nőhöz is odalép, hogy megölelje és megpuszilja őket.
A call sheet szerint a jelenetet tavaly február 14-én vették fel egy atlantai koncertteremben, a statiszták pedig az előre tisztázottak szerint toplessben, vagy lengén öltözötten láthatóak, mivel a jelenet ezt kívánta meg. Egy, a lapnak nyilatkozó forrás szerint a forgatáson 150-200 fős stáb vett részt, Coppola pedig profihoz nem illő módon viselkedett: folyamatosan ölelgetni akarta a női statisztákat, ezzel pedig többször elrontotta a felvételeket is. „Dolgoztam már nagyon fontos rendezőkkel, ez a viselkedés meglehetősen szokatlan – a legtöbb, amit ilyenkor tapasztaltam az volt, hogy a rendező bemond valami olyasmit, hogy több energiával, srácok” – fogalmazott a lapnak nyilatkozó forrás. Mindezek után Coppola mikrofont ragadott, és ennyit mondott: „Bocsánat, hogy odamentem hozzátok és megpusziltalak titeket. Csak a saját örömömre tettem.”
A film egyik producere szerint azonban a rendező csak szerette volna, ha a forgatás jó hangulatban telik, és az atmoszféra is megfelelő a klubjelenethez. Állítása szerint semmiféle panasz nem érkezett hozzájuk. A rendező asszisztense szintén azt hangsúlyozta, hogy megtiszteltetés volt Coppolával dolgozni, aki élénk, profi, pozitív energiákkal teli környezetet teremtett a forgatás során.
A Variety kiemeli, hogy mivel a rendező maga finanszírozta a teljes, több mint 120 millió dolláros filmet, az ilyen jeleneteknél szokásos előírások és elvárások sem teljesültek – így lehetett, hogy Coppola magától értetődő természetességgel mászkált a lenge öltözetű statiszták között, akik aztán HR-részleg hiányában senkinél nem is emelhettek panaszt. „Kivel beszélgettek volna? Panaszkodjanak Coppolának Coppolára?” – fogalmazott egy forgatáson résztvevő. A filmen két intimitás koordinátor is dolgozott (az ő szerepüket ebben az interjúnkban mutattuk be), hiszen a Megalopolisban több szexjelenet is látható – a klubjelenet forgatásán azonban nem voltak jelen; azt azonban nem árulhatták el, miért. A korábban a Narancsnak is nyilatkozó Yarit Dor szerint ez több mint szokatlan, hiszen a hiányos öltözetű statiszták miatt is szükség lett volna a jelenlétükre.
A Variety cikke és videói csak tovább erősítik azokat a vádakat, amik idén májusban, a The Guardianben jelentek meg. Ebben a cikkben szintén megemlítik a bárjelenetet, emellett pedig azt is, hogy állítólag egy alkalommal a forgatás alatt a rendező egy női stábtagot akart az ölébe ültetni – akkoriban azonban még nem láttak napvilágot a videók, így az illetlen viselkedés helyett inkább Coppola többi hóbortját kapta fel a sajtó.
Mike Figgis brit rendező 30 éve ismeri Coppolát, másfél éve pedig a The Guardian szerint viccesen megjegyezte neki, hogy – az Apokalipszis mosthoz hasonlóan – dokumentumfilmet kellene készíteni a Megalopolis forgatásáról. Néhány hónappal később Coppola egyszer csak felhívta őt, hogy mikor érkezik, tud-e azonnal jönni, hogy elkezdhesse a dokumentumfilmet. Figgis árulta el, hogy Coppola egyszerűen nem talált megfelelő lakhelyet magának Atlantában, ahol a forgatás zajlott, ezért megvett egy nemrég bezárt olcsó, útszéli hotelt, és elkezdte felújíttatni azt. Mikor Figgis felvetette neki, nem sok-e egy filmes gigaprojekt mellett ebbe is belevágni, Coppola így felelt neki: „Nézd, a két dolog szinte ugyanaz. A mozibizniszben és az építkezés során is az történik, hogy megmondom az embereknek mit akarok és meggyőződöm róla, hogy meg is csinálják azt”.
Habár a stáb több tagja is panaszkodott a rendezőre, és sokan a forgatás alatt otthagyták a produkciót, a színészek körében még mindig hatalmas Coppola respektje. Állítólag Shia LaBeouffel egyfajta versengés is kialakult köztük, de egy idő után a rendező megelégelte, hogy a színész folyamatosan kérdésekkel zaklatja, ezért inkább elmenekült előle.
A főszereplő Adam Driver az első botrányok után egyből kiállt, hogy megvédje Coppolát, pedig neki se volt könnyű dolga vele: első forgatási napján egy különösen bonyolult jelenetet vettek fel, amely során karakterének teste összeolvad egy futurisztikus anyaggal. Ahelyett, hogy mindezt számítógépes trükkökkel oldották volna meg, Coppola ragaszkodott a régimódi technológiához, projektorokkal és tükrökkel bűvészkedve, ahogy 30 évvel korábban, a Drakula forgatásakor tette. Így viszont Drivert hat órán keresztül egy székbe kellett szíjazni.
Ha mindez nem lenne elég, a Variety állításaira válaszul a Deadline is közzétett egy cikket, ami az előbbieket egyszerűen klikkvadásznak nevezte. A Deadline-nak nyilatkozott az a Rayna Menz, aki statisztaként szerepelt a Megalopolisban, és a Variety videóiban is feltűnt: ő tagadta, hogy Coppola illetlenül viselkedett volna, sőt, egyenesen felháborították a vádak. „Semmit nem tett, ami miatt én, vagy bárki más a forgatáson kényelmetlenül érezte volna magát” – fogalmazott.
Menz szerint nem Coppola viselkedése volt szakmaiatlan, hanem az, hogy valaki közzétett egy zárt forgatáson készült videót. „Az egész már csak azért is undorító, mert folyamatosan arról beszélt, milyen csodálatos a felesége, aki szintén ott volt a forgatás legtöbb napján” – tette hozzá. Menz szerint Coppola nemhogy illetlenül fogdosta volna őket, de egyenesen ő kérte arra a rendezőt a jelenet forgatása közben, hogy táncoljon egy kicsit, mire Coppola neki is állt keringőzni vele azzal, hogy úriemberként soha nem mondana nemet egy hölgynek. Eleanor Coppola, aki több mint 60 évig volt a rendező házastársa, és aki az Apokalipszis most forgatásáról szóló dokumentumfilmet is rendezte, idén áprilisban hunyt el. A Deadline szerint a Coppola illetlen viselkedéséről szóló botrány azért is érintette érzékenyen a rendezőt, mert épp akkor tört ki, amikor a családja összegyűlt a házastársa tiszteletére rendezett megemlékezésen.
A fordulatoknak ezzel azonban még nincs vége: a Variety újabb cikkel állt elő, amiben egy másik statiszta is megerősítette a korábbi vádakat, egyben visszavágott Menznek. Lauren Pagone több jelenetben is feltűnik, a nightclubos részben például épp táncolt, amikor Coppola egyszer csak odalépett hozzá, magához húzta, megölelte, majd megpuszilta. „Lesokkolt. Nem vártam hogy megpuszil és így megölel. Teljesen váratlanul ért. És elmondhatom, ez megtörtént párszor” – nyilatkozta. Meglepve tapasztalta, hogy a felvételkor nem volt jelen intimitás koordinátor – ugyanakkor ő maga nem volt meztelen vagy topless, hiszen egy topot viselt. Azért döntött úgy, hogy előáll a saját verziójával is, mert felháborította, hogy Menz minden résztvevő nevében nyilatkozott. „Eddig befogtam a szám, csendben maradtam. De frusztráló, hogy ő viszont azt mondta, hogy hé, mindenki remekül érezte magát, miközben fogalma sincs róla, más hogyan érzett. Csak a magad nevében nyilatkozhatsz. Az én tapasztalatom egészen más volt” – magyarázta.
A lapnak egy másik, nevén nem nevezett stábtag is beszélt – ebből szintén az derült ki, hogy Coppola többször is furán viselkedett a női statisztákkal. Egy alkalommal épp egy szilveszteri partit vettek fel, de mielőtt a kamerák forogni kezdtek, a rendező azt mondta a statisztáknak, hogy viselkedjenek természetesen, mintha egy ünnepi partin lennének, a visszaszámlálás után pedig puszilják meg egymást. Hozzátette: lehet, hogy még ő is beugrik és megpuszilja néhányukat. Így is tett: több nőhöz is odalépett, többségük a Variety forrása szerint a figyelmeztetés ellenére meglepődött, hogy Coppola ilyen kérlelhetetlenül közeledett feléjük. „Legtöbbjük elröhögte a dolgot, de látható volt, hogy elképedtek” – mondta a stábtag. Egy másik, forgatáson résztvevő forrás sem fogta vissza magát: „A teljes, forgatáson szerzett tapasztalataim hihetetlenül furák és kényelmetlenek voltak. Valószínűleg ez volt a valaha volt legrosszabb forgatási élményem” – fogalmazott.
A The New York Times-nak adott interjújában Coppola mindössze ennyit mondott a botránnyal kapcsolatban: „Édesanyám azt mondta nekem, ha megközelítesz egy nőt, az azt jelenti, hogy nem tiszteled őt, márpedig nem mondható, hogy ne tisztelném azokat, akik tetszenének nekem. Nem vagyok az a tapogatós típus. Ahhoz túl szégyenlős vagyok”.